Gå til innhold

Pci-e eller agp ?

daffyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste jeg så var at X850 serien til ATi skulle lages i AGP versjon, men, det virket på meg som om dette var hurrastemning for at de gjorde dette. (noe som igjen får meg til å lure på om dette kanskje var en siste krampetrekning før det blir slutt på å lage toppkort til AGP). Tror nok AGP blir faset ut allerede så tidlig som i slutten av året/begynnelsen av neste år.

Mye grunnet dette (i mine øyne) 2 korts tullet til PCIe. Som jeg håper (og tror) blir borte i løpet av kort tid, da jeg mener dette blir meningsløst når de sikkert snart greier å lage raske nok skjermkort til at dette blir unødvendig.

Lenke til kommentar

Forskjellene mellom PCIe og AGP er minimale enda. Gapet kommer til å bli større etter hvert som tiden går. Når det blir kraftigere skjermkort og mer data som skal overføres tar PCIe over..Eneste fordelen med PCIe nå er vel at man har muligheten for SLI, og PCIe er fremtidens port for grafikkort..Det er lønner seg ikke i det hele tatt å kjøpe PCIe hoverkort kun for å kjøre ett kort..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

nikhuse, skal man likevel kjøpe nytt hovedkort og slikt, skader det jo i det minste absolutt ikke å gå for et PCIe hovedkort og skjermkort ;) Jeg ser ingen fordeler ved da å gå for agp-kort i stedet :no:

Ihvertfall hvis man tenker på det at hovedkortet beholder man ofte litt lengre enn skjermkortet... Dvs at det ikke er usannsynlig man skal bytte skjermkort om et år og to, og da kommer PCIe etter all sannsynlighet til å være det kurante valget. Så kjøper man ny pc i dag, er det et lite sjakktrekk å gå for PCIe (Og da vurderer jeg ikke sli i det hele tatt) Skjermkortmessig får man jo også da adgang til f.eks. x800xl og x850xtpe :yes:

Så jeg ingen grunner til nå å anbefale agp hovedkort fremfor pciE kort... heller motsatt :thumbup:

(Har man god tid, så gjør man muligens smart i å vente til ca juni og få tak i hovedkort med amr og ati sin nye skjermkortserie...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...