Dr.Ittsekk Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg arvet for en stund tilbake en bærbar pc som min far hadde brukt på jobben. Denne pc'n har windows 2000 professional installert og jeg har den siste uka forsøkt å fjerne denne og installere windows xp. Problemet er at jeg kun har brukernavnet og passordet til min far, og han er ikke registrert som administrator på denne pc'n. Administratoren var dataansvalig i min fars firma før, men har nå sluttet. Jeg har prøvd å installere xp direkte, har prøvd å formatere harddisken og har prøvd å slette alt manuelt både i windows og i dosledetekst. Får uansett beskjed om at jeg ikke er administrator og derfor ikke får lov. Er det noen som har noen råd? Det eneste alternativet jeg kan se er å bytte harddisk, men pc'n er for gammel til at jeg gidder det. Dessuten har jeg ikke rotet rundt inni en bærbar før og har et inntrykk av at det er en del vanskeligere enn i en stasjonær. På forhånd takk for mulige svar. :-) Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Slett harddisken med en LiveCD Linux-distribusjon (som kjører fra CD), og installer så Windows XP. Eksempel på en LiveCD er Gnoppix som kan lastes ned her: http://www.gnoppix.org/ Lenke til kommentar
am3k Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Trenger da på ingen måte å gå så avansert til verks. Du trenger ikke noe mer enn windows xp boot cdn eller en boot diskett (win98/me t.d.). Ved diskett start opp bruk fdisk, fjern partisjon, legg til ny og formater den. I winxp installasjonen gjør du det samme, fjerner partisjonen legger den til og formaterer og installerer på denne. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 jeg synes også at det hørtes litt rart ut at det ikke skulle fikse seg når man starter med XP cd`en. men gjør som am3k sier. start med Windows 98 bootdiskett og start fdisk. så når du kommer inni FDISK så velger du alternativ 2 mener jeg å huske og deretter alternativ 1. da blir du spurt om du vil slette hele disken å da velger du/skriver du ja. jeg mener å huske at det ikke var noe forskjell på om det var NTFS eller Fat32. skal egentlig ikke være vanskeligere enn det. må være noe galt du har gjort når du skulle prøve å slette ting. uannsett. lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå