Gå til innhold

TEST: Creative Zen Micro

Anbefalte innlegg

-  Trenger i utgangspunktet egne drivere

Dette ankepunktet synes jeg er så alvorlig at jeg ikke kunne tenkt meg denne i det hele tatt. dessverre Creative, her må dere bruke kreativiteten litt mer for å få meg interressert.

MuVo2. Har bare 4GB plass, men trenger ingen drivere og er betydelig mindre. Dog er også display betydelig mindre, radio følger ikke med med mindre du kjøper fjernkontroll til 500 ekstra, og ellers litt færre funksjoner. Men funker bra for meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må vel kommed med litt kritikk jeg da, som stolt Zen Micro eier :p

Det du sier om at man egentlig trenger drivere er tull, dette er fikset for lenge siden via en firmware- oppgradering. Du kan da bruke "Drag-n-drop" i explorer.

Andre ting (som jeg av full forståelse skjønner at ikke kan testes) som gjør at Microen trekker ned litt er kulde. Bor i Tromsø, og her er det stort sett minusgrader for tiden, dette liker tydligvis ikke Microen i det hele tatt. Tenker da på at den blir meget treg, samt at batteriet krymper voldsomt. Vet selvfølgelig at dette er tilfellet med alle batterier, men Creative kunne gjort en mye bedre jobb med dette.

Ellers en kjempefin og som alltid, objektiv test :D

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar
Andre ting (som jeg av full forståelse skjønner at ikke kan testes) som gjør at Microen trekker ned litt er kulde. Bor i Tromsø, og her er det stort sett minusgrader for tiden, dette liker tydligvis ikke Microen i det hele tatt. Tenker da på at den blir meget treg, samt at batteriet krymper voldsomt.

Dette har jeg også opplevd.

Men jeg har også opplevd at Zen'en min har hengt seg opp et par ganger. Musikken stopper, ingen knapper reagerer, og eneste som hjelper da er å ta ut batteriet for å få avslått den. Noen andre som har opplevd det?

Lenke til kommentar

Fikk for en knapp måned siden testet en zen micro, og for et par dager siden fikk jeg testet en ipod (4g 20gb) for første gang; Ipod'en var langt overlegen, kombinasjonen med touch sirkelen og knappene fungerte meget bra. Zen'en hvirket litt treg i forhold, og knotete.

Synes dog at touch sirkelen var for stor på ipod'en, den kunne gjerne vært halvparten av størrelsen, så man slapp i bevege tommelen rundt i "extreme" sirkler.

Lenke til kommentar

Vil bare legge til noen kommentarer.

For å kunne bruke den driverløst (offisielt) så trenger du å bruke den nyeste firmwaren til Zen Micro som er PlayForSure (MTP) sertifisert. Da kan du bruke windows media player 10 til å legge musikk filer (mp3, wma, wav) og bilde filer (jpg) inn på Zen Micro.

Men ved å legge inn MTP firmwaren så vil Zen Micro i tillegg til å ikke være bakover kompatibel med eldre creative software (all ikke PlayForSure kompatibel software), ha litt tregere tilkobling/frakobling, spilleliste redigering og overførings hastighet. Den vil også miste Active Queue funksjonaliteten.

Når det gjelder drivere så trengs de fordi Creative bruker et spesielt filsystem på mp3 spillerne sine og de tenker at når du kjøper en mp3 spiller så skal den spille av mp3 først å fremst og det å kunne lagre andre type filer er bare en bonus. Filsystemet som brukes er optimalisert for musikk avspilling og den er en av grunnene til at Zen Micro skjeldent trenger å defragmenteres og til at Zen Micro kan ha lengre avspillings tid (mer varende batteri). Når det kommer til hastigheten på å søke seg fram til en mp3 fil så tillater filsystemet til Zen Micro at dette skal fortere enn et vanlig FAT32 filsystem.

Alt i alt så er det lite sannsynlig at Creative kommer til å gå bort ifra dette filsystemet. De har brukt det på alle harddisk baserte mp3 spillere de har hatt helt til nå (forutom Muvo2 som ikke regnes som en harddisk mp3 spiller). Det at de tillater opptil 2 Gb å bli reservert som FAT32 filsystem betyr bare at de har hørt på så mange klager at de vil komme til et kompromis. Men det viser også at de har hatt såpass gode resultater med sitt filsystem at de ikke har tenkt til å gå fra det. Dessuten så kjenner jeg til folk som ville sluttet å kjøpe creative spillere om de gikk fra sitt filsystem.

Alt dette gjelder for det meste alle harddisk baserte mp3 spillere fra creative (forutom Muvo2), alt unntatt PlayForSure som Zen Micro er den første med support for (fra Creative).

Jeg synes at noen av disse punktene burde ha blitt tatt opp i artikkelen. Så de oppklarer litt for folk.

Lenke til kommentar
Her sitter jeg og leser en svært bra test, mens jeg hører på Dream Theatre (favoritten). Og plutselig ser jeg en rekke Dream Theatre-låter i "Import Wizard". Testen ble dermed mer enn bare fullkommen ;).

----

- Trenger i utgangspunktet egne drivere

Nye drivere kan lastes ned fra nettet !

Kan du forklare hva du mener her? Egne drivere trenger den vel uansett. Enten du får de fra Internett eller en CD.

Om det er favoritten burde du kunne stave dem riktig.

Dette ble fryktelig off topic. Unødvendig!

Theatre (betydning; dramatikk, teater, auditorium osv.) staves som oftest "Theatre", som er et ord jeg også foretrekker å bruke. Grunnen er at på amerikansk blir vanligvis teater brukt framfor theater, og det skaper forvirringer. Jeg bruker derfor Theatre.

Når det gjelder navn, er det selvfølgelig best å holde seg til det gruppa faktisk heter. Beklager hvis jeg tråkket på noen med min "feile" stavemåte.

Nok off topic.

---

Poenget er vel at det ikke er et problem å få tak i dem...

Da skjønner jeg :). Trodde han mente at drivere man fant på Internett ikke kan regnes som egne drivere... Somehow... :p

Lenke til kommentar

Det er også verdt å ta med at mange har fått 2 stk batterier, noe som tilsvarer 24 timer tilsammen (teoretisk). I tillegg til dette kan man bytte batteriet selv, og ta med så mange man evt har råd til. Dette er umulig med ipod.

Design er subjektivt, i tillegg til at man kan velge forskjellige farger, noe som gjør hvor fin spillern ser ut veldig varierende etter farge og person.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker bare å få frem at de "positive" tingene egentlig er så vanlig at jeg mener det ikke burde stå under pluss delen, noe er dog også ikke fullt så positivt mener jeg.

+ God lagringskapasitet

Hva er egentlig så supert med 5gb? Du kan få Ipod opp i 40gb..

+ God overføringshastighet

USB 2.0 ? Supert? USB 2.0 er standard på de aller fleste mp3 spillere, eller tar jeg grundig feil?

+ Fungerer som bærbar lagringsenhet

Jeg hadde aldri kjøpt en mp3 spiller som ikke kunne fungere som en ekstern lagringsenhet, dessuten hadde det kanskje vert vanskelig å finne...

+ Liten

Den er ikke så liten mener jeg, dessuten veier den et tonn. Kjennes ut som du holder en liten blyklump i hånden..

Lenke til kommentar
Etter flere ønsker har vi skiftet ut vår slitne Nokia 6210 med et noe mer tidløst sammenligningsobjekt for størrelse

tjoho, endelig! kommenterte dette i forrige mp3-spiller testen jeg leste, og se hva som skjer! :w00t:

*sette seg stolt ned og føle at jeg har innflytelse på verden*

Lenke til kommentar
Etter flere ønsker har vi skiftet ut vår slitne Nokia 6210 med et noe mer tidløst sammenligningsobjekt for størrelse

tjoho, endelig! kommenterte dette i forrige mp3-spiller testen jeg leste, og se hva som skjer! :w00t:

*sette seg stolt ned og føle at jeg har innflytelse på verden*

You go boy! Der ser man at en liten enkeltperson kan ha innflytelse ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde aldri kjøpt en mp3 spiller som ikke kunne fungere som en ekstern lagringsenhet, dessuten hadde det kanskje vert vanskelig å finne...

Det finnes vel ikke i det hele tatt?

Nei, takke meg til iPod.

Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke i det hele tatt?

Nei, takke meg til iPod.

Nei jeg har heller aldri sett det.. Hørest ganske teit ut da, med tanke på at mp3 spillere er enten flash-minne eller en mini-hdd så vil det kanskje egentlig være nesten umulig å ikke kunne benytte det som en ekstern lagringsenhet..

Lenke til kommentar

+ God lagringskapasitet

I forhold til størelsen så er 5gb supert. En ipod er noe større..

USB 2.0 ? Supert? USB 2.0 er standard på de aller fleste mp3 spillere, eller tar jeg grundig feil?

Hvis du titter rundt på nett, så er du at det er flere mp3 spillere som bruker usb 1.1 en usb 2.0,så usb 2.0 er en bra ting :D

Hvorfor folk som skriver tester alltid bruker Ipod som mal lurer jeg på,er jo bare en mp3 spiller blant mange andre.

Var det virkelig så lite negativt å si om Zen Mirco at dette ble en av de ? "- Fremstår litt som en halvkopi av iPod" er jo ikke en kopi av ipod mini.. begge to bruker jo microdrive og skal være minst mulig,så kansje naturlig at de ikke er så forskjellinge.

Men designet ser jo overhode ikke likt ut..

"- 12 timer er litt svak batterikapasitet" Er dette virkelig så svakt ? Hvis Ipod mini har enda dårligere kapasitet,så forstår jeg ikke hvorfor dette havner under minus lista.. + husk og på at dette er en hardiskbasert spiller,ikke en flash basert..

Vanelig Ipod har lengre batterikapasitet,seffølgelig,den er jo større og har større batteri.

Flashbaserte har lengre batterikapasitet,fordi den ikke har noen harddisk,men minnebrikker som bruker mye mindre strøm.

Så er egentlig batterikapasiteten så dårlig? Hvis man tar størelsen og at det er en microdrive i betrakning..

Lurer på når folk som skriver tester skal slutte å sammenligne absolut alt med Ipod..

Lenke til kommentar
Jeg ønsker bare å få frem at de "positive" tingene egentlig er så vanlig at jeg mener det ikke burde stå under pluss delen, noe er dog også ikke fullt så positivt mener jeg.

+ God lagringskapasitet

+ Liten

Den er ikke så liten mener jeg, dessuten veier den et tonn. Kjennes ut som du holder en liten blyklump i hånden..

Meget saklig. :roll:

-Kan jo vel få den der med større lagringskapasitet. Ipod med 40Gb koster vel _en del_ mer! :(

-Det går jo ann å nevne at den har USB 2.0 og at det går kjapt selv om andre har USB 2.0 vel! Jøsse meg.

-Når ble 100g "et tonn"? Du må jo være usansynlig svak da iallefall.

Hadde ikke tvilt et sekund på at du hadde hatt en Ipod.

Lenke til kommentar

Hver gang en test unnlater å nevne kompabilitet for Linux, irriterer dette. Det er en smal sak å finne ut hvorvidt noe støttes i Linux, og dersom mangel på støtte POENGTERES nok i artikler kan det bidra til at leverandører arbeider hardere for å fikse det.

Selv om endel leverandører fortsatt ikke satser på Linux, er det ingen grunn for Hardware.no anmeldere å være like ignorant.

Lenke til kommentar
Hver gang en test unnlater å nevne kompabilitet for Linux, irriterer dette. Det er en smal sak å finne ut hvorvidt noe støttes i Linux, og dersom mangel på støtte POENGTERES nok i artikler kan det bidra til at leverandører arbeider hardere for å fikse det.

Selv om endel leverandører fortsatt ikke satser på Linux, er det ingen grunn for Hardware.no anmeldere å være like ignorant.

Ved hjelp av libnjb samt et program som utnytter seg av libnjb, f.eks gnomad2 eller neutrino, så fungerer også alle creative jukeboxene under GNU/Linux også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...