Limbo97 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Lite hint: Utdrag fra § 15 i angrerettsloven. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. " Det betyr at det fortsatt kan gå noen dager før du får pengene dine. Sad but true Edit: leifern Endret 28. januar 2005 av Limbo97 Lenke til kommentar
MechWalker Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det er helt uakseptabelt og måtte vente i 2 - 3 uker før man får overført beløpet i den saken der. Synes Whitebox opptrer meget uprofesjonelt, det å ikke kunne ta kontakt med han som prøver å komme dem i dialog er jo helt forferdelig. Hadde ikke funnet meg i den slags kundebehandling! Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Limbo97: Jo, det er klart, men jeg mener at slike saker som dette ikke dreier seg om angrerett, kunden har ikke levert tilbake produktet derfor at han eller hun er missfornøyde med det. Her leveres produktet tilbake på grunn av en feil utført av Whitebox, og da bør bedriften være såpass seriøs at den pga dette utfører tilbakebetalingen på en gang, slik Netshop gjorde for meg. Kunden skal ikke måtte lide for bedriftens stendige feil. En bedrift som fortsetter å agere på et slikt vis, vil ikke overleve lenge i næringslivet. Endret 28. januar 2005 av joho83 Lenke til kommentar
Limbo97 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Trekker meg litt, Tenkte litt feil, Tenkte ikke på at han hadde fått feil produkt. Lenke til kommentar
rscue Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Dette går også på bank, så si at etter 14 dager får du beskjed om at tilbakebetaling er på veg, da har ikke Whitebox gjort noe galt. Men banken kan bruke opp til 2-4 dager for å overføre beløpet, dette kommer an på hvilke bank en har.. Regner dog med at Whitebox har en bedriftskonto og da går overføringen ganske snart Men Whitebox har jo gjort en bråler hvis de ikke tar kontakt med kjøper da.. Men synest uansett at kjøp av slikt utstyr ikke skal skje i en bakgate eller på en bensinstasjon, ang feil på tastatur så hadde jeg bedt Whitebox sendt meg et nytt et omgående og kunden hadde hatt det dagen etter.. HVis resten av maskinen var som den skulle så hadde jeg selv byttet ut tastaturet, dette er enkelt og det er litt forunderlig at dette ikke var en løsning som var tenkt på før.. Men jeg holder meg selv unna dette selskapet da de ikke er så voldsomt mye billigere enn f.eks Netshop. KJøper en varer på denne måten og oppdager i ettertid at dette er dumt så kan en egentlig skylde på seg selv Men ettersom Whitebox ikke har forklart vedkommene hva som er grunnen til at det tar tid så hadde jeg i første omgang ikke forhastet meg til å henge ut selskapet på denne måten, kaller dette for en dårlig måte å ta opp ting på når hendelse forløpet har kun foregått over noen par dager.. Men hvis det ikke var noen problem å møte ene selgeren på bensinstasjonen så hadde jeg bare tatt meg en tur til Whitebox sine lokaler og krevd pengene siden de har lokaler like ved (15 km var nevnt her..) iflg brønnøysundet Jeg for min del kan ikke fordømme et selskap uti fra noen dagers tidslinje, det blir helt feil. Kan jo også hende at f.eks netshop hadde brukt noen dager på en overføring pga at en tester produktet en har fått i retur eller noe. Skal folk begynne å henge ut dem også da.. ??? Bruk hodet når en skal handle og ta retur, verden rører seg ikke rundt pga en kunde...og det betyr at ikke alt kan skje samme dagen som produktet ble innlevert. Reklamasjon = når du klager på en vare og skal ha den enten reparert eller ny vare, da må det være noe gale med vare. reklamasjon frist på en vare er henholdvis 2 år og 5 år etter hvor lenge et produkt bør vare. MVh RScue Edit: rettet litt opp etter at jeg såg limbo hadde postet før jeg rakk å poste Endret 28. januar 2005 av rscue Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Holder med trådstarter her. Han reklamerer på en kjøpt vare grunnet en vesentlig mangel (utenlandsk tastatur) Blir så telefonisk lovt pengene inn på konto dagen etter. Dette skjer ikke. Trådstarter tar kontakt med Whitebox og blir informert om at overføringen av pengene tar lenger tid. Etter dette opphører all kontakt. Ikke noe å være nervøs over? Ingen grunn til panikk? Jeg hadde blitt MEGET betenkt. Høres jaggu ut som halvparten av de som har postet i denne tråden har aksjer i Whitbox. Lenke til kommentar
ChingLing Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hører veldig mange klager over WhiteBox Men kan man ikke spørre seg selv... Hvorfor kjøper man en maskin der etter at man har lest så mye negativt om de på forumet her. De få kronene man kanskje sparer er vell ikke mye verdt når man etter at par dager klager seg grønn og blå over at et eller annet ikke er som det skal? De har mange spennende modeller så jeg er fristet selv, men hadde jeg kjøpt der hadde jeg også tatt mine forhåndsregler! Istedenfor å betale på forskudd for så å møte en person på en bensinstasjon, ville jeg heller hatt med kontanter, sett over maskinen - sett at alt var slik det skulle og så gitt pengene! Det burde vell også være mulig å dra til de på å møte opp på kontoret! Selv synes jeg ikke det er noen kjempe krise å ha engelsk tastatur på PCen om valget er ingen penger / maskin. Lykke til med politiet og forbrukerrådet! Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Her er det snakk om å overføre et beløp penger som tar eksakt to minutter, dette bør da lett kunne ordnes på dagen. Utrolig dårlig service av Whitebox ... ... Du får med stor sannsynlighet tilbake pengene dine, du har alle papirer og retten på din side, så det bør ikke være noe problem. Å påstå at næringslivet skal kunne betale regningene sine på dagen fordi du hevder det tar eksakt to minutter å overføre penger heøres idiotisk ut i mine ører. Hvor dum går det an å være spør jeg av og til - men jeg har aldri fått svar. Jeg kan ikke fatte å begripe hvorfor dette probleme skal være av en slik art at beløpet skal betales før andre regninger. To tre uker er generelt helt ok. Imidlertid, til "trådens opphav" - at du ikke får svar, og at de ikke gjør som avtalt, er ugreit. Men du bør smøre deg med littegrann tolmodighet, så har du det ikke så vondt mens du venter. Kanskje det går bra og du får pengene i første halvdel av februar ... Meget seriøst innlegg... For det første så prøv å skriv på en ordentlig måte, fatter ikke at det går an Prøv å forstå hvordan næringslivet egentlig skal fungere, før du skriver et slikt innlegg, for det skal ikke fungere slik Whitebox agerer. For det andre så ja å utføre en overføring tar ikke mer enn to minutter, selve utførelsen altså, deretter tar det ca en dag før pengene er på kontoen. Har selv vært borti lignende med Netshop, der jeg sendte produktet tilbake og fikk pengene tilbake to dager etter. Det er slik det SKAL fungere, skal ikke ta tre-fire uker å betale tilbake et beløp. Er ikke en retur det er snakk om. Dessuten at Whitebox ikke er mulige å kontakte er utrolig uproffesjonellt. Slike saker som omhandler tilbakebetaling bør proriteres fremfor de fleste andre rutiner, ettersom det er relativt lite tidskrevende og det betyr mye for kunden ettersom det ofte er en del penger det er snakk om. Har ikke noe med saken å gjøre om bedriften er liten eller stor. Hehe, har hørt 2 minutter-argumentet i flere jobber jeg har hatt før. Problemet er bare at det er veldig mange ting som bare tar to minutter, men tilsammen tar det mye tid. At de ikke er å få tak i er jo problemetisk, men slike ting pleier ofte å ta litt tid. AtW Lenke til kommentar
jevel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Nå vet ikke jeg hvilke rutiner Whitebox har for å drive regnskapet sitt, men sett at utbetalingen må gjøres av regnskapskontor eller lignende? Det kan også hende at noen er syk/på ferie, og at utbetalingen kan være forsinket av slike årsaker? Å kalle noen for tyver etter fem arbeidsdager synes jeg er noe i overkant. En slik tråd på HW.no kan faktisk koste Whitebox ganske mye i omsetning, og så lenge du ikke har noe bevis på at de bevisst har forsøkt å svindle deg tror jeg du er på tynn is rent juridisk. -KJ Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hvis jeg leste riktig, så begynte du å klage og true med politianmeldelse dagen etter du leverte tilbake varen. Da er det forståelig at de kan bli litt gretne, tar gjerne et par dager å ordne slike ting. Vet ikke hvor "ekkel" du har vært å ha med å gjøre på telefonen, men å ignorere deg er uansett helt feil og ikke noe genialt markedsføringstrekk. Med mindre du ikke får pengene innen 14 dager, så har de ikke gjort noe ulovelig, og du bør derfor ikke kalle dem tyver og svindlere. Servicen derimot virker ut som har vært heller dårlig i denne saken, og burde være grunn nok til å ikke velge en webshop alene. Lenke til kommentar
mullemeck Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Her er det bare å stå på krava,synd at noen firmaer skal holde på slik,men de går vel snart konkurs om de gjør slik mot alle. Endret 28. januar 2005 av mullemeck Lenke til kommentar
Slonken Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Off topic: håper folk endelig kan forstå for et drittfirma WB er og slutte å handle med de for så å fylle opp forumet her med klaging og syting for at det gikk til helvete! On topic: Når et firma unngår kontakt med sine kunder så er det påtide å slå full alarm, spesielt når det er snakk om et personlig selskap som dette, kanskje eier har litt for mye regninger denne måneden og måtte låne litt av driftskontoen? Spøk til side, du må få de i tale på et eller annet vis! Forbrukerrådet kan ikke gjøre annet enn å hjelpe deg i å klage. Personlig hadde jeg nok slengt meg i bilen og kjørt opp til disse gjøkene for å få pengene asap! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Fatter ikke helt hvordan mange her inne kan si at dette er en retursak og at ting tar tid, har bare gått 5 dager osv. Dette er en reklamsjonssak, der kunde vil ha pengene sine igjen. Kan overhodet ikke sammenlignes med retursaker, der saker tar alt fra 2 uker til 2 måneder. Du har helt rett. Det er en reklamasjonssak hvor kunden egentlig ikke har noen reklamasjonsrett. At Whitebox faktisk går med på å heve kjøpet på et så latterlig tynt grunnlag er for meg uforståelig. Forøvrig, en reklamasjonssak vil normalt ha noen dagers behandlingstid før man får et avslag eller beskjed om at reklamasjonen er godtatt. Trådstarter kunne tatt dette på angrefrist, og han ville ikke hatt noen problemer. Siden han velger å kalle det en reklamasjon, så legger han selv opp til unødvendig tidsbruk, og han legger faktisk selv opp til at Whitebox kan si nei og returnere PCen med et norsk tastatur. Uansett, og true med politianmeldelse, kalle det tyveri og sende saken til Forbrukerrådet når hele prosessen fra kjøp til Forbrukerrådsklagen er på en uke, er bare latterlig. Det vitner om at kunden er umoden, har forventninger tatt ut av en annen verden og ikke har satt seg inn hva han faktisk driver med i det hele tatt. Ja, ut fra hva jeg har sett i andre tråder har Whitebox mye å forbedre på kundeservice og tidsbruk. Men dersom de er nødt til å bruke tiden på flere kunder av denne sorten synes jeg nesten synd på dem. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Lite hint: Utdrag fra § 15 i angrerettsloven. Gjennomføring av angreretten ved avtaler som er inngått ved annet fjernsalg enn telefonsalg "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt innen 14 dager fra den dag selgeren mottar varen eller henteseddel eller varen er stilt til rådighet. " Trådstarter har ikke benyttet angreretten, men valgte selv å reklamrere på produktet, noe som dekkes av Forbrukerkjøpsloven. Dersom Whitebox virkelig ønsker å være vanskelige kan de kreve sitt forsøk på å utbedre feilen i henhold til Forbrukerkjøpsloven, bytte tastatur og sende trådstarter PCen igjen. Lenke til kommentar
Fogga Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Dersom Whitebox virkelig ønsker å være vanskelige kan de kreve sitt forsøk på å utbedre feilen i henhold til Forbrukerkjøpsloven, bytte tastatur og sende trådstarter PCen igjen. Egentlig ikke. De har akseptert returen, og heving av kjøpet i det øyeblikket de gav ham en kredittnota. Edit: Egentlig enig med deg, de kunne gjort det slik før de ga ham kreditnotaen. Endret 28. januar 2005 av Fogga Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Du har helt rett. Det er en reklamasjonssak hvor kunden egentlig ikke har noen reklamasjonsrett. At Whitebox faktisk går med på å heve kjøpet på et så latterlig tynt grunnlag er for meg uforståelig.Forøvrig, en reklamasjonssak vil normalt ha noen dagers behandlingstid før man får et avslag eller beskjed om at reklamasjonen er godtatt. Trådstarter kunne tatt dette på angrefrist, og han ville ikke hatt noen problemer. Siden han velger å kalle det en reklamasjon, så legger han selv opp til unødvendig tidsbruk, og han legger faktisk selv opp til at Whitebox kan si nei og returnere PCen med et norsk tastatur. Uansett, og true med politianmeldelse, kalle det tyveri og sende saken til Forbrukerrådet når hele prosessen fra kjøp til Forbrukerrådsklagen er på en uke, er bare latterlig. Det vitner om at kunden er umoden, har forventninger tatt ut av en annen verden og ikke har satt seg inn hva han faktisk driver med i det hele tatt. Ja, ut fra hva jeg har sett i andre tråder har Whitebox mye å forbedre på kundeservice og tidsbruk. Men dersom de er nødt til å bruke tiden på flere kunder av denne sorten synes jeg nesten synd på dem. Heisann. 1) Tastatur på et fremmed språk er _utvilsomt_ en mangel som utløser reklamasjonsrett. 2) Whitebox har gått med på å heve kjøpet og det er forsåvidt likegyldig i denne saken om partene velger å begrunne avtalen med reglene i angrefristloven, forbrukerkjøpsloven eller simpelthen kaller det en minnelig ordning. 3) Whitebox har gått med på å heve kjøpet og har lovet kunden at pengene skulle stilles ham til rådighet den 24 januar. Selger kan ikke etter dette utsette batalingen på bakgrunn av at de hypotetisk kunne ha nektet heving utfra reglene i forbrukerkjøpsloven. 4) Enig i at kunden overreagerer mht. prat om svindel og politi. (Beklager at jeg ikke har tatt meg tid til å lære å sitere skikkelig). HH Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Bruk alt kruttet du har.... politi, forbrukerråd og TV2 hjelper deg hvis mulig. Da skjønner de at de må gi opp. 14' gir du ikke slipp på så lett! Det får være måte på. Slik jeg ser det, har de alt imot seg og du har rett. Sveinl. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 1) Tastatur på et fremmed språk er _utvilsomt_ en mangel som utløser reklamasjonsrett. Ifølge Forbrukerkjøpsloven har butikken rett til å prøve og utbedre feilen. I dette tilfellet altså bytte tastatur. 2) Whitebox har gått med på å heve kjøpet og det er forsåvidt likegyldig i denne saken om partene velger å begrunne avtalen med reglene i angrefristloven, forbrukerkjøpsloven eller simpelthen kaller det en minnelig ordning. Jeg har ikke sagt noe imot dette. Men trådstarter trengte helt tydelig en påminnelse om hva som er hans faktiske rettigheter og hva han kun har drømt opp i sin egen fantasi. 3) Whitebox har gått med på å heve kjøpet og har lovet kunden at pengene skulle stilles ham til rådighet den 24 januar. Selger kan ikke etter dette utsette batalingen på bakgrunn av at de hypotetisk kunne ha nektet heving utfra reglene i forbrukerkjøpsloven. Helt riktig. Ingen vet hvorfor selger ikke har betalt enda. For alt vi vet er det godt mulig han har betalt innen den 24. januar. Betaling ved giro mellom Postbanken og DNB Nor f.eks., tar en uke. 4) Enig i at kunden overreagerer mht. prat om svindel og politi. Politiet kan ikke gjøre noe. Det er 4 dager over "betalingsfristen", så man kommer ikke noen vei hverken med Forbrukerråd eller politi. Å si at kunden overreagerer er mildt sagt noe man kalle understatement of the century. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Du har helt rett. Det er en reklamasjonssak hvor kunden egentlig ikke har noen reklamasjonsrett. At Whitebox faktisk går med på å heve kjøpet på et så latterlig tynt grunnlag er for meg uforståelig. Forøvrig, en reklamasjonssak vil normalt ha noen dagers behandlingstid før man får et avslag eller beskjed om at reklamasjonen er godtatt. Trådstarter kunne tatt dette på angrefrist, og han ville ikke hatt noen problemer. Siden han velger å kalle det en reklamasjon, så legger han selv opp til unødvendig tidsbruk, og han legger faktisk selv opp til at Whitebox kan si nei og returnere PCen med et norsk tastatur. Uansett, og true med politianmeldelse, kalle det tyveri og sende saken til Forbrukerrådet når hele prosessen fra kjøp til Forbrukerrådsklagen er på en uke, er bare latterlig. Det vitner om at kunden er umoden, har forventninger tatt ut av en annen verden og ikke har satt seg inn hva han faktisk driver med i det hele tatt. Ja, ut fra hva jeg har sett i andre tråder har Whitebox mye å forbedre på kundeservice og tidsbruk. Men dersom de er nødt til å bruke tiden på flere kunder av denne sorten synes jeg nesten synd på dem. Hva da? Forstår du ikke at kunden ikke vil ha et engelsk keyboard? Latterlig av deg å si noe slikt.... Men det er jo typisk deg.... Lenke til kommentar
TEE Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Hva da? Forstår du ikke at kunden ikke vil ha et engelsk keyboard? Latterlig av deg å si noe slikt.... Men det er jo typisk deg.... Jeg har ingen problemer med å forstå at kunden ikke vil ha et engelsk tastatur. Men hvorfor skulle det at man ikke vil ha et engelsk tastatur rettferdiggjøre en så barnslig oppførsel som kunden viser her? True med politianmeldelse og sende klage til Forbrukerrådet pga 4 dagers forsinket betaling er bare tåpelig. At han har fått et engelsk tastatur er faktisk ikke noe reklamasjonsgrunnlag. At Whitebox har gått med på å heve kjøpet på det grunnlaget må være en feiltagelse fra den personen som godtok det. Men selvsagt, har de sagt ja til heving skal de forholde seg til det. Men hva var latterlig? At Whitebox har godtatt en reklamasjon på et ekstremt tynt grunnlag? I så fall er jeg enig. Ellers så er det eneste latterlige her trådstarters oppførsel, og ikke minst de andre som henger seg på uten å tenke fordi det liksom skal være kult å hate Whitebox. Endret 29. januar 2005 av TEE Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå