Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Fra Illustrert Vitenskap: Forskerene har nylig oppdaget at vi innenfor forskjellige kategorier av gjenstander har noen "favoritt eksempler" som representerer det gjeldende begrepet spesielt godt. Det fremgår av undersøkelser om å si det første de tenker på når de for eksempel hører begrepet "dyr" (typisk svar: hund eller katt). Det har også vist seg at barn i noen grad tilegner seg forståelsen av forskjellige begreper ved - i hvert fall i begynnelsen - å feste seg ved bestemte prototype eksempler og deretter se om andre gjenstander likner eller tilsvarer den akutelle gjenstanden. Så når mange mennesker velger hammer og rød er forklaringen altså at en hammer er en spesielt god prototyp på et verktøy, et av de første eksemplene vi lærer og kjenne. Samt at rød på tilsvarende måte er en av de alle første fargene vi lærer og sette navn på, og som derfor senere danner normen for farger. Regna med at det var noe slikt. Lenke til kommentar
Kurt P Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 rød hammer her og ja.. ble litt redd.. just like *|w00t|* o_O Lenke til kommentar
Torsteinen Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Ham.. skrutrekker og rød.. var det jeg tenkte Jeg og Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Fargen var rød og verktøyet var ... husker ikke hva det heter, sånn som man har i HL1... Lenke til kommentar
Xeenon_ Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Rød hammer. (og sigd..) Lenke til kommentar
MrLuni Skrevet 3. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2005 Fargen var rød og verktøyet var ... husker ikke hva det heter, sånn som man har i HL1... Brekkjern/q-bein ? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Noen har tatt den på meg før, så den var ikke så effektiv nå Men underlig tenkte jeg da rød hammer merkelig dette.... TSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå