Gå til innhold

Linux server. Finnes det gratis distro for dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det kan du, det er den meget godt egnet til.

fatter ikke vitsen med å lansere debian, slack og gentoo som gode kandidater til en nybegynner, helt uten forbehold.

fedora, mandrake og suse er enkle å komme igang med, slack og gentoo er for purister og ekstremister.

Jeg gir min ærlige og personlige mening om hva som er best. Jeg tilpasser ikke svarene mine etter kunnskapsnivået til den som spør.

Mange av de såkalte brukervennlige distroene har ikke mulighet til å f.eks. kompilere programmer, eller de har ikke serververktøy som følger med. Hvor mange er det f.eks. som bruker Ubuntu som server? Skal man ha en server med gode muligheter for konfigurering uten for mye fiksfakseri, må man nødvendigvis gå for Debian, Slackware, Gentoo, Free/OpenBSD. Først da får man de muligheter man trenger for å sette opp en skikkelig server.

Lenke til kommentar

Senest i går skrev en person et innlegg om at han ikke fikk installert drivere for et nettverkskort i SuSE 9.2. Det viste seg at han ikke hadde kernel-source installert. Det synes jeg er ganske grovt. Nå vet jeg ikke om han hadde valgt det bort eller ikke, men en god serverdistro bør ha Kernel-source som standard.

Lenke til kommentar
Eg har fedore core utbrennt fra før av kan eg bruke dene distroen til fildeling og web sørver?

Alle Linux distroer kan brukes til server, men noen er bedre egnet. Fedora fungerer sikkert til ditt bruk.

Takk du! Eg trenge ikkje og ha det så veldig avansert!

Vis fedora core 2 gjer meg et godt inntrykk så skifter eg til det på hovud maskinen min og.

Når det gjelder programmpakker hva skal eg velge?

Alt?

Og hva er root passord?

PS: Eg sitter mitt i innstallasjonen nå :D

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Senest i går skrev en person et innlegg om at han ikke fikk installert drivere for et nettverkskort i SuSE 9.2. Det viste seg at han ikke hadde kernel-source installert. Det synes jeg er ganske grovt. Nå vet jeg ikke om han hadde valgt det bort eller ikke, men en god serverdistro bør ha Kernel-source som standard.

Tja, de fleste brukere bruker ikke kernel sourcen til noe særlig, og personer som bevisst installerer for å bruke det som server kikker vel på pakkene før han installerer. ;)

Lenke til kommentar
Eg har fedore core utbrennt fra før av kan eg bruke dene distroen til fildeling og web sørver?

Alle Linux distroer kan brukes til server, men noen er bedre egnet. Fedora fungerer sikkert til ditt bruk.

Takk du! Eg trenge ikkje og ha det så veldig avansert!

Vis fedora core 2 gjer meg et godt inntrykk så skifter eg til det på hovud maskinen min og.

Når det gjelder programmpakker hva skal eg velge?

Alt?

Og hva er root passord?

PS: Eg sitter mitt i innstallasjonen nå :D

Velg "Alt" for å være på den trygge siden.

Lenke til kommentar

Ok nå har innstallasjons programmet formatert og så komm der opp masse forsjellige meldinger om at nå ble det gjort det og det. Så nå håper eg at den snart kommer igang med fil overføringen.

Når eg starter ftp sørveren kan filene og delles med windows maskiner?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Merkelig mange rare ideer og filosofier ute og går.

uten å starte noen flamewar:

olear - hva gjør du i tråden til en nybegynner som trenger en distro for en ftpserver hvis du ikke vil ta hensyn til hans kunnskapsnivå?

stigfjel: jeg har ikke vært borti en eneste brukervennlig distro (har ikke lett etter skal jeg innrømme) som ikke har mulighet for å kompilere, dette hørtes merkelig ut.

eddielie30: alle distribusjoner av GNU/Linux bruker stort sett samme eller 1 av 2-3 varianter software for å gjøre det du snakker om. De kjører f.eks samme webserver, samme windows filserver software, og en av 2-3 ftpservere.

Det som skiller dem, er hva som finnes av "styringssoftware", diverse programmer for å sette opp systemet, og få det til å fungere, og installasjonen. Jeg vil absolutt anbefale deg en distro som er lett å installere, da mye her vil være nytt for deg.

Videre vil distroene ha forskjellige løsninger for oppdateringer, her er det lov å prøve seg fram.

Et siste tips: ta *alle* bastante meninger med en klype salt. Det er alt for mye religion ute og går i linuxmiljøet.

Lenke til kommentar
Greit nok, men det er net-boot. Filen er bare på 4.6 MB. Tenk om man mister nettilgangen midt under installasjonen...

OpenBSD:

Boot med floppy eller CD. Når du skal legge inn systemet kan du angi hvor du har filene, på CD(som monteres), eller kanskje på nettverket? Ang. nettilgang; det er da en hel bøtte Linuxdistroer som er avhengige av nett? Debian kan fint installerers over nett(ikke nødvendig), Ubuntu vil gjerne snakke med nettet, Gentoo er fullstendig avhengig(vel, nesten). Dersom du plutselig mister nettilgang får du vente med å installere til du har nett.

Lenke til kommentar
Ok nå har innstallasjons programmet formatert og så komm der opp masse forsjellige meldinger om at nå ble det gjort det og det. Så nå håper eg at den snart kommer igang med fil overføringen.

Når eg starter ftp sørveren kan filene og delles med windows maskiner?

Det heiter server :)

Såklart kan du det. FTP er då for all del ikkje ein Windows-protokoll. Du trur vel ikkje at alle webservarar køyrer Windows og sidene berre kan nåast frå Windows? :)

Ville ikkje vore mykje att av internett utan Linux og *nix servarane. Stort sett alle store DNS-servarar og mailservarar køyrer *nix og *nix er mest brukt til webserver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...