Edstro Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Hei tenkte at eg skulle innstallere en linux distro som har bla. innebygd ftp programm for fildeling. Finnes dette? Vis det finnes vilken distro er dette? Er den gratis? Er den avansert? Endret 28. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Ja, ja og ja. Server distroer: Slackware Debian Gentoo Endret 28. januar 2005 av olear Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Ja, ja og ja. Server distroer: Slackware Debian Gentoo Skal ikkje starte en diskusjon nå men vilken bruker du? (olear) Og vilken av disse er enklest og bruke? Endret 28. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Ja, ja og ja. Server distroer: Slackware Debian Gentoo Skal ikkje starte en diskusjon nå men vilken bruker du? (olear) Og vilken av disse er enklest og bruke? Jeg bruker Slackware, og det er etter min mening den beste. Den enkleste å sette opp er nok Debian. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Du kan stort sett bruke de fleste distribusjoner til server, da. Jeg bruker Arch Linux som web-, ftp- og ssh-server. Fungerer utmerket. Har aldri gått ned uten at jeg har slått den av manuelt. Men det som skiller distribusjoner fra hverandreer ikke alltid så veldig mye, bare noen av programmene de bruker, så hvis du bare installerer en hvilken som helst distro, kan du få den relativt lik en hvilken som helst annen. Er sikkerheten veldig viktig? Har du sett på iptables? Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Kan eg bruke fedora til ftp og web server? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 det kan du, det er den meget godt egnet til. fatter ikke vitsen med å lansere debian, slack og gentoo som gode kandidater til en nybegynner, helt uten forbehold. fedora, mandrake og suse er enkle å komme igang med, slack og gentoo er for purister og ekstremister. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Slackware har alt en trenger for å sette opp server. Men det er ikke den letteste distroen å sette opp. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Kan eg bruke fedora til ftp og web server? Ja, men merk at den kan være litt ustabil ettersom det er en slags "testbase" for Red Hat Enterprise. Den har de samme funksjonene tilgjengelig, dog. Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Nå laster eg ned slackware. Men det går bare 42 kb/sek Det går for trekt og eg som har lyse 4mbit linje! Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Prøv å laste ned ISO-filene her. Denne siden er rask. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Nå laster eg ned slackware.Men det går bare 42 kb/sek Det går for trekt og eg som har lyse 4mbit linje! Du laster vel ikke ned fra en amerikansk mirror? Norsk mirror her: ftp://ftp.slackware.no/pub/linux/slackware/ Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Vilken mappe skal eg velge? Eg vil ha den nyeste versjonen og dette skal være helst i iso filer Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Vilken mappe skal eg velge? Eg vil ha den nyeste versjonen og dette skal være helst i iso filer Nyeste versjon er 10.0, og denne finnes i ISO-filer. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Har openbsd nå som webserver og det virker fint er bare å uncommente en linje i httpd.conf så er det gjort og brukerene har ftp . Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Har openbsd nå som webserver og det virker fint er bare å uncommente en linje i httpd.conf så er det gjort og brukerene har ftp . Spørsmålet er om OpenBSD fins i ISO-filer. Jeg har ikke funnet det. FreeBSD får man som ISO-filer. Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Har openbsd nå som webserver og det virker fint er bare å uncommente en linje i httpd.conf så er det gjort og brukerene har ftp . Spørsmålet er om OpenBSD fins i ISO-filer. Jeg har ikke funnet det. FreeBSD får man som ISO-filer. ftp://ftp.uio.no/pub/OpenBSD/3.6/i386/cd36.iso Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Greit nok, men det er net-boot. Filen er bare på 4.6 MB. Tenk om man mister nettilgangen midt under installasjonen... Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 det kan du, det er den meget godt egnet til. fatter ikke vitsen med å lansere debian, slack og gentoo som gode kandidater til en nybegynner, helt uten forbehold. fedora, mandrake og suse er enkle å komme igang med, slack og gentoo er for purister og ekstremister. Jeg gir min ærlige og personlige mening om hva som er best. Jeg tilpasser ikke svarene mine etter kunnskapsnivået til den som spør. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Min annbefaling av server: "Enkle" filtjenere med høye krav til oppetid etc - spesiellt på gammel maskinvare: Debian (sarge) Litt knot å sette opp første gangen, men når det først har blitt satt opp er det super-enkelt Mer avanserte servere: Debian sarge Servere som er enkle å sette opp (første gang): Fedora CentOS/witebox (RHEL rebuilds) x86_64: Fedora CentOS/witebox (RHEL rebuilds) Kritiske servere (viktig med tilgang på support etc): RHEL Ville nok enten tatt en titt på RHEL rebuilds ala CentOS eller Whitebox - disse gir lang levetid ang. oppdateringer etc., og er trolig rimelig enkle å bruke. Dagens RHEL er egentlig en rebuild av Redhat 9. Eventuellt ville jeg nok sett på Debian Sarge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå