Gå til innhold

Linux server. Finnes det gratis distro for dette?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, ja og ja.

Server distroer:

Slackware

Debian

Gentoo

Skal ikkje starte en diskusjon nå men vilken bruker du?

(olear)

Og vilken av disse er enklest og bruke?

Jeg bruker Slackware, og det er etter min mening den beste. Den enkleste å sette opp er nok Debian.

Lenke til kommentar

Du kan stort sett bruke de fleste distribusjoner til server, da. Jeg bruker Arch Linux som web-, ftp- og ssh-server. Fungerer utmerket. Har aldri gått ned uten at jeg har slått den av manuelt.

Men det som skiller distribusjoner fra hverandreer ikke alltid så veldig mye, bare noen av programmene de bruker, så hvis du bare installerer en hvilken som helst distro, kan du få den relativt lik en hvilken som helst annen.

Er sikkerheten veldig viktig? Har du sett på iptables?

Lenke til kommentar
det kan du, det er den meget godt egnet til.

fatter ikke vitsen med å lansere debian, slack og gentoo som gode kandidater til en nybegynner, helt uten forbehold.

fedora, mandrake og suse er enkle å komme igang med, slack og gentoo er for purister og ekstremister.

Jeg gir min ærlige og personlige mening om hva som er best. Jeg tilpasser ikke svarene mine etter kunnskapsnivået til den som spør.

Lenke til kommentar

Min annbefaling av server:

"Enkle" filtjenere med høye krav til oppetid etc - spesiellt på gammel maskinvare:

Debian (sarge)

Litt knot å sette opp første gangen, men når det først har blitt satt opp er det super-enkelt

Mer avanserte servere:

Debian sarge

Servere som er enkle å sette opp (første gang):

Fedora

CentOS/witebox (RHEL rebuilds)

x86_64:

Fedora

CentOS/witebox (RHEL rebuilds)

Kritiske servere (viktig med tilgang på support etc):

RHEL

Ville nok enten tatt en titt på RHEL rebuilds ala CentOS eller Whitebox - disse gir lang levetid ang. oppdateringer etc., og er trolig rimelig enkle å bruke. Dagens RHEL er egentlig en rebuild av Redhat 9.

Eventuellt ville jeg nok sett på Debian Sarge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...