int20h Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 AMD forbereder sokkel M2 AMD kommer trolig til å introdusere en ny prosessorsokkel i løpet av 2006. Denne er foreløpig kjent som M2 og skal benyttes på tvers av low- og high-end-prosessorer. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Utifra dette så kan det se ut som at amd planlegger dobbelkjerne for folket først i 2006 , håper det kommer før til ok priser. Lenke til kommentar
TheIlluminated Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Da gir jeg faen i å oppgradere dette året, får holde meg et til og få et skikkelig hopp fra min bærbare og stasjonære maskin. Men så er det bare om jeg holder ut så lenge... Stilig at AMD kommer med en ny sokkel, men litt dumt for de som har 939 osv hvis det dabber ut og M2 tar skikkelig over. Hadde vært flott om 939 hadde overlevd slik Sockat 462. Endret 28. januar 2005 av Basus Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Så lenge S939 får dual-core prosessorer så vil vel ikke M2 være noen trussel i så henseende. Men Det som også skjer er jo evt. S12xx for DDRII og annet nytt minne etc. Endret 28. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Har ikke så mye og si for min del, har nå 939 oppsett. Når jeg skal oppgradere prossesoren så kommer jeg helt sikkert til og bytt hovedkort og minne unansett /Cyrus Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Da gir jeg faen i å oppgradere dette året, får holde meg et til og få et skikkelig hopp fra min bærbare og stasjonære maskin. Men så er det bare om jeg holder ut så lenge... Åssen hardware har du nå da? Jeg kan godt forstå at hvis du har lite penger å bruke på PC at du da bruker den hardwaren du har lengst mulig. Men å vente til neste år fordi da kommer det noe nytt og bedre er håpløst! Slik vil det alltid være. Går nye spill dårlig på din PC og du har penger, så hvorfor da ikke oppgradere? Lenke til kommentar
CPurcell Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg kommer nok ikke til å være en av de første til å gå over til den sokkelen der, så det gjør ikke meg noe at den kommer i 2006. Til neste år tenker jeg at jeg oppgraderer og går over til sokkel 939. Etter det skal det nok gå en stundt før jeg oppgraderer igjen. Da ting først kommer ut pleier de å være dyre. Og jeg er sånn at jeg handler vanligvis etter best ytelse i forhold til pris. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 S939 og M2 kan vel fint eksistere side om side en god stund, slik S939 og S754 gjør i dag. Det er da enda en stund til de faser ut S754... Jeg tipper AMD kommer til å beholde S939 enda et par tre år til, og det er godt nok for meg. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Da gir jeg faen i å oppgradere dette året, får holde meg et til og få et skikkelig hopp fra min bærbare og stasjonære maskin. Men så er det bare om jeg holder ut så lenge... Åssen hardware har du nå da? Jeg kan godt forstå at hvis du har lite penger å bruke på PC at du da bruker den hardwaren du har lengst mulig. Men å vente til neste år fordi da kommer det noe nytt og bedre er håpløst! Slik vil det alltid være. Går nye spill dårlig på din PC og du har penger, så hvorfor da ikke oppgradere? Godt poeng, se på andre fundamentale oppgraderinger, f.eks Intel med P4B/533 med 333MHz DDR, som ble oppgradert til P4C/800 med Dual DDR400. Et stort fremskritt, men det forsvarte på ingen måte en oppgradering av en relativt rask 533MHz fsb P4. Samme med 754->939. DDR2, hvis det faktisk viser seg å komme på AMD-plattformen, er nok sett på av AMD som en sjanse til å benytte seg av mer båndbredde og tilby noe "nytt". Men siden AMD cpu'er for øyeblikket har mer å tjene på lav latency, vil det neppe være en revolusjon, kun et vanlig evolusjonært steg. Så om du kjøper en ny M2-basert PC, vil det neppe være en enorm forskjell fra din nåværende f.eks 3500 på S939. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Detaljene rundt sokkel M2 er enda ikke kjent, men det spekuleres i hvorvidt eksisterende arkitektur ikke nødvendigvis er optimalisert for virtualiseringsteknologi, dobbelkjerner og overgangen til 65 nm teknikk. Hele poenget med Socket M2 er støtte for DDR2. Hadde det ikke vært for det så kunne de beholdt Socket 939 en stund til. Hverken produksjonsprosess (90->65nm), virtualisering eller dobbeltkjerne er noen grunn til å skifte sokkel. Edit: Jeg er enig med mad_arab. Sokkelskiftet vil neppe bety noen særlig forskjell. Socket 939 og M2 kan vise seg å leve lykkelig sammen ganske lenge. (Mye lengre enn f.eks SocketA og etterfølgerene.) Det viktigste for oss sluttkunder er økt valgfrihet. (DDR eller DDR2 kan velges ut fra pris/ytelse, smak og behag) Endret 28. januar 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Hanzo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Dette med å site på gjerde og vente til de hote nyheten er på marked kan ta litt tid i dataverdenen ja. Jeg vurder om det er rett å hoppe på 939 nå, siden det fortsatt ser ut til å være en del barnesykdomer og denslags. Skal jeg vente på at M2 skal bli en realitet så kommer nok min kjære 478 1,7Ghz til å hoste blod... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Å begynne å vente på M2 i dag er jo bare patetisk, da. Hvis man ikke kjøper 939 nå, så må det være fordi man akkurat har oppgradert til 754, og da sitte på en pc som vil gjøre nytten helt fram til M2 gjør sitt store inntog. Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Ser da ut til at min 2,8 Prescott får utsatt dødsdatoen. Hipp hurra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Å begynne å vente på M2 i dag er jo bare patetisk, da. Hvis man ikke kjøper 939 nå, så må det være fordi man akkurat har oppgradert til 754, og da sitte på en pc som vil gjøre nytten helt fram til M2 gjør sitt store inntog. Vurderer faktisk selv å nevte på M2, eller i det minste enn oppklaring av s939 sin skjebne, om jeg kjøper nye maskin nå vil jeg at den skal vare leenge, og en oppgradering til dual-core litt senere uten å tøme lommeboka er en forutsetning. AtW Lenke til kommentar
AzureCloud Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Å begynne å vente på M2 i dag er jo bare patetisk, da. Hvis man ikke kjøper 939 nå, så må det være fordi man akkurat har oppgradert til 754, og da sitte på en pc som vil gjøre nytten helt fram til M2 gjør sitt store inntog. Jeg har nå ventet på skikkelige Socket 939 kort i snart 4-5 måneder og enda er det ingen tilgjengelig som ser bra nok ut. Håper det kommer noe i løpet av februar. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Jeg er en av de som faktisk har vurdert følgende. S754 i begynnelsen av 2. kvartal. 1. Jeg har socketA nå, med dårlig skjermkort. Jeg kjøper bedre AGP skjermkort(6600GT) som gir meg mye bang for the buck. 2. S939 virker for meg uferdig selv med første ugave av NF4 og de andre chipsett som lirker rundt husveggen. Så jeg kommer fraktisk til å gå for en godt utprøvd S754 løsning med HK fra DFI som skal få kjørt seg godt på det den er god for i mange år. Alt det jeg har på min SocketA nå er kjøpt med tanke på å gå til AMD64. Endret 28. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Var det ikke snakk om å hoppe over DDR2?? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Var det ikke snakk om å hoppe over DDR2?? Det var noen rykter om det en stund ja, men de ryktene har blitt tilbekevist av mer offisielle planer fra AMD. (slik som konfidensielle plansjer som har sluppet ut) Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Det var da synd Edit: Skrivefeil Endret 28. januar 2005 av efikkan Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Edit: Forbanna Smartcall linje... Endret 28. januar 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå