Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Delind av ADSL med naboen.

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg og naboen har tenkt å dele hans ADSL . Vi skal begge bruke IP telefon og derfor har vi tenkt på en slikk løsning _( se vedlagt tegning )_.

Kunne noen fortele meg om det jeg har tegnet her er den riktige løsningen ?

Eventuelt om det kan settes opp anerledes og i så fall hva må vi ha av utstyr ?

Dette har vi:

Wireless Access Point AP 2000+

Wireless Router DI 713P

MVH

salen

post-61-1106904098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil nok fungere fint det, men det kan bli et lite helvete å kofigurere opp med så mange rutere på netteverket. Hvis du bare skal surfe på internett er det nok ikke så fryktelig vanskelig, men dersom du vil åpne porter for servere og fildelingsprogram, etc, så kan det bli krøll.

Kommer stort sett ann på ruterne og hvor gode de er å sette opp, noen er enklere enn andre. Vet også ikke helt hvorfor du har så mange aksesspunkt, men hvis det er for å utvide rekkevidden så går vel det greit. Pass bare på å sette dem som repeatere, så slipper du noen slags konfigurering.

Kom forresten på at det ikke er strengt tatt nødvendig med to rutere. Burde holde lenge med en ruter og aksesspunkt som repeatere rundt omkring. Kan spare deg noen $$ hvis du ikke allerede har ruterne.

EDIT: Så at du vil ha ip-telefon, da blir det nok enklere å ha en ruter med eksterne porter på slik som du har tegnet opp så du kan få koblet den til.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar
Hei

Jeg og naboen har tenkt å dele hans ADSL . Vi skal begge bruke IP telefon og derfor har vi tenkt på en slikk løsning _( se vedlagt tegning )_.

Kunne noen fortele meg om det jeg har tegnet her er den riktige løsningen ?

Eventuelt om det kan settes opp anerledes og i så fall hva må vi ha av utstyr ?

Dette har vi:

Wireless Access Point AP 2000+

Wireless Router DI 713P

MVH

salen

Dersom du setter 2000+ aksesspunktene opp som brigde vil dette fungere fint. Men du trenger ikke en trådløs router i hus 2. En switch koblet til brigden er nok, men har du bruk for trådløst vil jeg anbefale et rent aksesspunkt koblet til switchen igjen. Da ungår du 2 routere etter hverandre og mye annet rot.

Lenke til kommentar

Kunne noen fortele meg om det jeg har tegnet her er den riktige løsningen

Hvorfor dobbelt opp med wifi routere?

internet --> adsl modem --> wifi router/ap

er jo nok for at alle i nærheten som kender krypteringsnækkelen å komme på.

Hvis du trenger å forbedre signalet hos deg, må du ha en box som både kan være access punkt for dit hus og kople seg opp til naboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...