Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Jeg er ikke så veldig proff, men foretrekker kameraer som greier serie bilder av hurtiggående objekter. Liker også der jeg kan stille inn slik at kameraet kan ta bilder i veldig lite belyste områder, og genrell lek med innstillinger. Jeg har i løpet av et år tatt ca 15000 bilder, så det er neppe noe grunn til å tro at kamera vil støve ned noen som har forslag? haster litt med ideer. Endret 28. januar 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Når det gjelder valg av DSLR, forutsatt at du ikke har noen objektiver eller andre føringer fra før, så står du etter min mening ovenfor følgende: 1. Velg et kjent merke som har god tilgang på service og support etter kjøp. Nikon og Canon er nok de som er mest utbredt. Kvaliteten mellom disse to når det gjelder det endelige resultatet, bildet, er omtrent den samme. 2. Pris. Husk at når du kjøper deg en DSLR så vil nok det du kjøper i tillegg til huset ganske raskt koste mye mer penger enn selve huset. Jeg ville startet med et av de "enkle" husene, som Nikon D70 eller Canon 300D, og etter det bygget opp med gode objektiver. Skal du satse på et kit så har du f.eks. Nikon D70 med Nikon 18-70 som et meget bra utgangspunkt. Canon har sikkert noe tilsvarende. 3. Gå til en butikk som fører begge merker og hold de i hånda. Gå for det som føles best å holde i og der du føler at menysystemet fungerer for deg. 4. Kjøp deg et enkelt fotoprogram til PC'en, f.eks. Adobe Photoshop Elements. 5. Ta med deg kamera overalt og fotografer med det aller meste skrudd til Auto. Lær deg etterhvert hvilke verdier kameraet velger når det gjelder lukkerhastighet og blenderåpning og noen andre sentrale verdier. Deretter, og kanskje etter at du har lånt en bok om fotografering på biblioteket, skrur du av fler og fler av Auto-funksjonen og tar kontrollen selv. 6. Så begynner dette å koste...blitz, stativ, flere objektiver, kamerabag, nytt og kulere objektiv osv osv osv... Lykke til, det en fin hobby !!! mvh Roger Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 oympus e-300 er utelukket eos 300d med kit koster 7995 med vanlig 18-50 mm, men det mente de var ubrujelig, så anbefalt en kit med 18-120mm til 2000kr nikon d70 med standard kit kostet 8990 Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Det er dessverre sånn, standard kit anbefales ikke av mange som selger de. Bryt derfor igjennom og velg 1 av de 2 standardkitene. Følg med på forumet her og du vil etterhvert danne deg et bilde av hva du vil ha. Nikon har fått god kritikk for D70 med standard kit(som oppstartskit), men Canonkitet er sikkert en grei start det og, men D70 er raskere på seriebildefunksjon. Det er ivertfall som rogkas sier! Så begynner dette å koste...blitz, stativ, flere objektiver, kamerabag, nytt og kulere objektiv osv osv osv... og da blir kansje de objektivene som du ble anbefalt i startpakken ikke så fantastiske allikevel. Jeg bruker Photoshop elements 3.0 og det er avansert nok og bra, samt rimelig i forhold til hva du får. Endret 28. januar 2005 av perah Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Det er dessverre sånn, standard kit anbefales ikke av mange som selger de. Bryt derfor igjennom og velg 1 av de 2 standardkitene. Følg med på forumet her og du vil etterhvert danne deg et bilde av hva du vil ha. Nikon har fått god kritikk for D70 med standard kit(som oppstartskit), men Canonkitet er sikkert en grei start det og, men D70 er raskere på seriebildefunksjon. Det er ivertfall som rogkas sier! Så begynner dette å koste...blitz, stativ, flere objektiver, kamerabag, nytt og kulere objektiv osv osv osv... og da blir kansje de objektivene som du ble anbefalt i startpakken ikke så fantastiske allikevel. Jeg bruker Photoshop elements 3.0 og det er avansert nok og bra, samt rimelig i forhold til hva du får. kan noen se på objektivet som jeg har vlget mellom, og si hva de mener? Det kan sammenliknes med G5 kameraet. jeg personlig tror ikke jeg trenger et så dyrt kamera objektiv enda. Jeg mistenker faktisk at jeg kan greie meg bra uten 28-125 linse akkurat de neste mnd. Testet oppstart tiden i dag. For meg er 3 sekunder ikke verdens undergang. Sigma 28-125mm Nikon sin stanard kit Det som følger med Canon sitt som standard. (Canon Digital EOS 300D m/ EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) trenger svar fort Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Må ha kamera i morgen sa du. Hadde dette vært meg, hadde jeg gått for Canon 20 d. Objektiver kommer jo som regel i etterhånd, det er her det det gjelder å satse på riktig kamera fra starten av. Vis du har tanke for å spare penger på hus fra oppstarten av så ville jeg ikke gjort det vis jeg stilte scrats i dag. Sondert markedet som det er i dag kamerahus, tatt det som hadde betst data innenfor rimelige modeller. Tror det går en stund til noen tar Canon 20D på dette punktet. Vis jeg skal ha et Nikon DSLR hus som tar 20D, så må jeg nok punge ut med over 40,000 laken tror jeg. En som går i håp at Nikon kommer med Dslr hus i metall made in Japan, til en overkommelig penge. Skal sies jeg er på ingen måte missfornøyd med D70 min, men det er dette med metallhus da . Det er liksom litt mer Kamera da. Og det får en vis en velger Canon 20 D. Endret 28. januar 2005 av Bawaria Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 er et d70 kamera 6 mnd gammel verdt mellom 8500 og 9000 kr? med to års forsikring og Kit svar fort Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 er et d70 kamera 6 mnd gammel verdt mellom 8500 og 9000 kr?med to års forsikring og Kit svar fort Det hørtes dyrt ut, når du får slikt nytt til 10.000. Hvis du får med et stort minnekort så kanskje.. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) er et d70 kamera 6 mnd gammel verdt mellom 8500 og 9000 kr?med to års forsikring og Kit svar fort Det hørtes dyrt ut, når du får slikt nytt til 10.000. Hvis du får med et stort minnekort så kanskje.. nå følger det med en tabbeforsikring på 2år, men det er høy sansynlighet for at den er på 4 år. Vil det stille det i bedre lys da? følger forresten med ekstra god bæreveske og fjernkontroll. Foreldrene sa de kunne gi meg feriepenger for ca 1200 kr. Da koster kameraet meg egentlig 7600 kr. Hva syns dere jeg burde gjøre? Endret 28. januar 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
hansar Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 oympus e-300 er utelukket Er det ein spesiell grunn til at e-300 er uaktuell? Vil påstå at dette er det kitet som gir mest for pengane, og kvaliteten er upåklagelig Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 jeg likte den ikke, og prisen ble ca den samme som Eos og D70, dermed så utelukket jeg det. Men det tilbudet jeg har trenger jeg folks mening om? Lenke til kommentar
hev Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 jeg likte den ikke, og prisen ble ca den samme som Eos og D70, dermed så utelukket jeg det. Likte du det ikke så er jo det en grei forklaring. Men at prisen blir den samme for d70 stemmer vel ikke. Jeg fikk e300-kit, zuiko 40-150mm pluss 1Gb x80 CF-kort for omtrent samme pris som man må betale for kun d70-kitet med 18-70mm. Så at e-300 gir mest for pengene er ganske sikkert. I tillegg så har vel e-300 metall-chassis og virker veldig solid. Men e-300 ser litt spesiell ut, det skal jeg være enig i, men det er nok en vanesak... Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 er et d70 kamera 6 mnd gammel verdt mellom 8500 og 9000 kr?med to års forsikring og Kit svar fort Jepp, nytt er nytt. Tror nok Anderfo har en mistanke til at dette er noe drygt, kan nok si meg enig. Angående forsikring, hva med husforsikringen? er det muligt den dekker noe. Svar fort sier du . Skjønner du har litt DSLR feber, og det er bra. Hadde det samme selv for en stund siden, uff den henger i ennå. Men fy flate å herligt det er å bare dra av bilder med DSLR, og ikke minst det å gå å sikkle på objektiver en har lyst på. Endeligt fått spart noen gronker å kjøpe et objektiv en har hatt lyst på, ja det er bare gromt. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) er et d70 kamera 6 mnd gammel verdt mellom 8500 og 9000 kr?med to års forsikring og Kit svar fort Jepp, nytt er nytt. Tror nok Anderfo har en mistanke til at dette er noe drygt, kan nok si meg enig. Angående forsikring, hva med husforsikringen? er det muligt den dekker noe. drygt? utdyp jeg har tatt ca 15000 til 20000 bilder på 1,5 år så tror det sier sitt men en god forklaring på hvorfor e-300 er et godt alternativ når jeg ønsker et kamera med mulighet for bilder i serie (masse med bilder da) og som kan ta ting i høy hastighet Endret 28. januar 2005 av Christian86 Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Jepp, nytt er nytt. Tror nok Anderfo har en mistanke til at dette er noe drygt, kan nok si meg enig. Brukt er brukt samme åssen du ser det, får aldrig tilbake alle pengene når en har pakkket ut sånt utstyr og tatt det i bruk. Prisen var vell heller ikke så i øyenfallende billig at en hoppet i taket av glede på det brukte. Kontra å kjøpe nytt. Ofte er det sånn at når en står i butikk å handler typiske varer som dette, så blir en prakket på forsikring for to år i slengen hvem tror du tjener på det. Jeg tok for noen år siden å gikk på en sånn i forbindelse med telefon, når jeg kom hjem å leste vilkårene så viste det seg at premien ikke var verd mer en papiret den var skrivi på. Samtidig så sjekka jeg hjemmeforsikriga mi den dekket den mye bedre en jeg hadde trodd. Så det som er kluet på slike forsikringer er at kunden som regel ikke får tid til sjekke andre forsikringer en har. For hvem er vell ikke redd for å miste eller få ødelagt utstyr. Det er lurt i forkant å undersøke hva slags forsikring en har fra før. Ofte er en dobbelt forsikret. Men det er ingen forsikringselskaper som betaler deg ut dobbelt så mye viss uhellet skulle være ute. Natta Endret 29. januar 2005 av Bawaria Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Jepp, nytt er nytt. Tror nok Anderfo har en mistanke til at dette er noe drygt, kan nok si meg enig. Brukt er brukt samme åssen du ser det, får aldrig tilbake alle pengene når en har pakkket ut sånt utstyr og tatt det i bruk. Prisen var vell heller ikke så i øyenfallende billig at en hoppet i taket av glede på det brukte. Kontra å kjøpe nytt. Ofte er det sånn at når en står i butikk å handler typiske varer som dette, så blir en prakket på forsikring for to år i slengen hvem tror du tjener på det. jeg tok for noen år siden å gikk på en sånn i forbindelse med telefon, når jeg kom hjem å leste vilårene så viste det seg at premien ikke var vært mer en papiret den var skrivi på. Samtidig så sjekka jeg hjemmeforsikriga mi den dekket den mye bedre en jeg hadde trodd. Så det som er kluet på slike forsikringer er at kunden som regel ikke får tid til sjekke andre forsikringer en har. For hvem er vell ikke redd for å miste eller få ødelagt utstyr. Det er lurt i forkant å undersøke hva forsikring en har fra før. Ofte er en dobbelt forsikret. Men det er ingen forsikringselskaper som betaler deg ut dobbelt så mye viss uhellet skulle være ute. Natta hva mener du pakken er verdt, tat i betraktning informasjonen jeg har gitt? takk for vente tiden....fikk samlet 7 nyheter til religionstimen skal denge Rektor i antall nyheter Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) hva mener du pakken er verdt, tat i betraktning informasjonen jeg har gitt? Hadde ikke gitt ei krone over 7500.- .Vis det for eksempel viser seg at du må ta rens på brikke og speil, kjøpe minnekort. Da er du plutselig hutselig ikke langt unna et nytt ett. Brukt er brukt tross alt en grunn til karen selger det . Husk dette er utstyr som krever et vist vedlikehold særlig du som banker 15000 bilder i året. Men det er du selvfølgelig ikke alene om det å ta mange bilder. Ville ikke helt glemt Olyen heller. Hatt Olympus selv engang C5050Z, dog dette er et kompakt kamera. Du verden for en kvalitet. Men dette er selvfølgelig veldigt vanskelig. Ingen av disse kameraene som er nevnt i denne tråden er tapere men kun vinnere i sine klasser. Når alt kommer til alt så er det fotografen det som oftest kommer an på Endret 29. januar 2005 av Bawaria Lenke til kommentar
hev Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) men en god forklaring på hvorfor e-300 er et godt alternativ når jeg ønsker et kamera med mulighet for bilder i serie (masse med bilder da) og som kan ta ting i høy hastighet Jeg skal ikke prøve å overbevise deg, det har jeg ingen interesse av . Men e-300 kan ta raske bilder i serie, omtrent like raskt som konkurrentene. Det er vel bare d20 som skiller seg litt ut, men det er i en litt annen prisklasse. I de beste kvalitetene er det visst en begrensning på 4, men ved å redusere kvaliteten kan det ta opp i 10. Jeg har ikke studert hva som er grunnen til denne begrensningen, for min del er det uinteressant. Jeg har hatt SR-kamera med motor og mulighet for å ta raske serier med bilder i 25 år, men har vel aldri tatt serier på mer enn 3-4 bilder sammenhengende. (dette kan selvsagt også ha med prisen på film/fremkalling å gjøre ;-)) Når det gjelder å ta bilder av objekter i rask bevegelse så er det lukkerhastighet og lyssterkt objektiv som er viktig, og der er oly fullt på høyden med de andre. Hvis dette med å ta mange og raske bilder i serie er det viktigste, så er det vel d20 som er tingen. (eller hva med DV-kamera ;-)) Endret 29. januar 2005 av hev Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 (endret) Sigma 28-125mm Nikon sin stanard kit Det som følger med Canon sitt som standard. (Canon Digital EOS 300D m/ EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) trenger svar fort Kjøpte selv en pakke med Nikon D70(Fått veldig god kritikk av de fleste som har testet det) og 2 Sigmaobjektiver nå i januar og er fersk i Speilrefleks. Er fornøy så langt, men er klar over at objektivene kansje ikke er de beste. Jeg har på forhånd lest mange av diskusjonene,testene og anbefalingene her på forumet. Mitt inntrykk er at det vil lønne seg å starte med et kit for så å kjøpe objektiver og annet utstyr etterhvert. Har du sett denne? Akams anbefaling Antar at inholdet lommeboka også har en påvirkning? Endret 29. januar 2005 av perah Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Sigma 28-125mm Nikon sin stanard kit Det som følger med Canon sitt som standard. (Canon Digital EOS 300D m/ EF-S 18-55mm f/3.5-5.6) trenger svar fort Kjøpte selv en pakke med Nikon D70(Fått veldig god kritikk av de fleste som har testet det) og 2 Sigmaobjektiver nå i januar og er fersk i Speilrefleks. Er fornøy så langt, men er klar over at objektivene kansje ikke er de beste. Jeg har på forhånd lest mange av diskusjonene,testene og anbefalingene her på forumet. Mitt inntrykk er at det vil lønne seg å starte med et kit for så å kjøpe objektiver og annet utstyr etterhvert. Har du sett denne? Akams anbefaling Antar at inholdet lommeboka også har en påvirkning? Foreldrene betaler for forsikringen, så en D70 til 9000 kr er ikke så dyrt egentlig... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå