Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D Link DI 514

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette her.

Jeg er rimelig grønn på dette her, men.

Jeg har altså en DI 514 som jeg har montert etter anvisningene fra manualen (med all av og på slåing osv). Denne her.

http://www.dlink.no/?go=jN7uAYLx/oIJaWVUDL...KHoLUsYtO7YaI4=

Så det er ikke tvil om at den er montert rett. Det er korrekt lys der det skal være osv.

Saken er den at jeg har kobla kabel fra ADSL modem til WAN på router og kobla kabel fra port 1 til PC. Så langt alt greit.

Men så har de på denne saken her en IE side man skal få opp hvor en Wizard skal sette opp hele greia lett og enkelt for deg.

Dette fungerer forsåvidt også, det vil det kommer ingen feilmeldinger, men når alt er gjennomført, så skal man altså restarte sin IE og gå til f.eks vg.no

Da får jeg en feilmelding om at siden ikke kan finnes.

Må helt ærlig si at jeg husker ikke akkurat hva som står på den siden, men helt nederst står det noen om DNS entry.

Det som er poenget for meg er jo å få denne routeren til å virke (spesielt siden jeg tirsdag får min IP telefon).

Finnes det noen steder hvor man kan laste ned et program eller lignende som kan sette opp dette her tullet ?

Ellers må jeg vel hive hele greia (ja eller sende den til D-link).

Tar med dette for å vise at jeg faktisk klarer å koblene en slik sak.

Jeg har for ca 2 uker siden installert en Cnet sak hos min far og denne var utrolig enkel å installere. Denne her:

https://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302411

Og selv om det her "advares" mot at man må kunne noe om router, så var den utrolig enkel og grei.

Jeg satte inn nettverkskortet i den ene maskinen og installerete CD som fulgte med. Deretter gikk jeg til den andre PCen og koblet opp router etter instruksene og installerete CD her og. Alt dette tok 20 min og siden har alt virket som det skal hos ham.

Etter å ha knotet i 4 timer med D-link må jeg si at makan til visvas skal man lete lenger etter.

Men kan noen hjelpe meg uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har Telenor som ISP, må du slå på PPPoE i routeren din for å komme på nett. De aller fleste andre ISPer som leverer adsl har dsl-modem og -routere som støtter dhcp. dhcp-tjenesten gir routeren din all informasjonen den trenger for å videreformidle internett-trafikk til alle maskinene du setter i nettet bak routeren.

Lenke til kommentar

Jeg bruker LOS (Agder energi)

Men det er PPPoE

Har avinnstallert den PPPoE som var installert for å bruke direkte på LOS modemet. Skal ringe LOS straks og høre med dem hva de sier og.

Men hvordan slår jeg på PPPoE i ruter.

Wizard setter jo den som min tilkobling når jeg kjører denne.

Kan det være noen konflikt med IP adresser ? mellom router og nettverkskort eller noe slikt ?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være et problem. Det du gjør, er å enable PPPoE i dlinkrouteren din og legger inn konto/passord, så autentiserer den mot LOS.

Det er dog mulig at LOS' modem har en macadresse-lås. Om du slår av bredbåndsadapteret ditt i 30 sekunder og prøver igjen gjennom routeren, kan det hende det funker. :) Hvis ikke, kjør en ipconfig /release fra maskinen din når den er koblet i LOS-modemet og koble til routeren etterpå.

Evt. ring Agder Energi og hør med dem om det er noen restriksjoner i adsl-modemet ditt.

Jeg vet Chello opererte med macadresselåsing ganske lenge, men så vidt meg bekjent har de slått på klient-side åpning og kortere adresselease.

Lenke til kommentar

Da har jeg snakka med LOS.

Og fått vite følgende:

Jeg skal velge PPPoE i Wizard, sette servicename som blank og providername som blank.

Det skal være automatisk IP.

De har IKKE Macadresselås

Men så kommer en dustete innrømmelse, kan hele greia skyldes at jeg muligens har lagt inn feil passord.

Tror jeg prøvde begge to det kunne være, men er ikke sikker.

Men burde jeg da ikke fått beskjed om at det var feil passord ?

uff, hvis dette er årsaken beklager jeg å ha plaget dere. Får teste når jeg kommer hjem i ettermiddag :-)

Endret av Aerodeck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...