Gå til innhold

Hva er temperaturen i vakuum?


Newt32

Anbefalte innlegg

Lungemannen: Jeg svarte ddd før jeg så det siste innlegget ditt. Ingenting der var myntet på deg. :)

 

Angående volum, så er det atomets volum sammen med mange atomer som danner massen du, jeg, kaffikoppen og alt det andre er laget av. Denne massen inneholder selvsagt atomets tomrom. Uten skall rundt atomkjernene ville det ikke vært noen masse lenger. Veldig vanskelig tankegang å forklare, og rent bullshit ifølge ddd.

Altså, som Lungemannen , så har elektronene energinivåer. Får et elektron energi vil det fjerne seg fra kjernen. Emitterer atomet energi, vil elektronet falle til et laver energinivå.

 

Tidligere i tråden ble det stilt et spørsmål om hva som vil skje hvis man "svever" rundt i verdensrommet (forutsetter da at man ikke har på seg en drakt som holder på en kunstig atmosfære. Jeg kan ikke annet enn å prøve å resonnere, men: Når trykket synker vil vannets kokepunkt bli lavere. Synker trykket mot null, vil blodet begynne å koke. Dette vil nok føre til at man svulmer opp bittelitt... Kroppen sender ut varmestråling, og atomene vil overføre kinetisk energi til den veldig tynne hydrogengassen som finnes der ute.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
Videoannonse
Annonse
Hva skjer med din egen kroppstemperatur hvis man svever i verdensrommet?

 

Vil den synke eller vil den holde seg fordi varmen ikke kan overføres til noe?

 

Hvis man lar en temperaturmåler flyte i et vakuum, så vil den vise sin egen temperatur. Men hva vil den vise når den har ligget lenge nok i vakuumet? hmm....

 

Jeg vil tro at det viser at temperaturen synker. dette sier jeg pga at, ved mindre man har med seg et matlager, ikke får tilgang på energi, men gir fra seg energi i form av forbrenning og IR stråling. så sant ikke den yttre strålingen er kraftig nok til å holde eller øke temperaturen din kommer den til å synke etterhvert som energinivået synker.

 

men er også enig i sistatet under. når man tilfører vakum noe som helst fysisk er det ikke lenger vakum

 

Hvis man lar en temperaturmåler flyte i et vakuum, så vil den vise sin egen temperatur. Men hva vil den vise når den har ligget lenge nok i vakuumet? hmm....

...hvis man har en temperaturmåler i et vakuum, vil det jo ikke lengre være vakuum. Husk at et termometer viser sin egen temperatur.

Lenke til kommentar
hva er egentlig konklusjonen?

 

vet ikke hvorvidt det er en konklusjon på dette. det er for det første umulig å måle en temp i vakum da du ikke har noe å måle av. men for argument sake, så om man har et vakum og KUN setter inn et helt reint termometer vil den vise sin egen temp hele tiden, det er jo sånn det fungerer. og etterhvert som den sender ut ir og annen energi vil jeg tro temp kommer til å synke da den har mindre og mindre energi igjen. det er jo diskusjoner hvorvidt EM-stråling kan opptre i vakum da dette ikke er partikler men stråling, og om det er "lovlig" vil det nok være temperatursvingninger alt ettersom hvor utsatt den er for strålig og får illført ny energi

 

det er hvertfall min teori

Endret av FluFFy-
Lenke til kommentar

Kutt ut termometeret fra vakuumet, dette kompliserer unødvendig.

 

Tenk dere heller et enkelt atom i et ellers perfekt vakuum. Dette atomet kan varmes opp og vil få et energipotensiale etter hvert som atomet absorberer energi. Hvis man deretter fyllte på ni andre atomer med kun nullpunktsenergi, så ville det ene atomet kunne varme opp de andre ved å kollidere med de, og det ville oppstå en (målbar) temperatur.

 

Men hvis man der i mot hadde begynt med null atomer, og sendt masse varmestråling inn i vakuumet, så ville all denne energien passere tvers gjennom uten hindringer og komme uendret ut på den andre siden. Hadde man nå lagt inn noen atomer med kun nullpunktsenergi, så ville de ikke blitt varmet opp av vakuumet, selv om man på forhånd hadde "varmet opp" vakuumet, for vakuumet ville ikke ha noe eget energipotensiale.

 

Imidlertid betyr ikke dette at vakuum holder 0K, men at vakuum ikke har noen temperatur overhode.

 

EM-stråling vil passere et perfekt vakuum uhindret og fullstendig uten tap. Men straks det er ett eller flere atomer der vil disse kunne absorbere eller stråle ut energi, altså varmes opp eller avkjøles. Men da er jo ikke vakuumet et perfekt vakuum heller.

Lenke til kommentar

men så er det det spm om det lenger er et perfekt vakum når em-stråling passerer gjennom. dette er det mye diskusjoner frem og tilbake på. noen mener at det ikke er det lenger da feks lys kan sendes ut som patikler og ikke bare stråler (det er et prinsipp jeg selv ikke kan mye om men lest det utallig steder og de blir nevnt i TBBT hvem som sto bak eksprimentet). såvidt jeg har skjønt er det utifra dette prinsippet at de kranger om em opphever vakum eller ikke.

 

om dette prinsippet skulle være riktig blir det teoretisk riktig at temp på det du legger inn i et vakum, uansett om det er ladd atom, termometer eller et menneske, synke i temp etterhvert som det gir fra seg energien som forsvinner ut i intet. siden det ikke er noen ellementer rundt vil ir og annen stråling bare forsvinne ut i evigheten og derfor senke temp etterhvert som restenergien blir mindre

Endret av FluFFy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...