Gå til innhold

Ikke dyr oppgradering, bruke kabinettet?

Anbefalte innlegg

Tror jeg bestiller følgende oppgraderingspakke fra komplett:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301427&cks=SPK

sp.mål 1: Noen som kan si om jeg kan bruke kabinettet mitt,

et 4 år gammelt Cinet PPI-700? (tror det er ATX standard)

Bildet kan sees på side 4 av manual ( nb , stor fil):

http://195.177.98.239/cinetwww/DRIVERE.NSF...-700_rev1.0.pdf

sp. mål 2 : Passer denne strømforsyningen til dette kabinettet? :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301411&cks=PRL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok , takk for svar!!!

Skal bestille en bedre strømforsyning.

Må ha grafikkkort og , skal ikke spille, men bildebehandle RAW filer (7MB) i Photoshop Cs og litt videoredigering.

Er dette OK?:, eller kan jeg ta et billigere?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=122901&cks=PLS

NB: Det er viktig at det ikke bråker for mye, noen som vet om dette grafikkortet er ok mht støy, eller kan anbefale noe annet?

Hvis jeg setter inn denne som systemdisk, merker jeg stor ytelsesforbedringn ved jobbing i Photoshop?:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117353&cks=PRL

Endret av terte
Lenke til kommentar

Mulig jeg er på litt tynn is her, det er en stund siden jeg var borti Photoshop: Jeg tror ikke Photoshop bruker ressurser av skjermkortet, så det vil være bortkastet å kjøpe et kort med mye 3d-ytelse. Derimot ville jeg prioritert et kort med passiv kjøler. Man får diverse R9250 og R9600 bl.a. med slike løsninger som ikke tar mye plass (jfr. Zalman heatpipe).

Når det gjelder harddisk vil du merke litt på den generelle responsen i systemet ved å bruke en Raptor som systemdisk. Hvis du er ute etter skikkelig drag i Photoshop kan du jo kjøpe en ekstra Raptor og bruke den som dedikert scratch-disk. F.eks. OS/programmer/swap - 1 stk Raptor, Photoshop scratch - 1 stk Raptor, og lagring - 1 stk stor IDE/S-Ata.

Imidlertid tror jeg du vil få noe bedre uttelling for pengene ved å bruke kun ide/s-ata disker. Bruk i så fall f.eks disk 1-os/programmer, disk 2 - råfiler til videoredigering og disk 3 - egen partisjon for Photoshop scratch og en annen til lagring. Problemet med å bruke en Raptor, og spesielt så liten som 36GB til OS er at det ofte blir alt for lite. Når man redigerer video o.l. skrives og leses det samt mellomlagres litt over alt, og min erfaring er at det lønner seg å ha noen titalls GB ledig på systemstasjonen også.

Lenke til kommentar
Mulig jeg er på litt tynn is her, det er en stund siden jeg var borti Photoshop: Jeg tror ikke Photoshop bruker ressurser av skjermkortet, så det vil være bortkastet å kjøpe et kort med mye 3d-ytelse. Derimot ville jeg prioritert et kort med passiv kjøler. Man får diverse R9250 og R9600 bl.a. med slike løsninger som ikke tar mye plass (jfr. Zalman heatpipe).

Når det gjelder harddisk vil du merke litt på den generelle responsen i systemet ved å bruke en Raptor som systemdisk. Hvis du er ute etter skikkelig drag i Photoshop kan du jo kjøpe en ekstra Raptor og bruke den som dedikert scratch-disk. F.eks. OS/programmer/swap - 1 stk Raptor, Photoshop scratch - 1 stk Raptor, og lagring - 1 stk stor IDE/S-Ata.

Imidlertid tror jeg du vil få noe bedre uttelling for pengene ved å bruke kun ide/s-ata disker. Bruk i så fall f.eks disk 1-os/programmer, disk 2 - råfiler til videoredigering og disk 3 - egen partisjon for Photoshop scratch og en annen til lagring. Problemet med å bruke en Raptor, og spesielt så liten som 36GB til OS er at det ofte blir alt for lite. Når man redigerer video o.l. skrives og leses det samt mellomlagres litt over alt, og min erfaring er at det lønner seg å ha noen titalls GB ledig på systemstasjonen også.

Muffinman,

1. Skjønnte ikke helt hvilket skjermkort du mener,

kan du gi en link til en nettbutikk med et slikt kort ?

2. jeg har en vanlig western digital disk 80 gb et år gammel som sytem disk idag,

den er ikke s-ata, er det fare for at noen hovedkort ikke støtter denne da.

Jeg vil ikke formattere denne disken , det betyr vel at jeg må kjøpe en ny systemdisk, eller klarer jeg å innstallere xp oppå den uten å miste data;

den er partisjonert som c: og d: , det er det på d: jeg ikke vil miste (selv om jeg har det på dvd, vil jeg ikke slette det ...)

Lenke til kommentar

1. Poenget er at med en passiv kjøleløsning vil du ikke få støy, og i og med at du ikke trenger 3D-ytelse er det ikke så farlig med hvilket kort du velger. Da kan du spare noen kroner her. Det kan være greit at det har mulighet for dvi-tilkobling. Hovedkortet du linker til har AGP-spor, og da vil dette eller et nesten hvilket som helst annet gjøre jobben. Nesten...

2. Hovedkortet i pakken støtter også IDE-disker i tillegg til s-ata, i likhet med de aller fleste kort i dag.

3. Anbefaler deg å backe opp dataene dine og sørge for å få formatert og reinstallert på disken du akter å bruke til systemdisk. Først og fremst for å sikre et "cleant" system som fungerer optimalt (du kan faktisk få litt krøll eller redusert ytelse ved å bruke en windows-installasjon om igjen med annet hovedkort), men også for å få for muligheten til å sette opp et optimalt system mht disker fra begynnelsen av. Mine erfaring er at det ofte er enklere å gjøre alt fra scrath enn å klatte og knote for å få det til å fungere på annet vis.

Lenke til kommentar
1. Poenget er at med en passiv kjøleløsning vil du ikke få støy, og i og med at du ikke trenger 3D-ytelse er det ikke så farlig med hvilket kort du velger. Da kan du spare noen kroner her. Det kan være greit at det har mulighet for dvi-tilkobling. Hovedkortet du linker til har AGP-spor, og da vil dette eller et nesten hvilket som helst annet gjøre jobben. Nesten...

2. Hovedkortet i pakken støtter også IDE-disker i tillegg til s-ata, i likhet med de aller fleste kort i dag.

3. Anbefaler deg å backe opp dataene dine og sørge for å få formatert og reinstallert på disken du akter å bruke til systemdisk. Først og fremst for å sikre et "cleant" system som fungerer optimalt (du kan faktisk få litt krøll eller redusert ytelse ved å bruke en windows-installasjon om igjen med annet hovedkort), men også for å få for muligheten til å sette opp et optimalt system mht disker fra begynnelsen av. Mine erfaring er at det ofte er enklere å gjøre alt fra scrath enn å klatte og knote for å få det til å fungere på annet vis.

Ok, skjønner nå hva du mener. Skal vurdere å kjøpe et slikt billig kort, som pga at det ikke har vifte er stille. Kan da heller bruke pengene på to RAM-brikker a 512 MB hver. (Men dersom jeg finner ut at jeg vill spille litt Colly McG. bilspill, blir det vel litt dårlig )

Hovedkortet jeg klinket til har kun to RAM-porter, tor jeg må ha minimum tre. Ser nå på følgende :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301393&view=detailed

men støtter dette kun S-ATA disker og ikke IDE ??? (eller er jeg helt på jordet her?)

Endret av terte
Lenke til kommentar
Ser faktisk ut som det støtter kun s-ata. Du kan jo kjøpe en billig pci ide-kontroller om du vil ha med gamle disker over til nytt system, men det er vel neppe kostnadssvarende om du kun har en gammel 80GB du ønsker å bruke.

Takk for at du hjelper meg Muffinmann, jeg har ikke helt peiling på å sette sammen pc selv...som du sikkert sjønner...

Har problemer å finne hovedlort med 754 socket, min. 3 RAM porter, firewire, og støtte både for S-ATA og IDE disker,

dette da samme problemet her og?:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=300050&view=detailed

Lenke til kommentar

Det kortet støtter to ATA-133 står i "ekstra spesifikasjoner" på 7. linje bak "totalt antall (frie) ekspansjonsspor.

Det nye MSI 754 kortet som kom over mitt svar har og 2 IDE koblinger IDE er det samme som ATA.

Endret av HAG
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å formattere hele disken. Hvis personen har delt disken i c og d, er det vel ingen grunn til at d skal formatteres. Det er klart en fordel at det kun er data som er lagret på d, men hvis ikke er det bare å slette de, og reinstallere programmene på c etterpå.

-stigk

Lenke til kommentar
Det kortet støtter to ATA-133 står i "ekstra spesifikasjoner" på 7. linje bak "totalt antall (frie) ekspansjonsspor.

Det nye MSI 754 kortet som kom over mitt svar har og 2 IDE koblinger IDE er det samme som ATA.

Ok, takk!

Da ser det ut til at det blir

Asus K8N-E DELUXE :

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=301393&view=detailed

Noen som vet sånn ca. hva dette koster å sende til BERGEN (SERVICEPAKKE) (hovedkort, minne , prosessor, strømforsyming 350W, harddisk 250GB, grafikkkort) og hvor mange dager fra jeg bestiller til jeg har det ?

Lenke til kommentar
Noen som vet sånn ca. hva dette koster å sende til BERGEN (SERVICEPAKKE) (hovedkort, minne , prosessor, strømforsyming 350W, harddisk 250GB, grafikkkort) og hvor mange dager fra jeg bestiller til jeg har det ?

Skal du handle fra Komplett får du et estimat om du legger varene i handlekurven og går til kassen.

Lenke til kommentar
Man ser jo IDE-portene på bildet.....

Oops, det gjør man jo. Men jeg stoler heller på spesifikasjonene som er listet opp. Prøvde å hente de ekstra spesifikasjonenene i stad, men de åpnet seg ikke. Når jeg prøver på nytt nå går det. Pussig.

For øvrig litt rart at man må åpne der for å se at kortet har ide-kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...