Lasse Ma Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Hei. Sitter på ett W-lan kort som har litt problemer med å ta inn signal. Kortet har en standard 5 dBi antenne som er koblet til med sma-female. Routeren som den skal hente signalet fra et par etasjer lengere opp, kanskje 20 meter avstand. Nå har jeg en ekstra antenne og mitt spørsmål er om det fins en splitter som gjør at jeg kan koble begge antennene til W-lan kortet, og om evt dette vil gi bedre signal mellom pc'n og routeren? Hvis det finnes, vil jeg være takknemmelig for en link til en butikk hvor jeg kan kjøpe den På forhånd takk! Mvh Lasse Endret 28. januar 2005 av Lasse Ma Lenke til kommentar
Arne Nåtedal Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Nytteløst. Skal du koble 2 antenner på samme radio må du ha 2 identiske antenner og koble dem via en krets med impedanstilpasning som ihvertfall gir 3 dB demping, dvs du mister halvparten av signalet. Rutere med 2 antenner bruker en såkalt "diversity switch", dvs den senser fortløpende hvilken antenne som gir best signal og kobler inn den, men kun 1 om gangen. Siden du har SMA-tilkobling har du jo alle muligheter til å koble til en anenne med større forsterkning. Merk at en vanlig "rubber-duck"-antenne sprer signalet i alle retninger. Skal du rette signalet i kun en retning trenger du en rettet antenne, dvs panel, yagi e.l. som blåser rett opp i retning ruteren. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Tenker at denne passer rett på og at den løser problemet. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Hvilken type antenne vil være mest hensiktsmessig for mitt vedkommende da? Jeg har merket at min antenne er veldig følsom for retningen den peker og jeg er ikke 100% sikker på hvor routeren er plassert (henter signal fra husverten (og ja, jeg har lov)) Kan det hende at det vil være bedre for meg med en "rubber-duck"-antenne? Kan det forresten være at kortet mitt og routeren ikke "liker" hverandre? Husverten hadde før en 802.11g router av et eller annet merke som jeg ikke hadde problemer å koble meg til. Nå har han denne routeren som da har 108Mbs. Selv sitter jeg på et Linksys 802.11.g pci-kort. Jeg har vært tilkoblet denne routeren, men som sagt med svært ustabilt signel. Og nå forvinner den av og til helt fra oversikten over tilgjengelige trådløse nettverk. Får inn naboens nettverk her, så det er ikke mitt kort det er noe feil med.... Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Den antennen så kjekk ut:) Men den er bare på 6dBi. Trur du den vil holde, at jeg vil merke forskjell? Den ser jo ut til åha større spredning selv om den er retningsbasert..... Lenke til kommentar
jocke Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Dersom han har 108mbps aktivert, kan det føre til endel ustabilitet. Gjennom all min levetid, har jeg disablet alle slike boost-funksjoner på aksesspunkt jeg har montert. 108mbps gir mer svie, enn glede. Trådløst vil pr. dags dato aldri måle seg med kabel, og da sier det seg selv at 108mbps ikke vil fungere noe bra. Du må nok endel opp i pris dersom du skal ha noe særlig over 5db, rundt 1000-lappen, om ikke mer... Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Den antennen så kjekk ut:) Men den er bare på 6dBi. Trur du den vil holde, at jeg vil merke forskjell? Den ser jo ut til åha større spredning selv om den er retningsbasert..... Har en slik liggende, men jeg har ikke fått tid til å teste den enda. Skal prøve å montere den på en wl500g router og teste rekkevidde mot en centrino-maskin når jeg får tid. Dermed får jeg en indikasjon på forbedring i forhold til original rundstråleantenne. Kan jo rapportere tilbake i denne tråden. Hmm. Kanskje fredag er en fin testedag... Lenke til kommentar
Vakta Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har et trådløst nett over til naboen( 20 m ), jeg sleit med dårlig signal. Jeg brukte ikke pringles -boks , men Tronheims brun lapskaus boks Økte signalet fra 2 til 4 streker ut fra XP sin status trådløst nettverk Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har et trådløst nett over til naboen( 20 m ), jeg sleit med dårlig signal. Jeg brukte ikke pringles -boks , men Tronheims brun lapskaus boks Økte signalet fra 2 til 4 streker ut fra XP sin status trådløst nettverk Kan jeg være så freidig å be om et foto av kreasjonen? Lenke til kommentar
Vakta Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg har et trådløst nett over til naboen( 20 m ), jeg sleit med dårlig signal. Jeg brukte ikke pringles -boks , men Tronheims brun lapskaus boks Økte signalet fra 2 til 4 streker ut fra XP sin status trådløst nettverk Kan jeg være så freidig å be om et foto av kreasjonen? Det kan du, men åssen får jeg lagt ut bilde da? Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Har en slik liggende, men jeg har ikke fått tid til å teste den enda. Skal prøve å montere den på en wl500g router og teste rekkevidde mot en centrino-maskin når jeg får tid. Dermed får jeg en indikasjon på forbedring i forhold til original rundstråleantenne. Kan jo rapportere tilbake i denne tråden. Det hadde vært kjekt Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Testet antenna litt, men fikk litt problemer med å treffe sonen utendørs. Begrenset hvor mye man kan kan farte fram og tilbake med en laptop i ene hånda og en jentunge i andre... :!: Fikk derimot gode resultater innendørs. Målte signalstyrken med Netstumbler på bestemte punkter i huset, med vegger og etasje mellom. Resultatet var at jeg lå 6-8 db over med SMC`en så lenge den stod riktig vei. Kom jeg litt utenfor sonen var naturligvis signalet svært mye dårligere. Kan tenke meg at denne antenna vil være grei om man f.eks. ønsker dekning kun nært routeren i tillegg til et bestemt punkt langt unna, for man får faktisk ok 360 graders dekning noen meter også. Videre må den være super for å "skyte skudd" mellom WDS-punkter. Plassert på et nettverkskort, som her, vil den nok kunne øke rekkevidden mye. Hvis man er i grenseland og får kobling men det er ustabilt er jeg ganske så overbevist om at denne løser problemet. Foten på antenna har et hull slik at den kan skrus fast på f.eks. vegg. Antar at fast montering er en forutsetning eller i det minste en fordel om man skal kunne oppnå skikkelig stabilitet på sambandet. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Vakta`s hjemmelagde lapskausantenne: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå