Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nerdebula di v.2! (Les førstinnlegg!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Overtar ny awesome leilighet om 14 dager! Det blir küng! :D

Egen leilighet? :!:

 

Har nettopp funnet en syk jordingsfeil i huset her, i kontaktene hvor det er jording er det ingen strøm i ene fasen, mens jording og den andre fasen har 240 volt, moro!

Feilen ser ikke ut til å ligge i huset her dog, heldigvis er det kun jorda stikk på badene, vaskerommet og kjøkkenet, pluss ett på kinorommet (som har svidd av prosjektoren).

Har vært problem tidligere i år, og da har feilen før inntaket til huset, regner med at det er det samme nå.

 

~ Mortis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har nettopp funnet en syk jordingsfeil i huset her, i kontaktene hvor det er jording er det ingen strøm i ene fasen, mens jording og den andre fasen har 240 volt, moro!

Feilen ser ikke ut til å ligge i huset her dog, heldigvis er det kun jorda stikk på badene, vaskerommet og kjøkkenet, pluss ett på kinorommet (som har svidd av prosjektoren).

Har vært problem tidligere i år, og da har feilen før inntaket til huset, regner med at det er det samme nå.

Det er jo helt normalt i et TN-nett, da har man 230V mellom fase og null, jording og null er samme leder (men splittet til to ledere i tavlen) og derfor vil du ikke måle noe spenning mellom jord og null. Altså, om du måler i en stikkontakt skal du ha 230V (+/- 4%) mellom fase og null (de to hullene i stikkontakten), det samme skal det være mellom det ene hullet og jordlederen, og mellom det andre hullet og jordlederen skal det være 0V. Dersom du har et IT-nett skulle du hatt 133V mellom hvilken som helst av fasene (IT har ikke nulleder) og jord, og 230V mellom fasene. PM meg hvis det er noe mer du lurer på :p

 

EDIT: Jeg er en elektrikker, om det skulle være noen tvil.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, da er det noe galt, men ut i fra den forklaringen du ga først virket det som et TN-anlegg. Hvis du slår av hovedsikringen(e), og måler på selve inntakskabelen, får du samme resultater da? Da har du hvertfall utelukket at feilen er hos deg, og bør ringe strømleverandøren din snarest og opplyse om feilen. Jordfeil er ikke kos, hverken mtp. brannfare og fare for støt :p

Lenke til kommentar

Cairo dock er lettere å starte med, men vanskeligere å få den like stilren som AWN syns jeg. Dessuten krangler den oftere om du ikke har en vindusbehandler den liker.

Det er godt mulig. Jeg har kun prøvd Cairo-Dock, så jeg vet egentlig ikke så mye hva forskjellene mellom den og andre Dock-programmer er. Men nok off-topic fra min kant nå. Får prøve å få ryddet opp rommet mitt så jeg kan poste en oppdagert nerdebule. Ikke de største forskjellene fra tidligere. Men ting fornyer seg da litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...