Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nerdebula di v.2! (Les førstinnlegg!)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, blir jo ikke lurt, man kan for eksempel kjøre to høyttalere på 150W, og én på 20W... 6x150W betyr jo bare at hver enkelt kanal kan ha en maksimum effekt på 150W. At effekten går til varme må man jo bare ta med i beregningene...

jeg vil si at man blir lurt. er jo veldig villedene markedsføring og spesifisere en forsterker til 6x150watt når den ikke har sjangs i havet til og yte så mye.

 

og om man kan koble til to høyttalere som har oppgitt at de tåler en maks belastning på 150watt har vel strengt tatt veldig lite å si..? :dontgetit:

 

edit: og det du sier med at 6x150watt bare betyr at hver enkelt kanal kan kjøre maks 150watt ut er akkurat det som er problemet.. for mange billig produsenter jukser til spesifikasjonene ved å måle det på denne måten. mens en ordentlig hifiprodusent måler den reelle effekten. derfor kan en 50watts forsterker av et annerkjent merke spille fletta av en 150watts eltax f.eks.

Endret av someday.
Lenke til kommentar
jeg vil si at man blir lurt. er jo veldig villedene markedsføring og spesifisere en forsterker til 6x150watt når den ikke har sjangs i havet til og yte så mye.

 

og om man kan koble til to høyttalere som har oppgitt at de tåler en maks belastning på 150watt har vel strengt tatt veldig lite å si..? :dontgetit:

 

edit: og det du sier med at 6x150watt bare betyr at hver enkelt kanal kan kjøre maks 150watt ut er akkurat det som er problemet.. for mange billig produsenter jukser til spesifikasjonene ved å måle det på denne måten. mens en ordentlig hifiprodusent måler den reelle effekten. derfor kan en 50watts forsterker av et annerkjent merke spille fletta av en 150watts eltax f.eks.

Jeg står på mitt, og jeg kan ikke si du har noen gode argumenter gitt, har man litt peil, så sjekker man effekten på strømforsyningen i forsterkeren. Det jeg mener er at hvis man kun har to høyttalere, kan disse kobles på to kanaler, og kanalene vil kunne levere de 150W de er spesifisert til. Villedene eller ei, er det ikke det de fleste fabrikantene spiller på? Man får ikke et fullstendig digitalkamera med en K750i selv om reklamen sier så :whistle:

Lenke til kommentar

ADT: Jeg synes ikke løgn bør gottas slik du gjør med produsentenes løgn. Hvis folk godtar løgn så blir det bare mer løgn og ennå mer uoversiktlig hva som egentlig menes. Watt er et mål på energi per tid og er definert i SI-standarden. Mattematikkens lover viser at 6x150 = 900. Fysikkens lover sier at Watt ut aldri kan være mer enn Watt inn hvis det ikke er noen intern energikilde som supplerer energien som kommer inn. Hvis noen påstår at forsterkeren kan levere 6x150W så betyr det altså at den SKAL levere 900W, altså omentrent like mye varme som en panelovn siden ca 99,9% av energien går over i varme. (under 0,1% forsvinner i form av lydenergi ut av huset) Hvis PSU'en er merket 320W så betyr det at den skal kunne levere 320W til forsterkeren og dermed aldri kommer i nærheten av den lovede verdien på 900W. Hvis den har en virkningsgrad på 60% så vil det si at den må trekke ca 533W fra strømnettet.

Lenke til kommentar

Jeg står på mitt, og jeg kan ikke si du har noen gode argumenter gitt, har man litt peil, så sjekker man effekten på strømforsyningen i forsterkeren. Det jeg mener er at hvis man kun har to høyttalere, kan disse kobles på to kanaler, og kanalene vil kunne levere de 150W de er spesifisert til. Villedene eller ei, er det ikke det de fleste fabrikantene spiller på? Man får ikke et fullstendig digitalkamera med en K750i selv om reklamen sier så :whistle:

og tror du de aller fleste sjekker effekten på strømforsyninga? det er jo nettopp folk som ikke har peiling som blir lurt.

 

og jeg må bare påpeke at en høyttaler har null watt. det watt tallet som står oppgitt på høyttaleren er hva høyttaleren tåler av en kortvarig maksbelastning. det betyr ikke at du trenger 150watt for å drive en høyttaler som er spesifisert med 150watt.

 

egentlig så er hele watt styret bare noe tøv som folk har hengt seg opp i pga av mye villedende markedsføring. watt betyr så utrolig lite på en forsterker, ting som teller er hvordan den er bygd opp og hvor strømsterk den er.

 

når det gjelder den digitalkamera sammenligningen din så nei, man får ikke et fullstendig digitalkamera på en k750i, men man får en oppløsning på 2megapixler akkurat slik som spesifikasjonene sier.

 

skal man bruke en slik sammenligning så blir det mere riktig og trekke frem fujifilm som markedsførte noen av sine tidligere digitalkameraer til 6megapixlers oppløsning når det i realiteten bare var 3megapixler. de som har peiling vil jo selvsagt skjønne at dette ikke var noe 6megapixlers kamera, men det er ikke de som blir lurt. ;)

 

og når det gjelder gode argumenter.. vel ditto er vel det eneste jeg kan komme på i den sammenhengen. :wee:

Lenke til kommentar
someday. Skrevet 28/09/2005 : 15:02

og når det gjelder gode argumenter.. vel ditto er vel det eneste jeg kan komme på i den sammenhengen. 

Ja må desverre bare støtte deg i det gitt. Nå er du vel litt ute å kjøre her ADT?

 

At man blir lurt også av bilselgeren, psu selgeren, mobilselgeren, eller selgeren av det meste man ikke selv har greie på, gjør vel ikke at man blir mindre lurt.

Har man betalt for 6x150W kan man vel si man blir lurt hvis man faktisk bare har 2x150Watt i praksis syns nå jeg...

 

Men uansett Watt har blitt et begrep "alle" har lært seg på linje med Gigaherts, og Megabyte, og jo høyere tall jo bedre tror man gjerne ganske ukritisk ting er. Man blir altså ofte grundig lurt :)

Lenke til kommentar
m3tro89 Skrevet 28/09/2005 : 17:22

  Vi er vel litt off-topic nå da.

Jeg synes det var et godt kjøp, og ble på ingen måte lurt da jeg viste at den ikke yter 6x150W. 

He he, du har vel rett, men litt ot i ot forum må være ok. Jeg mente heller ikke at DU ble lurt, du har jo hele tiden gitt intrykk av at du vet at Wattene var litt optimistiske. Poenget var vel bare at alle de som tror på at effekten er som oppgitt, blir lurt.

Men ok, nok om det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...