Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nerdebula di v.2! (Les førstinnlegg!)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt projekt:

Jeg har planer om å gjøre rommet mitt mer vennlig til lyd, tv og pc.

"Utstyret" jeg har er:

21" og 15" flatskjermer - pc

15" laptop.

32" flatskjerm tv.

2 meters sofa.

5.1 høyttaler sett.

Hva jeg prøver å få til er å kunne nye maksimalt av lyden mens jeg sitter på pcen, og mens jeg sitter i sofaen for å se film. Men hittil har jeg ikke funnet noen løsning på å bruke høyttalersettet "2 ganger".

Jeg vil helst oppnå optimal lyd fra hver av posisjonene uten å møtte flytte noen av høyttalerne.

Jeg er også litt begrenset ved å flytte tv mht. at hdmi kabelen min bare er 1m.

Hva pult angår så har jeg planer om å skaffe en ny en som kan virke inn i settingen.

Har lagt til noen bilder som illustrerer hvordan rommet ser ut. Tegningene er ikke i helt riktige mål, men har skrevet dem på.

post-106721-1263782791_thumb.jpg

post-106721-1263782797_thumb.jpg

Edit: Hvor det står 2 meter, så inkluderer det også døren.

Er takknemlig visst dere har noen innspill på hvordan jeg løse det.

Endret av Sneeky
Lenke til kommentar

Uhorvelig dårlig rom du har Sneeky! :p Masse kriker og kroker, ligner på stua i leiligheten (bare litt mindre..)

Du vil ikke (etter slik jeg ser det) få et oppsett hvor både film fra TV og spill fra PC vil kunne nytes likt. Problemet er at du vil sitte veldig forskjellige plasser når du blir underholdt.

alternativ a)

Sofaen står på veggen som er 207. Da vil det bli naturlig å ha TV på veggen i motsatt ende. For å kunne til en vis grad få god lyd da, må du sitte samme vei med PC'en, derfor kunne du hatt PC på samme vegg og hengt opp TV skjermen over PC'en. Det som er problemet her, er at TVen trolig vil henge litt høyt. Den blir kanskje litt liten på 3,5m avstand. Hvis du har en forsterker med auto kalibrering, ville jeg satt mikrofonen helt inntil veggen. Ved spilling på PC, ville jeg brukt vanlig 2.1 lyd og heller vinklet høyttalerne litt mer mot deg ved bruk.

alternativ b)

Sofaen står på veggen som er 210, her også med TV på motsatt side. PC kan evt stå under TV, men tror det blir trangt. Hvis du bare har satelitt høyttalere (små), så henger du disse i kanten mot taket.

Nei, jeg tror at A er best.. Men skikkelig 5.1 lyd tviler jeg på at du får uansett da rommet og plasseringen ikke blir optimal (ovalt rom hvor du sitter i midten er alfa omega)

Lenke til kommentar

Det har vært en bod, som ble til kjellerleilighetkjøkken som ble til stue. Over tiden har rommet utviklet masse dører.

Takk for noen nye løsninger Biskop, hadde faktisk ikke tenkt på det.

Ved løsning A) så kommer problemet høyden på tv-festet og avstanden mellom tv og sofa.

Tror faktisk løsningen jeg går med er sofaen på 207 veggen. Ny pult (den jeg har nå er svær, skrå og svært hull i til ctr) som puttes med langsiden på 210. Har et lite bord som tven står på nå som står imellom sofa og pult. Monterer bak høyttalerne i krokene på 207. Center og høyre venstre står på pulten, men flytter dem over til tv-bordet når jeg skal bytte omgivelser.

Er utrolig plagsomt å ikke kunne bygge rommet selv, og ende opp med en slik struktur >_<

Lenke til kommentar
Det har vært en bod, som ble til kjellerleilighetkjøkken som ble til stue. Over tiden har rommet utviklet masse dører.

Takk for noen nye løsninger Biskop, hadde faktisk ikke tenkt på det.

Ved løsning A) så kommer problemet høyden på tv-festet og avstanden mellom tv og sofa.

Tror faktisk løsningen jeg går med er sofaen på 207 veggen. Ny pult (den jeg har nå er svær, skrå og svært hull i til ctr) som puttes med langsiden på 210. Har et lite bord som tven står på nå som står imellom sofa og pult. Monterer bak høyttalerne i krokene på 207. Center og høyre venstre står på pulten, men flytter dem over til tv-bordet når jeg skal bytte omgivelser.

Er utrolig plagsomt å ikke kunne bygge rommet selv, og ende opp med en slik struktur >_<

Hadde det vært mulig å blende noen av dørene? Ikke ta dem bort, men låse dem og skru av håndtaket og sette noe foran? Blenda døra på 2 meter veggen hadde hjulpet mye!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...