Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nerdebula di v.2! (Les førstinnlegg!)


Anbefalte innlegg

Sånn ser bula mi ut atm

02112009099.jpg

 

32" LCD tv, xbox 360, ps3, parabol, 22"dataskjerm, stasjonær pc osv

 

Skal bytte ut skrivebordet til venstre med noe mindre samt ha inn playseat med ratt/pedaler og ett dugende steroannlegg(har høytalere, så trenger egentlig bare forsterker)

Bytter også ut "tv bordet" med ett ordentlig ett etterhvert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man er vel ikke automatisk millionær så fort man har litt utstyr?

 

Feit bule, [infected]!

 

Nei, det er man ikke. Og selv om han ikke trenger å være millionær, så var det _litt_ mer enn litt utstyr det var snakk om her... Samtlige av de 4 rommene vi så var jo rimelig fylt opp med utstyr..

Lenke til kommentar

Takker for alle svar :yes:!!

 

Dama er vel egentlig ikke saa veldig imponert over det hele, saa lenge facebook og filserveren funker er det det som teller :p

 

Er absolutt ikke millionaer, er fattig student, men er jo halv-millinaer i rodt til laanekassen da :D

 

Faktisk ikke saa dyrt om man vet hvor man skal gaa.. det dyreste i rack'et er vel brannveggene, de er vel verdt en 10-15 lapper til sammen, serverene betalte jeg vel et par tusen stykket for paa diverse auksjoner, saa diverse oppgraderinger og nye disker etc. og det baller vel paa seg.. men er man tolmodig og kjoper gjennom riktige kanaler er det utrolig hvor billig man faktisk kan faa det.. har bygget paa det hele en stund naa, saa noen direkte pris paa hva det hele koster er litt usikkert, ikke billig, men ikke saa alt for dyrt heller :)

UPS'ene fikk jeg tak i gratis, de er nok verdt en 10-15k eller deromkring, med tanke paa at ett batteriskift koster 3-4000kr per. UPS... (deep discharge gel cell, dyrt til innkjop men varer mye lengre enn vanlige blybatterier)

Hele racket' er vel kanskje verdt en 50-60 tusen, teoretisk sett ivertfall, +/-.. jeg har vel lagt en kanskje 20 eller saa i det, eller deromkring, hvem vet :p

 

Andre rack'et, det hvite, tilhorer kompisen, samme gaar for serveren og laseren paa vaskerommet :)

 

Naar det kommer til kontoret er det uten tvil laptopen (Dell Precision M90) som er det dyreste, den kostet meg nesten 30 lapper for 3 aar siden.. absolutt verdt det!@ :) IBM ultraportablen' (X31) kjopte jeg utrangert fra et firma, saa den kostet meg ikke saa mye. Men med tanke paa at Thinkpads som denne ikke kan kjopes lengre er den litt av en skatt likevel :D En annen raritet jeg har liggende er en Fujutsu Siements Celsius WF1H med traadlost tastatur og det hele (http://www.zdnet.be/itprofessional/14424/f...lsius-mobile-h/) en skikkelig DeLorean av laptops :p

 

Av skjermene har jeg faatt tak i nesten alle gratis, eller praktisk talt gratis (les: 20kr stk. eller saa), defekte selvfolgelig, saa reparert og reddet fra en heller trist skjebne-- Benq :love: saa lette aa fixe, alltid de samme komponentene som ryker :) Samsung'ene er de eneste skjermene som har blitt kjopt fungerende, og selv de har blitt kjopt brukt (begge er S paneler :D, verdt sin vekt i gull!)

 

Mesteparten er utstyr vi har "reddet" fra en heller trist skjebne, vi ser paa oss selv som ett fristed for "glemt" datautstyr :) Vi bruker det vi kan, og gir vekk resten :)

 

Utstyret brukes til litt av hvert, men kan ta en rask gjennomgang.. posten er jo allerede alt alt for lang! :p

 

2U serveren paa topp er filserver (Nevermind), og ett slags makeshift SAN/NAS for resten av nettverket. Maskinen er ganske underpowered med 2.6GHz P4 med 1GB ram, og en 6-7TB :p Blir litt tungt i blant med tanke paa at alt er AES kryptert, noe P4 skalerer rimelig daarlig paa :p Blir nok en oppgradering etter nyttar engang.. kanskje.. :p

 

4U serveren i midten er Lithium, og viritualiserings-tjeneren i nettverket, kjorer alt fra ventrilo, mumble og jabber, til nms som cacti og loggserver etc. utvikling og testing, og saa videre. Totalt 13 virituelle servere hostet paa vmware infrastructure. Hardware er to Xeon 2.8GHz med 4GB PC3200 DDR og 10x 36.7GB 15k scsi (raid 5).

 

4U serveren paa bunn er Plateau (alle servere er oppkalt etter Nirvana sanger og album :love:) og kan enklest forklares som "network master", dette er serveren som binder det hele sammen. Plateau er mitt "trusted system", saa her er det bare Serpent som gjelder :) Plateau har ogsaa hardware crypto (HiFn 7956) og bygger nokler for de resterende servene og maskinene i nettverket, og diverse annet sikkerhets-relatert etc. Hardware er 2x 2.2GHz Xeon med 2GB 800Mhz RD-ram og 2x 36GB 15k scsi (raid 1) og 3x 160GB IDE (raid 1) :)

 

Alle serverene kjorer selvfolgelig Slackware :love:, kompisen kjorer bare Arch.. bleh! :p

 

Forovrig trekker det hele 4-4.5 amp, eller litt over 1000w, ifolge Kill-a-Watt ;)

 

Ja, hvorfor? Noen som har sett Serial Experiments Lain?? :D

 

Takker for all respons!! haaper jeg har klart aa svare paa de fleste sporsmaal :)

 

MvH

[infected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...