Gå til innhold

Harddiskanbefaling -MERKE?

mFaFa

Anbefalte innlegg

hei hei.. vet ikke åssen disk jeg skal kjøpe! Er generelt f.eks. Maxtor noe tess?! Vil ikke kjøpe en "drittdisk".. Har hørt at Maxtor skulle være ganske så bra men.. vet ikke om folka faktisk aner hva de prater om! Vil ha en HD som er RASK (i forhold til det den koster da..) ,stillegående og pålitelig =) Har hørt mye dritt om IBM disker.. at de bråker, dør som fluer etc.. kommer nok til å styre unna dem.. Selvom jeg forstår at det må bli en "del" feil ettersom IBM har solgt så sinnsvakt mange av de diskene..

Hadde en WD 15,3gb 7200rpm ATA-66 disk før.. den var relativt treig og fikk -problemer- med å slette ting etterhvert! Spesielt .exe filer.. brukte noen minutter på å slette 3dMark2001 install fil og sånn :wink:

Har litt lyst på en SeaGate Barracuda IV 40Gb 7200rpm ellerno.. har sett noen bilder og der ser man faktisk er disken er "ferdig støydempet" av SeaGate.. Ettersom man ser støydempningsmateriale tyte ut på undersiden =) De skal visstnok være -stille- :wink:

PS! Sikter på 40GB 7200RPM ATA-100 (ATA-133?)

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-11-16 14:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Har hatt veldig gode erfaringer med IBM gjennom årene, men de siste seriene deres er jo ikke "helt gode", som vel de fleste vel har fått med seg ;- Er vel den hissigste IBM-kritikeren her på forumet for øyeblikket..lol! :grin:

Personlig kan jeg bare anbefale Maxtor, har hatt/har et par av disse og de er stabile, greie og raske. Min Maxtor DiamondMax 60 slår f.eks. min Western Digital 40 gb marginalt (kopierer filer noe fortere, bedre SiSoft Sandra disk-score osv) når jeg tester de opp mot hverandre, men forskjellen er ikke så stor at jeg merker det. For tida bytter jo Maxtor og Quantum teknologi, Maxtors nyeste serie, D740X (opp til 160 gb er det vel) er knallende lik nyere Quantum-disker osv. Yter også meeeget godt! :smile:

At jeg sitter med en Western Digital er forøvrig mer pga. databutikkenes uransakelige veier og ikke egen vilje. Stoler ikke 100 % på den pga WD's samarbeid med IBM (har blitt paranoid I guess..), men den har så langt (1 1/2 mnd..woooow) fungert helt greit. Nema problema!

Personlig ville jeg altså velge Maxtor eller Quantum. Maxtors nye D740X-serie er ok i pris og antakeligvis en av de absolutt raskeste IDE-diskene foreløpig.

Evt. kommer jo også IBM med en ny serie nå (var det ikke 120 GXP?) vil vel anta at den er mer "gjennomkjørt" enn 75/60 GXP - kan ikke tenke meg at IBM enda en gang slipper et produkt med svakheter i konstruksjonen.

Mvh DFN

God diskkjøping!

Lenke til kommentar

Det var godt å høre.. At Maxtor var bra :smile: Skal se å styre unna IBM jah.. Da beholder jeg Maxtor disken på handlelista mi da :eek: Eventuelt se etter nyere serier enn DiamondMax 60; ettersom det er den jeg har satt på lista. Hilsen mFaFa!

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2001-11-16 21:54 ]

Lenke til kommentar

Klipper dette fra news jeg:

--------------------------------------------------

Problemet er at det er seriefeil på diskene. At en produsent har seriefeil

på et produkt er ikke hverken nytt eller oppsiktsvekkende. Problemet er at

IBM ikke vedkjenner seg feilen, slik at distributører og forhandlere ikke

kan bytte diskene prevantivt (tilbakekalle dem). Resultatet er at kunder

får nedetid på dataanleggene sine, forhandlere må bruke _masse_ ressurser

på data-recovery, og distributørene rennes ned av illsinte forhandlere.

Firmaet til kamerat av meg som driver i databransjen har den siste måneden

tapt 150 arbeidstimer på 7 slike tilfeller. Det tilsvarer et omsetningstap

på 158.000 kroner. Kameraten min fakturerer ikke disse oppdragene (fordi

han vet at det er en seriefeil, og føler et moralsk ansvar for å ha slogt

dritten).

>Har selv to IBM disker(en 60GXP og en 75GXP) på to forskjellige PC'er og

>de funker som bare rakkeren.Ytelsen kan jeg ikke uttale meg om...

De funker 100% helt til de plutselig, uten noe forvarsel, ryker. Jeg hadde

tre diskkrasj med disse diskene, på mine maskiner, i løpet av to uker.

Totalt datatap var flere hundre gigabytes. Før dette var jeg veldig fornøyd

med diskene.

IBM har tatt en strategisk beslutning om å skyve kostnaden for seriefeilen

over på kundene. Dette gjør at totalkostnadene blir _kolossale_. Jeg tar

dette til etteretning og skyr produker fra "Big Blue" som ilden. Jeg kommer

neppe til å anskaffe et eneste IBM produkt de neste 6 årene som en direkte

konsekvens av ansvarsfraskrivelsen (ikke feilen - alle kan være uheldig med

et produkt). Jeg tør rett og slett ikke å benytte produkter fra noen jeg

_vet_ ikke tar eierskap til eventuelle problemer.

Dette er forferdelig synd, for IBM har gjort _veldig_ mye riktig de senere

årene.

--------------------------------------------------

Nei slik ansvarsfraskrivelse kan man ikke ha noe av. Derfor bør man styre unna IBM i en liten tid framover. Datapolitisk engasjement :)

Western Digital og Seagate er IMO beste kjøp for tida med Maxtor rett bak.

Lenke til kommentar

IBM har problemer med diskene.

Her om dagen når jeg skulle starte opp maskinen min så fant ikke maskinen IBM 60GXp disken min på 41gb. Disken laget forferdelige smellelyder og jeg har nå klaget til forhandler.

Håper vel på å få penger tilbake og kjøpe meg enda en Western Digital Caviar 1000, 100gb, har en fra før og den funker utmerket. Jeg har ikke hatt den lenge, vi får se. IBM'n hadde jeg i 5mnd og var fornøyd til nå.

Er det egentlig noen disker man kan stole på?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

IMB støyyer jo! fyfyfy...

Maxtor Diamondmax er bra.

Seagate Barracuda IV er bra.

WD Caviar er bra.

svært jevnt blandt disse. tror faktisk jeg hadde tatt WD...

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg skal si jeg,

Jeg kan bare dessverre meddele at jeg har hatt både

WesternDigital og Maxtor Disker som har tatt kvelden

i det siste.

2 WD 80 GB tok kvelden samme uka --> MORO

1 20 MAXTOR tok kvelden.

Der forsvant mail og alt mulig på linux burken, MORO.

så nå prøver jeg siste utvei IBM once again.

ikke at jeg stoler noe mer på dem, men jeg har lært meg å ikke stole på en harddisk nå. så fra nå blir det heftig backup med ghost og backup exec 8.6

ehhm .. poenget må vel være noe slikt som ikke stol på noen harddisk i det hele tatt. Lagre alt på FLOPPY !!

Lenke til kommentar

Hmmz...

Er egentlig veldig irriterende detta her. Diskene blir større og større, og en har mer og mer stæsj en har lyst til å HA og ikke miste. Å brenne ut 40-100 gigg ut på cd'er er jo uaktuelt og da står en jo som oftest med skjegget i postkassa. De fleste forhandlerne skriver jo i kjøpekontrakten at de ikke tar ansvar for tap av data som følge av diskfailures osv. Det er kundens ansvar å ta backup.

Hvor mange av oss har råd til å sitte med dobbel disk-kapasitet for å ta backup? Æsj, dette er ei skikkelig hu'pine! Etter at min første 60 GXP la inn årene mista jeg f.eks. ca. 30 gb finurlig sorterte og organiserte mp3, ikke verdens undergang, men faen, tar tid å skaffe alt det stæsjet igjen!

Eneste alternativet jeg kan tenke meg som muligens har tilstrekkelig lagringskappasitet osv. til å fungere som backup for dagens store disker utenom andre harddisker er tapestream som vel har kasetter på 30 gb, men denne løsninga er jo himla treeeig og skal du ha en skikkelig stasjon må du ut med en del kæsjh ;-

Trur bare vi stakkars uheldige for lide i stillhet og håpa på det beste - at diskene våre faktisk lever så lenge som de burde og skal!

Mvh DFN

Lenke til kommentar

Apropos TapeStream som backup,

Da er det faktisk mye billigere å kjøpe dobbelt opp med hardisker, og heller ta backup en gang imellom.

De er jo svindyre hvis man skal ha støtte for 30GB<

men men jeg venter i håp om at kanskje DVD skal bli et reellt alternativ jeg .

men da er vel allerede mengden man vil backe up oversteget økt så kraftig at det vil være like proporsjoner som dagens data med dagens Cd-rom.

:/

Lenke til kommentar

Etter det jeg hører kommer jeg garantert ikke til å kjøpe IBM :wink: Har sett på komplett.no at de selger Maxtor DiamondMax Plus D740X disker.. tror de er ganske så bra jah! Hva sier man om 7200rpm ATA-133? :eek: Disse diskene må jo bare være et godt kjøp. Koster det samme som DiamondMax Plus 60 serien.. men er vel nyere og dermed ikke ATA-100, men som sagt ATA-133.

Go Maxtor, Go Maxtor!!

Lenke til kommentar

IBM disker støyer IKKE

de dirkekte bråker, min har hatt sånn "skrape lyd" i over 4 måneder nå, det er et under at den funker sier nå jeg.. skulle ha klaga litt men har verken kvitering eller noe fra webshoppen jeg handla den fra, så det kan bli litt vanskelig ...

Noen som legger inn bud på den eller ?? 600,-

da følger det med 80 ISO imager, som ligger på disken.

IBM DTLA 75gxp 45gig ... snart 1 år gammel..

nei seriøst, selger den ikke.. *slå til IBM*

Housey

Lenke til kommentar

hmz.. jeg har en IBM 60GXP.. er helt konge den. har funka fint i 6 mnd, og den er rask som helvette. Skal den vare lenge, kjøp en hdd cooler. WD er de verste diskene jeg har vært borti. helt på trynet. jeg sier IBM eller Segate.

®©²ºº¹ ™

Socratex^

[ Denne Melding var redigert av: Socratex^ på 2001-11-18 12:48 ]

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-18 18:25, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2001-11-18 12:51, ZAN skrev:

ikke kjøp Seagate :sad:

har hatt 2STK...(20G hz og 9 Ghz)

begge gikk til hel........ :sad:

Satan! 20Ghz fra Seagate? Når lanserer de CPUer egentlig eller er det HD med 20GHz? I hvilket år finner man opp tidsmaskiner og vil USA fange Osama Bin Laden etter terrorangrepene 11. September 2001? :razz:

Hehe.. satan for en kverrulant du er Anders :razz: leste posten til ZAN i stad.. tenkte meg om to ganger før jeg bare leste videre.. gadd ikke kverrulere :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-11-18 18:25, Anders Leipsland skrev:

Quote:

On 2001-11-18 12:51, ZAN skrev:

ikke kjøp Seagate :sad:

har hatt 2STK...(20G hz og 9 Ghz)

begge gikk til hel........ :sad:

Satan! 20Ghz fra Seagate? Når lanserer de CPUer egentlig eller er det HD med 20GHz? I hvilket år finner man opp tidsmaskiner og vil USA fange Osama Bin Laden etter terrorangrepene 11. September 2001? :razz:

Hehe.. satan for en kverrulant du er Anders :razz: leste posten til ZAN i stad.. tenkte meg om to ganger før jeg bare leste videre.. gadd ikke kverrulere :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...