Gå til innhold

Lønnsomhet, bestilling fra Newegg USA

Anbefalte innlegg

Hva ville det koste i praksis, hvis man bestilte et grafikkort, f.eks. et 6600GT-kort fra www.newegg.com? Utover frakt, er det 20 prosents toll på varer over 200,-, så vidt jeg forstår, dessuten moms(25 prosent?)? Jeg har ikke helt oversikt; kan noen konkretisere, f.eks. med dette kortet: Jaton nVIDIA GeForce 6600GT

Hva ville det koste, alt i alt? utgangspunktet er 184 $, altså kr. 1158,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal ikke jeg uttale meg skråsikkert, men hvor får du 20% toll fra. Jeg mener det er kun spesielle varer som har ekstra toll utover momsen. Jeg tror det største problemet er at de fleste butikkene ikke sender varer til andre land, og spesielt elektriske artikkler. Amazon.com fungerer ihvertfall slik, elektriske varer shippes ikke utenfor usa.

-stigk

Lenke til kommentar

Hvis du skal bestille noe fra USA kan du bruke www.magnum.no for å få sendt stæsjet til Norge. Mange butikker har også gratis frakt innenlands, sånn at det kun er Magnum du må betale for å få sendt pakken. Du må selvsagt betale moms uansett da.

Lenke til kommentar

Atter en gang: Det er svært få varer det er tollsats på.

De aller fleste varer er TOLLfrie, dvs. at de ikke har noen tollsats som skal bidra til å bremse importen, men nesten alle varer er merverdiavgiftspliktige. Et unntak er f.eks. bøker, som ikke er merverdiavgiftspliktige. Varens verdi bestemmer om man er pliktig til å betale merverdiavgift eller ikke.

Når man som privatperson handler fra utlandet, er det visse ting man på passe på. Det første er den magiske 200-kroners verdigrensen. Handler du fra utlandet, kan du handle varer for en verdi av inntil 200 kroner eksklusive fraktkostnader. Dvs. at om fraktkostnaden er 500 kroner, og varens verdi ikke er mer enn 200 kroner, så vil varen ikke være merverdiavgiftspliktig. Dersom vareverdien er større enn 200 kroner, vil man måtte betale et fortollingsgebyr til speditør, samt merverdiavgift beregnet fra varens verdi pluss fraktpris.

Det andre er 1000-kroners verdigrense ved gaveforsendelse. Her kan du få tilsendt varer til en verdi av inntil 1000 kroner, så lenge forsendelsen er sendt som gave fra privatperson. Gaveforsendelser inntil 1000 kroner er ikke merverdiavgiftspliktige.

Verdien av varen i norske kroner bestemmes ut fra tollvesenets valutakurser i den aktuelle uken. Dersom vareverdien (i norske kroner) av en forsendelse utløser merverdiavgiftsplikt, så må den fortolles. (dette betyr ikke at man betaler tollsats!) Fortollingen - dette kan man også kalle "avgift for behandling av pakken for å finne ut hvor mye du skal betale i moms" - koster penger.

Fortolling foretas av speditør, i normale tilfeller er dette Posten. Posten har egne satser for dette, som for tiden er (tror jeg) 70 kroner for forsendelser med verdi inntil 1000 kroner, og 150 kroner for forsendelser med verdi over 1000 kroner.

Eks: man bestiller et skjermkort fra USA som koster $350. Avsender skriver på pakken at dette er et skjermkort, og at det koster $350. Frakten for pakken er $40. Pakken ankommer Norge, og det er åpenbart for speditør, la oss si at dette er Posten, at varens verdi i norske kroner overstiger grensen for sendinger som fritas for merverdiavgift.

Posten bruker tollvesenets valutakurser, og beregner varens verdi inklusive frakt til å være: (eksempel!)

$390 x 6,25 = 2437,50 NOK

Dette gjør at merverdiavgift må betales, og dette blir:

2347,50 x 1,25 = 3046,87

Som igjen gjør at man må betale Posten for den ovennevnte "avgift for behandling av pakken for å finne ut hvor mye du skal betale i moms": 150 kroner

Totalprisen blir da 3046,87 + 150 = 3196,87 = 3197,-

Håper dette gir litt mer klarhet i tingenes tilstand.

Edit:Når det gjelder trådstarters eksempel på $184, så må man legge til fraktprisen for å finne totalprisen det skal beregnes merverdiavgift av.

Om fraktprisen for enkelhets skyld er $16, så havner vi på $200, som tilsvarer ca. 1250 norske kroner.

Totalprisen blir da:

(1250 x 1,25) + 150 = 1712,50

Så må man bare finne ut om man får mer for pengene enn her hjemme...

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Hvis du bruker magnum så vil de fortolle det for deg og du må betalle moms og frakt, men slipper fortollingsgebyr til posten :thumbup: . Frakten til magnum er ikke helt billig så jeg tviler på at det lønner seg nok i forhold til å kjøpe i Norge med de problemmene du får hvis du skulle angre deg eller noe er galt.

Lenke til kommentar

I tillegg så er problemet med Newegg at de BARE sender til den addressen som står registrert på kredittkortet som primæraddresse. For oss nordmenn med bruk av vanlig VISA debitkort (altså et VISA bankkort som trekker rett fra konto) så vil det si den addressen du er registrert med hos banken din. Og iogmed at Magnum addressen din neppe står som hjemmeaddressen din kan du IKKE bestille fra Newegg. Noen andre webshopper i USA har ikke dette problemet... Likevel vil jeg si at Newegg er en god og seriøs webshop, meget stor med stort lager og helt seriøs. Men ikke av de aller billigste, men disse er ofte veldig useriøse i USA. Har selv bestilt fra Newegg, men da har en venninne av meg brukt sitt kredittkort og bestilt i sitt navn, og så har jeg overført penger eller gitt henne cash når jeg har vært på ferie i USA. Dette fungerer glimrende men forutsetter at man er på ferie i USA og har en bekjent der. Da kan også varen tas MVA fritt inn i landet sålenge man er under 6000,- grensa.

Cobos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...