Gå til innhold

CL56 og støy

Ma

Anbefalte innlegg

Noen som har CL56 her som kan svare på noe? Min pc bråker mye idet den starter opp, og mens den er på kommer en svak støy fra den hele tiden (kan godt høres i et stille rom). Er dette normalt for disse modellene? Trodde centrino-maskiner skulle være tilnærmet støyfrie, og har erfaring av at andre nesten ikke lager støy i det hele tatt. Tror ikke jeg merket at den støyet slik før jeg sendte den til reparasjon...

Hadde bare hatt maskina i noen timer, men reagerte på klikkelyd mens den var i bruk, og trodde det kunne være harddisken. Sendte den inn til reparasjon og de sa de bytta disken. Fikk den igjen, men hører fortsatt denne klikkelyden enkelte ganger (kanskje sjeldnere enn første gangen), pluss at det høres ut som den "snører seg" el henger seg opp innimellom, med høyere tikk-takklyd. Er dette normalt, eller hva kan det være?? Begynner kanskje å tro det kan være noe med vifta..

Endret av Ma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor kjøpte du maskina? Den klikkelyden høres mistenkelig ut som en Hitachi disk som det har vært mye problemer med, husker ikke modellnavnet.

Hos Zepto.

Det kan jo hende det er normalt.. lyden er nesten samme som når man klikker på linker, hvis du skjønner, bare litt lavere. Men jeg synes det er dumt hvis jeg alltid skal være redd for å lagre viktige ting på den i frykt for at den snart ryker.

Hva med susing? Skal det være konstant sus fra oppstart av?

Lenke til kommentar

Hei, kjøpte nylig en bæbar med Centrino prosessor.

Jeg har også lagt merke til litt støy underoppstarten, men ikke noen støy som skinerer på noen måte, men ja, den høres. Reagerte også litt på dette, så jeg spurte en av de datakyndige, og de sa det var helt normalt at de bråket litt under oppstart. Så tror egentlig ikke du har noe å fykte der.

Men den klikkelyden hørtes jo ikke noe særlig bra ut. Kunne nesten tenke meg at det var en harddisk klikkelyd ja. Ville nå ha forklart zepto problemet å fått dem til å se nærmere på det, eller eventuelt gi deg en ny disk.

lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Det er bare det at jeg nettopp har fått den igjen etter at de har bytta harddisk, og det er fortsatt samme lyd (bare at nå er det ikke konstant klikking som tidligere, men tilgjengjeld kommer i tillegg en annen klikkelyd. Kan kanskje være den bytter leseposisjon eller lignende?). Derfor lurte jeg på om det var normalt på denne modellen. Dell 510m lager nemlig ikke slik lyd, og den suser heller ikke like mye under bruk har jeg inntrykk av.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hmm, interessant diskusjon.....

Harddisken min lager nemlig denne tikkelyden oxo, men ble fortalt av WB at dette var normalt. Burde kanskje tatt dette med en klype salt, men tok det de sa for god fisk.... Litt irriterende i begynnelsen, men nå er jeg vant til tikkingen. Tikker med lav lyd, nesten konstant.... Selv når jeg ikke gjør noe på maskinen.... :hrm:

Har ikke hatt noen problemer med harddisken enda... Men dere mener altså at det er fare for at den ryker? :hmm:

Maskinen støyer litt i oppstart for viftene tar seg en liten omgang, men dette er jo fort over.... Sånn ellers kan man høre en minimal suselyd, men betydelig mindre enn samtlige desktop erstattere jeg har vært borti.... :thumbup:

Mvh Chris

Lenke til kommentar

Laptopens vifter vil alltid gå på de første sekundene den slåes på, dette er en del av oppstastartstesten.

Det vil også kun høres noe lyd i fra harddisken, avhengig av hvor rask disk du har. En 7200rpm disk vil alltid lage litt suselyd. Skal du ha en så og si støyfri disk må du ned på 4200rpm disker med den reduserte ytelsen dette innebærer. Sånn midt på treet ligger 5400rpm disker, hvor også noen yter omtrent like bra med de på 7200rpm.

Det hender harddisker klikker litt innimellom. Både på stasjonære og laptoper. Det er ingen fare for at disse ryker raskere enn noen andre.

Lenke til kommentar
Laptopens vifter vil alltid gå på de første sekundene den slåes på, dette er en del av oppstastartstesten.

Det vil også kun høres noe lyd i fra harddisken, avhengig av hvor rask disk du har. En 7200rpm disk vil alltid lage litt suselyd. Skal du ha en så og si støyfri disk må du ned på 4200rpm disker med den reduserte ytelsen dette innebærer. Sånn midt på treet ligger 5400rpm disker, hvor også noen yter omtrent like bra med de på 7200rpm.

Det hender harddisker klikker litt innimellom. Både på stasjonære og laptoper. Det er ingen fare for at disse ryker raskere enn noen andre.

Viftene mine startet både på denne CL56 og min gamle Amilo under oppstart. Ellers min lager litt bråk iblandt, men for all del forstå meg riktig det er IKKE sjenerende slik som Amiloen. Ellers bruker jeg 4200 harddisk og 1024 MB Kingston RAM, men denne bråker etter min erfaring endel mer en min fetters CL56 1.5 Banias 512MB RAM og 60GB 5400 harddisk.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Min suser også konstant. Dessuten piper den av og til med jevne mellomrom. Jeg plages ikke av det, ettersom den stasjonære min høres ut som et fly og den bærbare bruker jeg kun på skolen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg kjøpte akkuratsamme maskina!

-Fra Septo... hørte ofte den lave klikkinga, men onsdag kveld Var det helt jævelig, prøvde å holde den i forskjellioge retninger, for å se om det hjalp.. kanskje det var løst skriverhode eller noe tenkte jeg... men funka ikke... så jeg slo den av og la meg..

Og i går når jeg skulle innpå igjen prøvde BIOS å bote opp fra CD-Rom...

Det er "lesefeil på disken" plutselig... og den klikker med sånn høy lyd hele tiden!

Ganske kjipt!

-Regner med att jeg må få ny disk....

Heldigvis er det meste lagra på nettverket!

Lenke til kommentar

Har en Zepto znote 4200 med en Hitachi 5400 hd med speedstep aktivert. Kjører også med "bærbar" oppsett når det gjelder strømstyring.

På batteridrift er maskinen nesten lydløs, hører kanskje litt susing hvis det er HELT

stille. Er ikke plaget med noen klikkelyder fra harddisk.

Ville tatt en tlf. til Zepto og snakket med Kristian på teknisk ang. lydene dine

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg har også en merkelig klikkelyd som kommer fra CL56'en min. Jeg hører det i høyttalerne eller i headsettet når jeg har på det. En jevn, lav tikking som skrur seg av når jeg muter pc'en. Men her kommer det merkelige: Hvis jeg trykker dvd-brennern lett inn, så forsvinner tikkinga!

Sprøtt eller? Har lurt litt på om det kanskje er non forstyrrelser fra brennern som slår inn på lyd kretsene, for de sitter jo rett ved siden av...

Hvis jeg tar ut hele brennern så blir det en annen slags tikkelyd. Litt irriterende når jeg hører på musikk lavt bare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...