Gå til innhold

dB instrument, finnes det?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lydmåler for måling av lydnivået i hus, industrilokaler, kontor, på gaten etc. 3-sifret display. To måleområder, 35-100 dB og 65-130 dB. Frekvensområde 30 Hz - 10 kHz. Lev. med 1 stk 6F22 (9V) batteri samt veske. 251x64x40 mm.

Tror ikke den på clas ohlson er til noe nytte for meg! :no:

Lenke til kommentar
Hva skal du med dB-måler? Du må jo bruke dine egne ører for å finne ut hvor høyt DU føler at maskinen din bråker for DEG. Folk er forskjellige, og dB er ikke et absolutt mål på hva som bråker/støyer for alle.

Min laveste vifte har 23dB, har også 3 andre som går på 19dB! Alle går på 1/2 hastighet.. Hadde bare vært litt spennende og funnet ut hvor mye maskinen bråker. Jeg synes den ikke bråker i det heletatt!

Lenke til kommentar
Min laveste vifte har 23dB, har også 3 andre som går på 19dB! Alle går på 1/2 hastighet.. Hadde bare vært litt spennende og funnet ut hvor mye maskinen bråker. Jeg synes den ikke bråker i det heletatt!

Joda. Men disse målingene er når vifta henger fritt i en ledning. Er ikke sikker, men jeg tror også støyen er målt på 1m avstand.

Støyen øker betraktelig med en gang man monterer en vifte fast i et kabinett, både på grunn av ressonans og at det gjerne står en grill i veien.

Spørs om ikke en måler som går ned til 35dB skal holde om man holder den helt inntil vifter, PSU osv... Tror Clas Ohlson har 10 dager åpent kjøp uansett.

K :w00t:

Lenke til kommentar

#12: Signaturer skal ikke inneholde noe ut over ren tekst og BbCode. Det er ikke tillatt med HTML-kode eller bilder i signatur. Maksimal lengde på signatur skal ikke overstige 4 linjer, og det er påkrevd å bruke for å begrense størrelsen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Støymålinger er typisk dBa målt i en meter avstand i lyddødt rom(anechoic). For vifter er det i friluft.

I noe så komplekst som en pc med flere kilder som interferer med innmaten er det vanskelig å beregne støynivå utfra specs.

Hvis du kjøper en lydtrykksmåler og setter denne opp i 1m avstand vil du sannsynligvis finne at verdien varierer kraftig etter hvor i rommet og hvordan måleren er orientert i forhold til kassa. Dessuten kan du få problem med bakgrunnsstøy hvis du har en noenlunde stillegående pc.

Konklusjon er at du får ut et tall, men siden det ikke kan refereres til noe som helst annet er det relativt uinteressant. Det du kan gjøre er å sette det i lytteposisjon (der hodet ditt normalt er) og se hvordan verdien er i forhold til normer for støy på arbeidsplass etc.

knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...