Gå til innhold

Elkjøp og reperasjon av mobil

Anbefalte innlegg

For en liten stund siden tok min se k700i kvelden, plutselig var displayet ødelagt. Det er ingen skader utenpå, men jeg oppdaget det morgenen etter en fuktig kveld så det er nok min skyld. Hadde selvfølgelig ikke forsikring.

Leverte den inn på elkjøp i håp om at det kunne være en garantisak. Fikk låne en siemens tlf i ventetiden.

Gikk i dag på elkjøp for å høre hva som skjedde med mobilen min, og fikk da høre at det ikke var noen garantisak og at det kom til å koste meg 984kr å reparere. Siden jeg er student og ikke har så veldig god råd, fant jeg ut at jeg ikke hadde råd til å få reparert den nå. Jeg spurte derfor om å få igjen tlf min uten å reparere den, da fikk jeg til svar at det kom til å koste meg 300kr. Dette var jeg selvfølgelig ikke villig til å betale

ettesom jeg ikke hadde fått opplyst noe om at det kostet penger for å la dem se på mobilen. jeg gav tydelig beskjed om at jeg måtte få beskjed dersom reperasjonen ikke ble dekket av garanti. Han i skranken mente det måtte ha vært en ny som stod i skranken der og det var sikkert derfor at jeg ikke ble opplyst om at det kom til å koste 300kr hvis garantien ikke dekket det.

Så nå får jeg ikke mobilen min tilbake uten å betale de 300kr.

Hva burde jeg gøre nå og hva er mine rettigheter?

Endret av DragonFlyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke ble fortalt at undersøkelsen av mobiltelefonen ble belastet deg dersom det ikke var en garantisak tror jeg ikke du skal betale. Bilverksteder gir prisoverslag på en reparasjon. Da må de jo først finne ut feilen. Dersom det ikke er åpenbart så gir dem deg et prisoverslag for å finne ut av hva feilen er, for så å spørre om du vil at de skal fortsette å rette på det. Du får kreve det dokumentert av dem at du har gått med på de betingelsene. Hvis ikke kan du jo anmelde dem for det. De holder på din telefon uten at de har rett til det.

Sa de hva som faktisk var grunnen til problemet? Elkjøp har en tendens til å legge skylda på brukeren frem til brukeren tropper opp med kjøpsloven. Tror jeg ville krevd å fått vite hva feilen skyldtes. Det er Elkjøp som må BEVISE at du har gjordt noe galt. Kan de ikke bevise det, så må de fikse den gratis. De prøver seg veldig ofte. En kompis av meg ble avsjediget da han fortalte et gammelt par at de ikke måtte gå med på å betale for reparasjon av dems tre uker gamle videospiller. Det var selvfølgelig ikke det som var den offisielle grunnen.

Ikke la dem knekke deg. Jeg vil anta at dersom du krever bevis for at du har gjordt noe galt, og sier "ifølge kjøpsloven så må dere bevise at jeg har gjordt noe galt." så snur de nok nesten på helen og fikser det gratis. Det skal mye til for å bevise at du er skyldig. Om det er fukt, så må de bevise at du ikke har behandlet den forsvarlig. Det er en mobiltelefon, og det må forventes at den skal tåle å ligge i innerlomma i fuktig vær. Om du ikke har dyppet den i vann, hatt den ute i regnvær osv, så sliter dem. Bruk kjøpsloven for det den er verd.

-Ko_deZ-

Endret av Ko_deZ
Lenke til kommentar

Saken er grei den, om du ikke ble opplyst om at det ville koste 300,- for å få igjen telefonen, så skal du heller ikke betale dette.

Men merk at det står plakater om dette på serviceavdelingene til elkjøp, pluss at dette så og si alltid blir opplyst om. I tillegg benytter noen også seg av signatur til kunde for å få dette godkjent.

Så om de kan vise til at de har opplyst deg om dette, så må du betale. Om de ikke har det, så skal du ikke behøve å betale dette, og da ber jeg deg om å stå på saken!

EDIT: Og innen 6 måneder etter kjøp er det selger som må bevise ja, iform av en kvalifisert uttalelse fra verksted, evt støttet opp av bilder.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

En sak Elkjøp og mange andre kjeder må forholde seg til daglig er at det er aldri noen kunder som "har hørt noen si noe om det".. Jeg jobber selv i en varekjede og vi hører den der så og si hver eneste gang en kunde ikke får ting reparert på garanti.

Det handler om å prøve seg.

Derfor har mange kjeder den policyen at "det er helt sikkert sagt" - intill kunden virker særdeles overbevisende.

Sånn klønete, men enkelt forklart.

Når displayen er knust så er det jo helt klart snakk om et slag.

Men det som du kanskje kan vinne noe på, er at mobiltelefoner skal tåle et halvt meters fall uten å ta skade. Noe som tilsvarer fra lommen og ned.

Det har jeg faktisk lest et sted, med husker ikke helt hvor..

Lenke til kommentar

Men en ting som kommer til å spolere hele saken: Nederst på alle "Servicenotaer" fra Elkjøp står det at kostnader for testing osv kan tilkomme hvis det ikke er en kjøpsrettslig mangel / garantisak. Den lappen har du fått, og ergo har du også blitt informert om det.

Men hvis det ikke hadde stått der, DA kunne du nektet å betale.

Lenke til kommentar

Dette høres veldig ut som reklamasjon ja. Dersom det ikke er en synlig skramme på den så ville jeg krevd det bevist at det er en slagskade. Det er jo tydelig at du ikke husker å ha gjordt noe galt, så derfor ønsker du det bevist at du faktisk har gjordt noe galt. Du har jo tross alt krav på det gjennom kjøpsloven.

Som en tidligere sier, så prøver de fleste kjeder seg. Jeg har en gang måttet stille meg oppå disken og lese høyt fra kjøpsloven, samt legge til "... sier loven. Dere følger vel norsk lov dere, på samme måte som alle andre i dette landet? Eller er dere fritatt?". Med mange kunder i butikken var det veldig effektivt. Jeg fikk min rett.

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Der har du feil Alastor, henviser til rettspraksis på dette områet. I høyesterettsdom, Rt 1998 s. 774 sies det klart at elektronikk har fem års reklamasjonsrett. Dette begrunnes i blant annet miljøhensyn, produksjonsspredning, dvs. feil i produksjon av de elektroniske komponentene. Høyesterett kalte inn blant annet eksperter fra NTNU i denne dommen. Den kan brukes selv om det handlet om en videospiller som mistet ir funksjonen.

Hvis dere vil lese dommen er det bare spørre etter rettstiedende av 98 på nærmeste bibliotek :D

Edit: De skrev også at bevisbyrden lå særlig i forbrukerens favør. :w00t:

Endret av KVTL
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke tatt stilling til reklamasjonsrett???

Det eneste jeg sier er at når det er feil de første 6 månedene etter et kjøp, så ligger bevisbyrden på selger. Etter disse 6 månedene, så stilles det ikke lenger samme krav til bevisførsel.

Beklager at jeg utrykte meg uklart :).

Lenke til kommentar

Beklager Alastor, var trøtt i går. este nettopp på forbrukerdommer :blush:

Dragonflyer: Noe liknende skjedde meg også på Expert. Jeg fikk hvite striper på min bærbare som jeg nesten aldri hadde brukt (lå trykt forvart på skrivepulten min), de på expert mente at det var bare en løs ledning og dette skulle ta maks en uke å fikse. Etter en uke kom jeg tilbake og purte pent om jeg kunne låne en annen bærbar slik at jeg kunne bruke det på skolen. Det fikk jeg ikke og de sa da at jeg mest sannsynlig hadde ødelagt pcen selv :thumbdown:

Når jeg kom tilbake dagen etter for å spørre etter den igjen så sa de at skjermen hade sprekt og det var min skyld :wow: Når jeg sa at den kun hadde ligget på skrivebordet mitt og kunne ikke se at jeg hadde skyld i dette måtte han innrømme at det var verkstedet som hadde klart å knuse skjermen :thumbdown: Da ska ldet sies at dette var HP verksted og sluttregningen ble 800 us dollar :tease: Da jeg spurte om jeg kunne få ny siden jeg ikke visste åssen de hadde behandlet pcen min, men det kunne jeg ikke få (fikk valget mellom å få den reparert eller få den tilbake slik den var :yes: )

Resultatet var at HP mistet en kunde (har kjøpt masse pc hardware som skrivere etc), jeg fikk det reparert og et ekstra batteri gratis fordi den smartingen av en selger hadde klart å si at en celeron bærbar skulle ha batterilevetid på 4 timer :whistle:

Vel vel lykke til, bare krev reklamasjons reperasjopn og ikke godta noe annet. Hvis de nekter tar du det opp med forbrukerrådet og eventuelt forbrukertvistutvalget. Sjekk www.forbrukertvistutvalget.no så ser du at de fleste har vunnet fram og butikkene har gått på den ene smellen etter den andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...