Edstro Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Hei har alltid lurt på om skal teste en linux distro feks. red hat eller fedora (eg vet ikkje om eg har stavet dette korekt nå!) Eg har lest endel inne på www.linux.no Nå har eg blitt fanget av windows så kansje det blir litt vanskelig og skifte til linux? Spørsmålene lyder sånt: Mange sier at windows er mer stabilt en linux stemmer dette? Er alle linuxer gratis? Har hørt at dei fleste spill ikkje kan kjøres under en linux distro og det skuffer meg endel! Siden linux er gratis har eg da tillatelse til og dele ut distroer til andre? feks. via ftp Hjelp meg! Bare komm med mer innformasjon vis dere har det. Endret 27. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
femfulle Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Fedora er vel vidareutvikla ut i frå red hat, fedora er eit godt valg dersom du skal prøve linux. Å skifte til linux behøver ikkje være så vanskeleg, nokon ting kan vel være litt uvanleg i begynnelsen, men etterkvart som du blir vand med det så går det fint. Dette kan t.d gjelde installasjon av programvare. Linux har sine styrkar spesielt i tjenarmiljøet, og for ein tjenar er stabilitet svært viktig, så å sei at windows er meir stabilet enn linux er feil, heller omvendt. Fedora kan hentast ned gratis. Mange spel er laga kun for å køyre på windows arkitektur, men det finnest ein programvare kallast wine som gjer det mogleg å køyre mange "windows" spel i linux. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Eg har lest endel inne på www.linux.no Anbefaler også http://www.linuxguiden.no. Nå har eg blitt fanget av windows så kansje det blir litt vanskelig og skifte til linux? Å være fanget er å være frastjålet sin frihet. Om man ikke er villig til å satse litt for å vinne igjen friheten sin, er man likegyldig til det patologiske, i min mening. At noe er litt vanskelig betyr ikke at det ikke er verdt å gjøre. Mange sier at windows er mer stabilt en linux stemmer dette? Linux er stort sett så stabilt som man gjør det. Man kan kjøre stabil programvare og ha oppetid på flere år, eller man kan leke seg med nyeste og kræsje litt innimellom. Windows sin stabilitet kan jeg ikke si så mye om, siden jeg ikke har brukt det på noen år, men jeg hører at også Windows er blitt ganske stabilt etterhvert. Er alle linuxer gratis? Nei, noen Linux-distribusjoner selges med brukerstøtte og kommersiell (ofte ufri) programvare. Da må man betale. Men de fleste distribusjonene (og samtlige av de mest populære) er gratis nedlastbare. Har hørt at dei fleste spill ikkje kan kjøres under en linux distro og det skuffer meg endel! Det stemmer at de fleste spill ikke er laget for Linux. Stadig flere kommer (se f.eks. http://linuxguiden.no/index.php/Liste_over_spill ), og man kan med varierende hell lure Linux til å kjøre Windows-spill, men det er ikke noe å satse på. Hvis det er spilling som er din ting, anbefaler jeg at du holder deg til Windows foreløpig. Siden linux er gratis har eg da tillatelse til og dele ut distroer til andre?feks. via ftp Du har ikke bare tillatelse, du er oppfordret til å dele distribusjoner! Dette er en av de fire frihetene som fri programvare gir deg. Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Vist du vil teste kordan den grafiskedelen er, så kan du prøve knoppix... Det krever ingen instalasjon... Berre starter opp med ferdig brent cd så funker det:-) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 For å svare som de andre... De aller fleste distribusjonene er gratis, ja, men ikke bare det. De er nemlig slik at du får med kildekoden og du kan gjøre absolutt hva du vil med den, så lenge du fortsatt gir ut kildekoden din også. Derfor finnes det massevis av distribusjoner som er relativt like og som alle er gratis. Det de fleste anbefaler, er Fedora, SuSE og Mandrake og i nyere tid ubuntu. Selv begynte jeg først å interessere meg for GNU/Linux da jeg installerte Slackware. Siden har jeg migrert til Arch Linux. Ubuntu virker også ganske bra. Når det gjelder stabilitet, så er det et definisjonsspørsmål. Man kan ofte skru på en PC med Windows og la den stå i "klar til påloggingsmodus", og den kan nok stå på så lenge strømmen holder koken, og det samme gjelder Linux. Hvis du vil ha et operativsystem som bare ikke gir deg noe BSoD (BlueScreen of Death), er nok kanskje GNU/Linux eller BSD noe for deg. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Siden linux er gratis har eg da tillatelse til og dele ut distroer til andre?feks. via ftp Flere og flere distroer bruker forøvrig BitTorrent til distribusjon, fordi det er en særdeles effektiv måte å raskt få spredt store filer på. Glimrende eksempel på at p2p-teknologi kan være nyttig og effektivt til lovlige formål Endret 28. januar 2005 av Langbein Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Nå har eg blitt fanget av windows så kansje det blir litt vanskelig og skifte til linux? Trenger ikke være noe problem. Du setter opp maskinen(e) med dual-boot. Du kan både bruke NT-loaderen (win) til å sparke i gang Linux, og omvendt. Enklest og tryggest er det å begynne med en ny disk og dele den mellom Windows og Linux, evt sette inn en bare for Linux. Min (og sikkert mange andres) erfaring er at over tid, blir Windows fyrt opp mindre og mindre. Det er en mengde grunner til å bruke Linux, men for de fleste er spill ikke en av dem! Stabilitet: Hvis du har problemer med det i Linux, er det vanligvis et tegn på at noe er galt. Enten er det noe feil med installasjon eller oppsett, eller du har prøvd deg på "bleeding edge" versjoner, f.eks siste utviklingsversjon av kjernen. Som andre har nevnt her: Hvis du bare vil teste Linux på maskinen din, er Knoppix fra CD/DVD glimrende. Den kan også installeres fast, og du kan bruke den som rednings-CD. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hei har alltid lurt på om skal teste en linux distro feks. red hat eller fedora (eg vet ikkje om eg har stavet dette korekt nå!) Eg har lest endel inne på www.linux.no Nå har eg blitt fanget av windows så kansje det blir litt vanskelig og skifte til linux? Spørsmålene lyder sånt: Mange sier at windows er mer stabilt en linux stemmer dette? Er alle linuxer gratis? Har hørt at dei fleste spill ikkje kan kjøres under en linux distro og det skuffer meg endel! Siden linux er gratis har eg da tillatelse til og dele ut distroer til andre? feks. via ftp Hjelp meg! Bare komm med mer innformasjon vis dere har det. 1. Fedora er et godt valg. 2. Det er noe nytt å vende seg til, men du blir fort vant til det. 3. Linux er brukt på en mye større del av servere i verden enn Windows. Linux er ikke det mest stabile OS'et du kan finne (*BSD kan være mer stabilt), men det er mye mer stabilt enn Windows. 4. De fleste Linux-distribusjoner finnes bare i gratis versjon (deriblant Fedora) eller gratis- og betalings-versjon. 5. Siden spillene ikke er laget for Linux vil de aldri kunne fungere rett ut av boksen. En del spill er portet til Linux, og de som ikke er det kan ofte kjøre under emulatoren Cedega. 6. Ja, du blir oppfordret til å gjøre det. Lykke til Lenke til kommentar
Edstro Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Hva er kildekoder? Et annet spørsmål: Eg har en annen maskin i huset intel p3 800mhz (ikkje klokket) 32mb skjermkort 384 mb minne Holder dette? Endret 28. januar 2005 av eddielie30 Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Hva er kildekoder? Den 'menneskelige' beskrivelsen av et program. Den blir så kompilert for at PCen skal forstå noe. Hvis du har kildekoden til et program og kan programmere kan du (i hvert fall i teorien) endre programmet til å oppføre seg akkurat slik du vil. Holder dette? Som alltid er svaret på det spørsmålet helt avhengig av hva du skal gjøre... Jeg kjører linux på (bl.a) en 500MHz maskin med 384 MB. Openoffice går så det griner, bruker gimp til å behandle store (noen 100 MB ukomp.) bildefiler, kjører en del tung statistikk og databehandlign. Spill? Eeeh, jo nethack går helt greit Selvfølgelig, ting kunne av og til gått kjappere, men det er skjelden noe problem. Så din 800 MHz maskin skulle være helt kurant M. Edit ryddet opp i tagger Endret 28. januar 2005 av mysjkin Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hva er kildekoder? Et annet spørsmål: Eg har en annen maskin i huset intel p3 800mhz (ikkje klokket) 32mb skjermkort 384 mb minne Holder dette? 1. Svart på ^ 2. Ja, det holder helt fint til alle distroer. Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Nå har eg blitt fanget av windows så kansje det blir litt vanskelig og skifte til linux? Trenger ikke være noe problem. Du setter opp maskinen(e) med dual-boot. Du kan både bruke NT-loaderen (win) til å sparke i gang Linux, og omvendt. Enklest og tryggest er det å begynne med en ny disk og dele den mellom Windows og Linux, evt sette inn en bare for Linux. Min (og sikkert mange andres) erfaring er at over tid, blir Windows fyrt opp mindre og mindre. Det er en mengde grunner til å bruke Linux, men for de fleste er spill ikke en av dem! Stabilitet: Hvis du har problemer med det i Linux, er det vanligvis et tegn på at noe er galt. Enten er det noe feil med installasjon eller oppsett, eller du har prøvd deg på "bleeding edge" versjoner, f.eks siste utviklingsversjon av kjernen. Som andre har nevnt her: Hvis du bare vil teste Linux på maskinen din, er Knoppix fra CD/DVD glimrende. Den kan også installeres fast, og du kan bruke den som rednings-CD. Kvifor bruke nt-loader når man kan bruke grub/lilo? Dei fleste distroer legger jo inn grub/lilo for deg også. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Kvifor bruke nt-loader når man kan bruke grub/lilo? Dei fleste distroer legger jo inn grub/lilo for deg også. --reint bortsett fra den trassige gleden ved å bruke et Bill Gates-produkt til å sparke i gang Linux, mener du? Grub/lilo vil jo være førstevalget til bootloader, men det kan være greit å ha alternativ: Du legger inn en ny Windows-versjon, som insisterer på å overskrive MBR. Kan bli omtrent hipp som happ å bruke den vs reinstallere grub/lilo. Du vil være sikra mot at evt kluss under Linux-installasjonen (det forekommer..) gjør at du ikke kan starte Windows Du har flere Linux-installasjoner på samme maskin, + Windows, og installerer konsekvent Linux-bootloaderne på sine rotpartisjoner I tillegg, kan det jo være noen som føler seg mer stødige på Windows enn Linux, det er ikke unaturlig å overlate bootinga til det systemet en kjenner best til. Lenke til kommentar
Grom Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Jeg vil anbefalle deg å prøve Linux, selv om du sikkert bruker litt tid på å lære deg det. Prøvde FC3 som første Linux- distro for en til to måneder siden, og sitter nå med Suse samt Win XP installert grunnet bl.a. spill. Min erfaring er at i begynnelsen kan det være tungt... men jeg føler selv at jeg nå begynner å få nogenlunde oversikt. Det som kanskje var mest uvant i starten var å venne seg til et annet filsystem og en del bruk av konsoll... men begynner, som sagt, å gå seg bra til nå . Tips: bruk dette forumet, linuxguiden.no og google aktivt.. Lenke til kommentar
Gaute Holmin Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Lagde for en stund siden en FAQ for noen venner, her er deler av den: - Hva kan du så gjøre med Linux som arbeidsstasjon? Tja, du kan bruke den til alt du ville brukt en Windows eller Mac basert maskin. Jeg bruker mine Linux arbeidsstasjoner til vanlig kontorarbeid med OpenOffice, holder ved like mine hjemmesider med Bluefish og Gimp. Brenning av CDR og DVDR gjør jeg med K3b. Jeg spiller av mye musikk, radio og film med XMMS og Xine, og jeg surfer, mailer og chatter endel med Firefox, Thunderbird, Kopete, Gaim og Xchat. - Vil min Windows software virke på Linux? I utgangspunktet, NEI! Som nevnt finner du stort sett noe tilsvarende software som er utviklet for Linux hvis du bare leter litt, men det finnes også andre metoder. To eksempler er Wine og CrossOver, som er applikasjoner som lar deg kjøre enkelte Windows applikasjoner, som f.eks. MS Office, Adobe og Macromedia produktene. Jeg vil heller anbefale deg å finne tilsvarende applikasjoner å lære dem, men er du dønn avhengig av Photshop eller Dreamveawer, er dette en mulighet. Merk deg at dette er en litt tung metode og at du trenger en kraftig maskin for å få dette til å gå flytende. - Hva med spill og multimedia? dessverre ignorerer større deler av spill-bransjen Linux som en plattform. Det finnes noen seriøse aktører som leverer spill til Linux, men for øyeblikket er det dessverre alt for få. Noen spill virker greit igjennom Wine. Lyd er et annet problem. ALSA skal ha gjort underverker, men jeg har fortsatt litt problemer med flere samtidige lydkilder hos meg. Det finnes mange avspillere av både lyd og bilde til Linux, og jeg har hittil ikke kommet over en film e.l. hvor jeg har trengt å laste ned noen codec e.l. for å kunne spille den av. - Er Linux på norsk? Tja... en god del er nå oversatt til norsk. Velger du de store distroene vil du kunne få skrivebordsmiljøene Gnome og KDE på norsk. De fleste applikasjonene som da følger med i disse distroene har også blitt oversatt til norsk, men ikke alt. Husk også at språkoversettelse i åpen kildekode applikasjoner som regel er basert på frivillig arbeid, så er det ikke alltid at oversettelsene er like gramatisk riktige og gode. Dessuten vil det ofte være litt blanding mellom engelsk og norsk hvis du laster ned bleeding edge software, da oversetterne ikke har fått tid til å oversette alt ennå. I skrivende øyeblikk er for eksempel OpenOffice.org 1.0 tilgjengelig på norsk, men ikke versjon 1.1, osv... - Min Windows ser kul ut, hva med eyecandy og Linux? På Windows må du pr. dags dato inn med en hack for å kunne endre utseendet ut over de varianter Microsoft har laget selv. På Linux er dette mye enklere, samt at du har uendelig større muligheter til å endre utseende på desktop'en. Det finnes også mange forskjellige vindusbehandlere og skrivebordsmiljøer du kan benytte som alle har forskjellig utseende, funksjonalitet og endringsmuligheter. Kan fort nevne skrivebordsmiljøene Gnome og KDE. Blandt vindusbehandlere kan jeg nevne Fluxbox, IceWM og Enlightment. Så er eyecandy noe du interesserer deg stort for, er Linux absolutt noe for deg. - Hva med virus og sikkerhet? På grunn av måten *NIX systemer er bygget opp er det vanskelig å lage ødelegende virus på disse plattformene. 99% av alle virus der ute kun rettet mot Windows-plattformen. Det er pr. dags dato ingen behov for antivirus-software til Linux. Det finnes dog flere leverandører som også leverer antivirus-software til Linux. Den store debatten om sikkerhet og *NIX er noe annet. Intet system, Windows eller *NIX basert er sikrere enn brukeren bak. Jeg er ingen sikkerhetsekspert, men den allmenne oppfattningen er at Linux er sikrere enn Windows "out of the box". For oss "vanlige brukere" er dette mest synlig ved at du som vanlig bruker ikke har root-rettigheter (mye det samme som administrator i Windows). Det er minst like mange oppdateringer i Linux-verden som i Windows, men i motsetning til Windows vil du nesten aldri trenge en reboot... - Som server? Hvis du tenker på en hjemmeserver, er de vanligste funksjonene folk benytter; brannmur, web- og filserver. Mulighetene her er utallige, så jeg lar det bli med det. Jeg benytter en av mine maskiner som en fil og print server mot mine Windows/Linux/OSX-baserte laptops. - Kompatibel hardware? Endel hardware-produsenter har fortsatt dårlig kompabilitet med alt annet enn Windows. Selv har jeg hatt endel problemer med nettverkskortet mitt frem til kernel 2.6 kom. Mitt kamera, USB-penn og printer var null problem å koble opp, alle via USB. Generelt sett er oppsett av hardware utrolig enkelt så lenge det finnes direkte støtte. Flere distroer har søkemotorer på sine hjemmesider hvor du kan søke opp din hardware og sjekke kompabilitet. Pr. dags dato har jeg inntrykk av at Nvidia har bedre drivere enn ATI. Modem/ISDN og Linux har også en tendens til å ikke ville virke sammen. Intel har lovt å bedre sin støtte og driver-utvikling, noe som er veldig positivt, da andre produsenter som regel følger Intel's eksempel. - Hva er en distro? Linux, i ordets rette forstand er egentlig bare kjernen. Så har du mange distribusjoner av denne pakket inn med GNU, skrivebordsmiljø, applikasjoner, biblioteker osv... populært kalt en distro. Noen distroer er utviklet og vedlikeholdt av kommersielle bedrifter som f.eks. Red Hat, MandrakeSoft og Novell, mens andre er mer idealistiske som opprettholdes av frivillige og er non-profit, som f.eks. Debian, Slackware og Gentoo. Mange distroer er så igjen basert på hverandre. Knoppix f.eks. er basert på Debian. Mandrake var for flere år siden opprinnelig basert på Red Hat, osv. Dette er mulig ved at alle følger GPL lisensreglene som er fundamentet for åpen kildekode. - Hvilken distro å velge? Det finnes haugevis med distroer, personlig har jeg bare erfaring med et par. Hvis du ikke har erfaring med Linux eller andre *NIX baserte operativsystemer, ville jeg valgt en av de mest kjente og "kommersielle" distroene som f.eks. Mandrake, Fedora eller SUSE. Alle disse er tilgjengelige for gratis nedlasting. Har du lært å bruke en distro, er det enkelt å lære seg en annen, så det handler mest om å velge en, få den opp og gå med din hardware og så utforske, leke og lære. - Er det mulig å teste Linux uten å måtte installere det? Javisst, det finnes mange "Live Linux" CD'er du kan laste ned som kjører Linux rett fra en CD uten å installere det. Det kan være kjekt å prøve en sånn for å se om du tror det er et miljø du kan trives i. Husk dog at når du kjører et fullstendig operativsystem rett fra en CD, så vil det gå veldig tregt. Jeg vil anbefale Knoppix. En slik CD kan også være utrolig nyttig å ha i reserve for å f.eks. redde data fra en Windows-maskin som ikke vil boote lenger. Jeg har hatt mye nytte av Knoppix sånn sett! - Jeg har hørt at du må bruke konsoll mye, er det sant? Vel, de forskjellige Linux-distroene får mer og mer GUI for forskjellige operasjoner man før måtte gjøre i konsoll, spesielt Mandrake og SuSE. Likevel må man nok påregne seg litt konsoll-tasting hvis du ønsker å utnytte Linux-installasjonen din fullt ut, og spesielt hvis du vil installere og konfigurere noe ut over det som er standard tilgjengelig i distroen. Når det er sagt vil jeg poengtere at konsoll i Linux må ikke sammenlignes på noen måte med DOS i Windows-verden. Konsoll er et ekstremts kraftig verktøy, du har her nesten uendelige muligheter til å gjøre forskjellige operasjoner. Så å lære seg litt konsoll-tasting er ikke det dummeste du kan gjøre. Mange foretrekker å bruke konsoll til mange ting det finnes fullgode GUI-funksjoner til, fordi konsoll kan være mye raskere og feilsikkert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå