mr messenger Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Heisann. Jeg skal som sagt tidligere kjøpe denne skjermen i morra antakeligvis http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=37486 men er Pixel pitch 0,294 mm mye for denne skjermen tror du? Eller skal jeg si for LCD skjerm generelt? Ps. jeg vet hva Pitch er, på min CRT skjerm nå har jeg vel 0.25 mm eller noe slikt. mvh Mr. Messenger. ps. har lest alle tester av denne skjermen her på hw.no - er kjempefornøyd med resultatet av testen. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Ingen som vet dette? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det er en subjektiv oppfatning, derfor er det vanskelig å svare. Men pixel pitch er en funksjon av oppløsning, og så godt som alle 19" kjører samme oppløsning og dermed pitch idag. Har du godt syn kan du sikkert klare deg med en lavere pitch. Det vil i praksis si enten en 17" med samme oppløsning eller en 20" med 1600x1200. Men sistnevnte blir jo betydelig dyrere da. Velger du 19" istedet for 17" kan du jo sitte lenger unna skjermen. Noen foretrekker det. Men forskjellen i pitch er bare rundt 10%. Du må nesten bare se selv... Geir Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Okei. Jeg pleier og ha min PC på en oppløsning på 1024x768 Tror du denne pitchen på 00, 294 funker bra da? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 LCD-skjerme "skal" kjøres i den oppløsning de er laget for. Det vil for denne skjermen si 1280x1024. Alt annet blir uskarpt. (Regner ikke med spill og film da, dette gjelder Windows.) Grunnen er at en LCD skjerm er bygget opp av faste punkter/pixler, og om det ikke stemmer med oppløsningen i Windows må den begynne å jonglere. Hvis du kjører 1024 på en skjerm som er beregnet på 1280, så vil den "strekke" bildet og noen punkter i skjermbildet får to pixler på skjermen. Geir Lenke til kommentar
tbend Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 så vil den "strekke" bildet og noen punkter i skjermbildet får to pixler på skjermen. Kort fortalt, veldig stygt, selv om mange ikke klarer å se det! Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 29. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2005 Okei da tror jeg at holder den på 1280x1024 oppløsning. Lenke til kommentar
enden Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Siden du er vant til en såpass lav oppløsning fra før vil den økte oppløsningen mer eller mindre veie opp for den økte pikselstørrelsen rent grafisk sett (størrelse på grafiske objekter, som ikoner m.m.). Ikke be meg presentere tallene for å backe det opp, da jeg suger med mattematikk, men heller snakker av erfaring. Forøvrig er 0,255 mm regnet som optimal pikselstørrelse/pitch. Alle LCD-skjermer har denne, med unntak av 17-og 19-tommere (de mest populære med andre ord). 17-, 18- og 19-tommere har alle den samme oppløsningen, og 18-tommere leveres med 0.255 pitch. Det betyr at 17-tommere har noe lavere, og 19-tommere har noe høyere pitch. Noen er mer sensitive til "screendoor"-effekten, som vil si at de oppdager rutenettet pikslene på en LCD-skjerm består av. For disse vil en 19-tommer være ubehagelig å se på, da pikslene er større, og rutenettet opptrer sterkere. For de fleste andre er dette ikke noe problem. Det hevdes også at det er lettere å oppdage etterslep, siden pikslene er større. Skjermen du har valgt ut har forholdsvis lite etterslep, med mindre du er veldig sensitiv ovenfor dette. FP937s er en av mine favoritter i det pris-segmentet, å jeg vil bare ønske deg lykke til med skjermen Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Okei. Med dette sier du at jeg ikke bør gå for den skjermen jeg har tenkt, den du testet. 0,294 mm pixel? er det for mye mener du? Du mener at jeg bør velge en annen skjerm da? Har du et godt tips til meg da eventuelt? -------------------------------------------------------------- Sorry jeg sa ikke det du sa om skjermen nederst i innlegget ditt! Du mener jeg har valgt riktig skjerm? Endret 31. januar 2005 av mr messenger Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Hva jeg mener om skjermstørreslen er egen irrelevant for deg. Liker du ting stort, som det ser ut som ut fra oppløsningen du kjører idag, så er denne midt i blinken. Hadde du derimot kjørt 1600*1200 på en 19" CRT idag vllie du spydd av oppløsningen på en 19" LCD. Mitt tips, hvis du er usikker, er å teste en 19" LCD og se om du like størrelsen på ting. Ellers er BenQ FP937s absolutt en skjerm å satse på i denne klassen. Jeg har ingen problemer med å anbefale denne. Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Okei takker. Jeg har en 19" tommer i dag CRT skjerm. som jeg vanlig kjører 1024x768 oppløsning på. Alltid den oppløsning. Jeg har lest testen din og er veldig fornøyd med de gode resultatene dine. Jeg har tenkt meg om og sett egenskapene til skjermen. Jeg spiller en del og 12 ms er perfekt for den slags ting og film var overraskende bra. Det er lav responstid, lite etterslep i spill og kanskje film. Den er perfekt for både film og spill. Men sånn som surfing på nettet osv... arbeid på skrivebordet, er den god på det området? God fargekontraster osv..? Lenke til kommentar
enden Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Skjermer i denne klassen er ikke de aller beste når det kommer til grafiske kvaliteter. Driver du med design på avansert hobbybasis, eller er proffesjonell finnes det andre, men dyrere, modeller der ute. Til vanlig windows-bruk og nettsurfing har skjermen ingen problemer Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Okei. Ja det er det jeg skal bruke den til. 1. Spilling 2. Litt film 3. Ellers vanlig windows-bruk som surfing på nettet på nettet, chatte osv... med nr. 3 mener jeg også skolearbeid osv.. i word, powerpoint. osv... Da mener jeg den skjermen er til og anbefale til dette jeg skal ha den til. synes ikke du, Jørgen? Endret 31. januar 2005 av mr messenger Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Null problem Okei. Så du mener jeg kan trygt kjøpe denn skjermen, til det bruket jeg skal ha den til som jeg sa i forrige post? Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 <teskjemodus> Ja, du kan fint bruke denne skjermen til spill, litt film, skolearbeid, word, powerpoint, nettsurfing, og lignende. Skal du bruke den til litt mer avansert design i photoshop, indesign, etc kan det lønne seg å gå for en annen skjerm </teskjemodus> Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Okei, men kommer nok til og installere photoshop også. Til og redigere forskjellige filer f.eks til nettsiden min osv... kanskje lage bannere osv.. slike ting. Tror du det går bra da? Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Det er ikke sånn at skjermen er fargeblind eller noe, men den har et mindre fargerom enn dyrere skjermer, noe som ikke faller i smak hos grafikere. For folk flest duger det i lange baner Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 1. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 1. februar 2005 Jepp, jeg er heller ikke noen grafiker som driver med design. Så da er denne skjermen til og stole på da? Lenke til kommentar
mr messenger Skrevet 2. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Jepp, jeg er heller ikke noen grafiker som driver med design. Så da er denne skjermen til og stole på da? Okei, jeg gleder meg til og bestille den skjermen ja! Jørgen: Men hvis du skulle valgt ut en skjerm for meg i forhold til mitt behov som jeg har sagt tidligere i denne tråden, hvilken skjerm ville du valgt? kan du komme med en link til denne eventuelle skjermen? Leste også at en fyr på forumet hadde fått denne skjermen med en død pixel. Endret 2. februar 2005 av mr messenger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå