Gå til innhold

web / proxy / fil / print server

Anbefalte innlegg

Jobber på en frivillisentral med nettcafè på fritiden.. Her kan eg sjå verdien av ein web/proxy/fil/print server.

Maskinvare har eg fått tigga meg til av ei lokal bedrift som har fasa den ut:

p3 700mhz, 18gb scsi hdd og 320mb ram..

Tenkte å køyre inn gentoo for å nytte maskinvaren maksimalt.

Det eg lurer på er då.. gode tips?

Vil hoste heimesidene til dei forskjellige prosjekta på denne serveren. Kunne då tenkt meg å sette opp eit webcam og få dette biletet ut på heimesidene til alle (oversikt over kva som skjer i lokala). Nokon som har gjort dette med apache? Gode lenkjer o.l.?

I tillegg lurer eg på det med proxy server. Vil eg kunne fange steam filene på denne? Sjølv med 2mbit tek det tid å oppdatere steam på 6pc'ar..

Alle innlegg mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får ikke utnyttet HW bedre med Gentoo. Gentoo gir en så liten ytelse boost at det ikke er verdt ventetiden. Å kompilere Gentoo på en P3 vil ta noen dager hvis du ikke bruker DistCC.

Anbefaler heller Debian eller Slackware.

Har dessverre ingen erfaring innen webcam, men alt man trenger er et prog som kopierer bildene til en mappe f.eks hvert 5min (f.eks gjennom FTP) og et skript som henter bildene fra mappen (simpelt script i f.eks PHP).

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Clarkconnect!

utrolig simpelt å sette opp og konfigurere! alt settes opp og styre via ei webside! supergenialt!

der har du proxy, printserver, ftp, web, det meste!! les mer på clarkconnect sine hjemmesider:

www.clarkconnect.org

Lenke til kommentar

Du får ikke utnyttet HW bedre med Gentoo. Gentoo gir en så liten ytelse boost at det ikke er verdt ventetiden. Å kompilere Gentoo på en P3 vil ta noen dager hvis du ikke bruker DistCC.

Anbefaler heller Debian eller Slackware.

Har dessverre ingen erfaring innen webcam, men alt man trenger er et prog som kopierer bildene til en mappe f.eks hvert 5min (f.eks gjennom FTP) og et skript som henter bildene fra mappen (simpelt script i f.eks PHP).

vel.. testa litt med min bærbare.. ja.. det tok tid... men vil påstå at gentoo bootet bortimot dobbel så fort som t.d. novell desktop og suse 9.1... har ikkje testa debian elelr slackware..

Tenkte å bruke distcc.... har 2 athlon 64 3000 stående hjemme...

Lenke til kommentar
vel.. testa litt med min bærbare.. ja.. det tok tid... men vil påstå at gentoo bootet bortimot dobbel så fort som t.d. novell desktop og suse 9.1... har ikkje testa debian elelr slackware..

Vel, det er p.g.a. SuSE er dårlig optimalisert i oppstarten. At oppstarten er raskere sier mer om hva som er på i kernel og hva som starter av services en om pakkene er optimalisert for en spesifik prossesor.

Når man har redigert litt i oppstart og kernel så kan man få kjape oppstarter (rekorden min ligger på 6sek fra BIOS til innlogging, men ligger vanligvis på rundt 10sek).

Når det gjelder distro til server:

Hvis du har noen maskiner til å hjelpe til med kompilere så bør fortsette å bruke Gentoo (Portage er faktisk den beste package manager jeg har vært borti). Hvis du ikke orker all kompileringen så kan du teste ut Debian (APT er også bra, men jeg synes faktisk Portage er bedre). Min personlige favoritt er Slackware, men Slackware krever en del av brukerene og kan kanskje være / føles litt tungvint. Men når Slackware er oppe å gå, så får du igjen for strevet; rock solid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...