Gå til innhold

Åpne strømforsyningen i PC-en

Anbefalte innlegg

Har en fire-fem år gammel maskin og strømboksvifta (tror jeg) lager en høy durelyd i 15 minutter fra og med oppstart. Tenkte derfor jeg skulle åpne strømboksen (av mangel på bedre ord) for å se etter hva som er feil.

Ville bare forhøre meg her først om det kan være dumt/idiotisk/farlig. Jeg trekker selvfølgelig ut kontakten, men jeg tenkte det kanskje kunne være en eletrisk ladning inne i der, eller noe sånt. Tviler på det, men jeg vil bare være på den sikre siden.

Endret av Monster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første heter det strømforsyning, og hvis du skal forkorte det er det PSU (Powe Supply Unit) du skal bruke.

Ellers har jeg ikke så mye tekniske kunnskaper om strømforsyninger, men vet at det sitter relativt store kondensatorer inni. De kan inneholde ladninger i lang tid etter at støpselet er trukket ut. Derfor vil jeg anbefale å TREKKE UT støpselet fra strømforsyningen før du går og legger deg, og når du kommer hjem fra skolen (eller jobben) neste dag, så kan du begynne å mekke.

Ellers skal jeg legge til at jeg nøyer meg med å dra ut støpselet. Jeg har ikke tid til å vente. Men det vil jeg ikke anbefale noen andre.

Ansvarsfraskrivelse:

Jeg tar forbehold om at alt jeg har skrevet i dette innelgget kan være riv, ruskende galt. Jeg tar heller ikke ansvar for evenntlelle personskader som oppstår følge av at noen fulgte mine råd.

Lenke til kommentar

Vel. Du kan åpne en PSU uten noe særlig fare for å skade det SÅ LENGE du bare åpner "topplokket" (Den som kan fjernes etter alle skruene er skrudd ut).

Har åpnet mange strømforsyninger, men så lenge du lar kretskortet ligge på "platen" sin, så er det ikke stor sjanse for at du kan skade deg.

Jeg skulle måle over en slik kondensator engang, men jeg glapp målepinnen og dermed sa det <poff>, samt et fint lite lys :p

Etter slik jeg oppfatter deg, så er du ikke noen elektronikk ekspert, så du bør nok ikke fikle med komponentene inni PSU så lenge du ikke vet hva du gjør.

Å skifte PSU vifta er intet problem, hvis det er den som lager "durelyden".

Lenke til kommentar
Godt jeg spurte, kanskje. Skal følge rådene og være forsiktig.

Dette er den andre maskinen jeg har (av totalt tre) som lager sånn durelyd ved oppstart. Lurer på om det kan være abnormalt mye støv inni der.

Takk for svar.

Selv om det er mye støv så skulle den ikke bråke mer under oppstart, da hadde det vært mer naturlig at den begynte å bråke etter en stund sett at det er en temp. regulert vifte som sitter i den...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...