maedox Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Hei folkens! Har kjøpt litt ny hardware og det fulgte med et trådløst nettverkskort med hovedkortet. Tenkte da jeg skulle prøve å sette det opp som AP. Har sittet og dilla litt med network bridge i Windows XP SP2. Får det bare ikke til å fungere. Helt blank for jeg mener jeg setter det opp riktig. Har et nettverkskort kobla til router med kabel. IP: 62.73.201.6 /24 Gateway: 62.73.201.1 Trådløst. IP: 62.73.201.50 /24 Gateway: ? Bridge. IP: 62.73.201.60 /24 Gateway: ? Har prøvd mange kombinasjoner av IPer osv, men mister alltid internett utad når jeg legger til den kabla og trådløse tilkoblingen i bridge. Noen som har satt opp to nettverkskort i bridge og forklare hvordan pokker det skal gjøres. Ille nok at jeg bare diller.. trenger det egentlig ikke siden jeg har et AP (bare 11Mbit da:P), og har egentlig veldig bra peiling på nettverk. Irritasjon! Takk for alle (smarte) tips. Endret 27. januar 2005 av maedox Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Lurer på hvor god peiling du egentlig har. Bridger du to nettverk, trenger du ikke sette ip på begge interfaces. Du trenger for den saks skyld ikke å ha noen IP på en bridge, men siden det er din arbeidsstasjon, så vil du sikkert det. Du bør da bare trenge 1 ip. For din bridge som du nå blir sittende på med 1 ip, trenger du hvertfall bare en gateway. Gatewayen er ikke knyttet til din ipadresse (de kan du ha mange av) - den er knyttet til din "kernel", (til din maskin) Videre må jeg spørre meg hvor mange IPer du har til rådighet fra din ISP - uten at jeg kjenner din situasjon, slår det meg som ganske rart at du har tilgang til slike store nettverk uten å vite mer enn du gjør whois sier følgende: inetnum: 62.73.201.0 - 62.73.201.7 netname: NO-SONG-MSTAALESEN descr: M. Staalesen Hjemmekontor Så jeg regner med du har de 8 ipene der, 6 brukbare, 5 for deg, til rådighet. Hvorvidt man kan sette opp nettverkskort som aksesspunkt vet jeg faktisk ikke. Det er ofte vanlig å sette opp lokale nett med en NAT-ruter istedet. Bridging er ganske uvanlig. Med det sagt, så spørs det om windows sin tolkning av en "bridge" virkelig er en bridge eller ikke. De finner på mye rart. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Takk for svar, men ikke rakk ned på "peilingen" min! Ellers... Jeg aner ikke hvordan den bridge-driten funker, og windows lever jo sitt eget liv. Har satt opp med bare én IP. Ble litt feil den lista jeg satt opp der, for jeg har prøvd det meste. Endrer ikke noe på "internett"-tilkoblingen min, og setter opp bridgen med automatisk (ingen) IP. Da dør nettet med en gang. Har ikke testa over trådløst om det fungerer den veien, men hvis maskinen min ikke har nett er det poengløst. Stemmer nok den whois'en. Har 2 Mbit SDSL til vennepris med de IPene der. Ikke la deg skremme av at det står Song. Følger faktisk med noe driver greier som gjør at WLAN kortet fungerer som AP. Ganske fancy spør du meg. Om det funker er en helt annen sak. Artig å prøve iallfall. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg gir meg ende over... Blingsa litt på IP'ene her. Funker med bridge nå. Tester det trådløse etterhvert. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå