Becks69 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Hei Jeg var så heldig å få tak i en Samsung D500 i dag, uten binding. Uansett, han bak disken mente at 15-20timer lading var det som skulle til,deretter lade den helt ut, og lade 15-20 nye timer. Deretter vanlig lading. Syntes dette var mye og hørte gammeldags ut, så jeg leste litt i manualen og der står det at en skal lade tlf i 90min (det var den tiden det tok for å lade opp en utladet tlf). Så spørsmålet er, hva gjør dere, hva er vanlig og har det noe for seg å sitte å lade i mange timer? btw, det skal være en annen type batt på denne tlf, li-ion? eller eller noe sånt. Skulle vertfall ikke "tape" seg slik andre batteri gjør. Endret 27. januar 2005 av Becks69 Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 På de tre siste mobilene mine har jeg bare ladet vanlig tid. Altså til telefonen påstår at den er full. Så bruker jeg den vanlig til den blir tom. Det tar gjerne ikke stort mer enn en dag. Så lader jeg den vanlig igjen... Også jevner batteritiden seg ut til det normale i løpet av en uke, to ukers tid. Lenke til kommentar
Becks69 Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 nei det er det jeg mener. jeg er ikke noen ekspert på strøm, batterier og lignende, MEN; Om en tar et oppladbart batteri, lader det opp til det er fullt, da kan det ikke bli fullere? Så ergo: Om jeg lader telefonen opp, og lar den ligge i ca 15t på lading til så er det vel ikke noe poeng? svært glad for å få tilbake meldinger på dette! Jeg har f.eks aldri hørt om noe sånt på bærbare pcer?? Anyway, jeg gjør som det er sagt her nå, og tar i bruk min tlf gleder meg Lenke til kommentar
halvardm Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det er nok en grunn til at alle som har "peiling" sier at du skal gjør det. Det er slik at du skal lade batteriet skikkelig opp et par ganger før du kan lade det vanlig slik at batteriet holder seg lengre. Noen batterier blir bedre etterhvert på grunn av dette og. Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Det er nok en grunn til at alle som har "peiling" sier at du skal gjør det. Det er slik at du skal lade batteriet skikkelig opp et par ganger før du kan lade det vanlig slik at batteriet holder seg lengre. Noen batterier blir bedre etterhvert på grunn av dette og. De sier det KUN for å ta forhåndsreglene sånn at du ikke har noe du skulle sagt hvis du skulle ende opp med crappy batteri. Lenke til kommentar
EskimoBob Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg trodde dette var kun for Nickel Cadmium batterier. Disse skal ihvertfall brukes helt ut før du lader dem opp igjen. På Lithium Polymer batteri så skal ikke dette være vits. Men husk for all del å bruk riktig lader på sistnevnte batteri. Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Dette har blitt diskutert før, utallige ganger, men jeg skulle gjerne ha hatt svar fra noen som faktisk VET. Ikke som Skomaker, som kommer med bastante påstander, uten en eneste forklaring. Jeg tror ikke selgerne på Elkjøp, eller Expert VET noe som helst jeg, for dette er noe de har fått beskjed om å si, eller de har hørt det selv av noen. De VET nemlig aldri hvorfor. Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Tror nok det er riktig at selgerne på kjedebutikkene kan veldig lite om denne teknikken (og en masse annet). Når tlf er fulladet, så er den nettop det.... Men til trådstarter: Hvor i all verden fikk du tak i Samsung D500? Finner den ikke på lager i noen nettbutikk? Lenke til kommentar
Merathio Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Dette har blitt diskutert før, utallige ganger, men jeg skulle gjerne ha hatt svar fra noen som faktisk VET. Ikke som Skomaker, som kommer med bastante påstander, uten en eneste forklaring. Jeg tror ikke selgerne på Elkjøp, eller Expert VET noe som helst jeg, for dette er noe de har fått beskjed om å si, eller de har hørt det selv av noen. De VET nemlig aldri hvorfor. Svaret er enkelt og greit: Nei, du trenger ikke lade nye telefoner med Lithium batterier i 15 timer. Når telefonen viser at batteriet er fulladet, så er det fulladet. Lithium batterier har inget minne, så derfor kan man lade dem når man vil. Uten at dette skal foringe batteriet på noen måte. Det skader heller ikke om telefonen er tilsluttet ladderen over lengere tid når man bruker Lithium batterier, noe som var tilfelle ved NiCd. Man burde heller ikke la batteriet bli helt utladet før man ladder det, la det være litt strøm igjen før ladding. Men etter ca 30 laddinger er det en fordel å tømme batteriet helt, for å kalibrere det. Håper dette besvarer spørsmålet Endret 28. januar 2005 av Merathio Lenke til kommentar
Ekorre Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 De har den inne på alle de store el kjedene i oslo hvertfall Lenke til kommentar
rag-fo Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 De har den inne på alle de store el kjedene i oslo hvertfall Hmm.. Jeg har fått opplyst fra Elkjøp at ingen av Elkjøpbutikkene i Oslo har den på lager for øyeblikket!!! Lenke til kommentar
Becks69 Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Hei. Ble litt klokere nå. Takk for gode svar. Til han som lurte på hvor jeg fikk tak i den; jeg fikk den på Commit (sogndal), måtte betale overpris (utsalg 5299, jeg fikk krangla med ned i 4999). De fikk inn 6stk i går. De som mener at folk bak disken på expert, elkjøp og f.eks commit ikke har peiling, støtter jeg fullt og helt. Dette er ofte folk som er interessert i elektronikk men som ikke er "eksperter" på noe som helst. Forøvrig er det svært ofte saker der de bak disken ikke anbefaler det som er bra - men de merker og produkt de har best fortjeneste på (men det er en annen sak). Bra at vi har et forum som kan gi bedre svar da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Hvis man virkelig skal lade opp en mobiltelefon i 15 - 20 timer, hvorfor i all verden står det ikke noe om dette i bruksanvisningen til telefonene da? Der står det jo bare som oftest at man skal lade opp til batteriindikatoren slutter å blinke ol. Lenke til kommentar
genser Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) Dette har blitt diskutert før, utallige ganger Godt poeng. Denne tråden er overflødig og stenges. Jeg råder trådstarter til å søke på forumet. Hvis man virkelig skal lade opp en mobiltelefon i 15 - 20 timer, hvorfor i all verden står det ikke noe om dette i bruksanvisningen til telefonene da?Enda flere kloke ord Endret 28. januar 2005 av arehei Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg