Jørnan Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Fant denne formele for hvordan jeg kan lage en diamant. Formel: Putt en liten diamant på ett lite platå. "Putt" karbon over. Varm opp til 1800 grader celsius. Ha trykket på en tidels atmostæres trykk. Vent noen dager. Da er diamanten du la der blitt litt større. Stemmer det? Lenke til kommentar
embark Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Tror du må ha et helvetes trykk helvetes lenge... Lenke til kommentar
hageby1 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Du må nok ha et mye høyere trykk ja. Og vis dette hadde funket ville nok storproduskjon vært på gang for lenge siden. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Det stemmer, og er i produksjon allerede, problemet er bare at de er mer perfekte enn naturlige eldgamle diamanter som har små bobler i seg pga ujevnheter. Zirkonium tror jeg produktet heter forresten, denne type diamanter, og de er absolutt like ekte og veldig dyre. De er bare ikke så dyre som naturlige diamanter siden de ikke har millioner av årshistorie å vise til på rullebladet, dvs. den "sentimentale" affeksjonsverdien er borte. De har vært i stor-produksjon lenge , så langt diamant-industri lar seg være en stor-industri. De kalles også ofte for "gule diamanter". De kan også lages "hvite" slik som naturlige. Normale mannen i gata har fortsatt ikke råd til en stor gul diament, de kan ligge på alt mellom 10.000 -> 10.000.000 i verdi avhengig av størrelsen og kvaliteten. Endret 27. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Nå er det lenge siden jeg har lest om kunstig produserte diamante, men sist jeg leste (bok fra 1992) så var prisen for kunstig laga diamant på rundt 50 cent per karat. Det er ikke lett å skje forskjell på kunstig og ekte diamant og det er mange som har blitt lurt, men går du til en gullsmed så vil han lett se forskjell. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Den metoden som brukes til "gul diamant" nå ble utviklet i rundt år 2000 eller senere, og produserer diamanter som en gullsmed ikke har sjans til å se forskjell med uten et elektromikroskop ettersom boblene i naturlig diamantene som er eneste reelle forskjellen er så små at de er på størrelse med molekyler visst nok. Prisen på gul diamant produsert med den nye teknikken koster "bare" 60% av hva naturlig diamant koster per karat. Skal se om jeg får rota frem noen gamle artikler i morgo. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Den metoden som brukes til "gul diamant" nå ble utviklet i rundt år 2000 eller senere, og produserer diamanter som en gullsmed ikke har sjans til å se forskjell med uten et elektromikroskop ettersom boblene i naturlig diamantene som er eneste reelle forskjellen er så små at de er på størrelse med molekyler visst nok. Det er et sted i Russland de lager nesten feilfrie diamanter. Det er bare et sted i verden de kan se forskjellen på da. Husker ikke helt hvor. I USA et sted. Lenke til kommentar
nord Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Syntetiske diamanter brukes som regel i industrien (tannlege, betong-boring etc.). tar jeg ikke helt galt så er det en russisk forsker som mener han har lagd en feilfri blank diamant? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Syntetiske diamanter brukes som regel i industrien (tannlege, betong-boring etc.). tar jeg ikke helt galt så er det en russisk forsker som mener han har lagd en feilfri blank diamant? De har ikke lagd en feilfri diamant, men det er bare ett sted i verden (som jeg skrev over) som kan se forskjell på de. Da de vel rundt 99% feilfrie. Lenke til kommentar
nord Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Syntetiske diamanter brukes som regel i industrien (tannlege, betong-boring etc.). tar jeg ikke helt galt så er det en russisk forsker som mener han har lagd en feilfri blank diamant? De har ikke lagd en feilfri diamant, men det er bare ett sted i verden (som jeg skrev over) som kan se forskjell på de. Da de vel rundt 99% feilfrie. formulerte feil, men mener at en russisk forsker mener han har lagd en hvit/gjennomsiktig diamant. alle syntetiske er gule. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 ...De har ikke lagd en feilfri diamant, men det er bare ett sted i verden (som jeg skrev over) som kan se forskjell på de. Da de vel rundt 99% feilfrie. For å skille de beste kunstige diamantene fra ekte diamanter brukes det sterkt UV-lys. Kunstige diamanter vil reflektere UV-lyset, mens ekte diamanter ikke gjør det. En teknikk som De Beers utvilklet etter at kunstige diamanter fra Rusland med svært høy kvalitet nådde markedet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Det stemmer, og er i produksjon allerede, problemet er bare at de er mer perfekte enn naturlige eldgamle diamanter som har små bobler i seg pga ujevnheter. Zirkonium tror jeg produktet heter forresten, denne type diamanter, og de er absolutt like ekte og veldig dyre.De er bare ikke så dyre som naturlige diamanter siden de ikke har millioner av årshistorie å vise til på rullebladet, dvs. den "sentimentale" affeksjonsverdien er borte. Zirconium er et grunnstoff, det skal vel heller være Zirconia, som er oksydet av zirkonium. Dette er ikke diamant. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 En fungerende formel for å lage diamanter: - fyll tykke, lange og tynnveggede rør (f.eks. kloakkrør) med rent karbon - rull disse in i "tepper" av høyeksplosiver - ytters legg på detonatorer - stable en mengde av disse inn i en nedlagt gruvegang. - sett av ladningen og vent til røyken legger seg etter denne riktig så tilfredsstillende eksplosjonen. - grav frem restene. Blant vrakgodset, fillene og gruset finner du ganske bra diamanter. Ikke prøv dette hjemme. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 En fungerende formel for å lage diamanter: - fyll tykke, lange og tynnveggede rør (f.eks. kloakkrør) med rent karbon - rull disse in i "tepper" av høyeksplosiver - ytters legg på detonatorer - stable en mengde av disse inn i en nedlagt gruvegang. - sett av ladningen og vent til røyken legger seg etter denne riktig så tilfredsstillende eksplosjonen. - grav frem restene. Blant vrakgodset, fillene og gruset finner du ganske bra diamanter. Ikke prøv dette hjemme. Det er mulig denne metoden kan få karbonet til å krystallisere seg til en viss grad, men blir det ikke en del graving for å finne de små krystallene etter detonasjonen? Problemet med å lage diamanter av smykkekvalitet, er å unngå forurensing i diamanten. Det er vanlig at nitrogen sniker seg inn og det medfører gule diamanter. Det er nøye beregninger av tillegsstoffer sammen med karbonet for å få klare diamanter. Det bør nok være et høyt trykk over tid som danner de klareste diamantene. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Joda, det er mye graving, så en må smelle av med mye kull i rørene for at det skal bli igjen noe av interesse i grusen. Diamantene blir klare nok for et utrent øye, jeg har sett en og den var stor og klar. Dersom en hardpakker kullet og blåser kullsyregass igjennom, vil en nok redusere nitrogeninnholdet betraktelig. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Joda, det er mye graving, så en må smelle av med mye kull i rørene for at det skal bli igjen noe av interesse i grusen. Diamantene blir klare nok for et utrent øye, jeg har sett en og den var stor og klar. Dersom en hardpakker kullet og blåser kullsyregass igjennom, vil en nok redusere nitrogeninnholdet betraktelig. Interessant. Hvor driver de med slikt? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Dette skjer i USA. Mye av dette er egnet til industrielt bruk, f.e.sk. til polering og borekroner. Hvor mye som egner seg til smykker vet jeg ikke, men den jeg så var overbevisende for et utrent øye. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Zirconium er et grunnstoff, det skal vel heller være Zirconia, som er oksydet av zirkonium. Dette er ikke diamant. Dobbelrettelse: "Zirconium silicate (ZrSiO4), a natural mixture of zirconia and silica, is called zircon. Its transparent form is used as a gemstone, and its opaque form as a refractory." Tror det er Zircon (Zirkonium Silicate) vi må bli enige om å kalle den typen syntetisk 'diamant'. Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 29. januar 2005 Del Skrevet 29. januar 2005 Zirkon er forøvrig et nokså vanlig mineral her i Norge, og zirkon har en hardhet på 7,5 (diamant 10). Hardheten gjør at det er lett å skille zirkon fra diamanter. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 30. januar 2005 Del Skrevet 30. januar 2005 Det utelukker vel en del bruksområder innen industri, da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå