Gå til innhold

Ønsker tips om laptop under 12000,-

hogne3

Anbefalte innlegg

Hei alle forumister.

Jeg skal hjelpe en veninne i kollektivet mitt med å kjøpe laptop. Hun kan ingenting, jeg kan en del, og så håper jeg at dere kan resten. :)

Dette er drømme-laptopen:

60 gb harddisk

512 mb ram

Pentium M Dothan 1,6 ghz

Over fire timer batteritid

Widescreen aktiv 12" skjerm

Under 3 cm høy

Under 2 kg tung

Under 12000 kroner

Ikke delt skjerm-/hoved-minne

Jeg vet dette er mye og be om, men så er det jo 'drømme-laptopen' også da. Jeg regner med å måtte kompromisse på noen felter.

Hun skal ikke bruke laptopen til så mange tunge ting, så strengt tatt er del vel viktigere at den er mobil og utholdende enn at den er så fryktelig kraftig. Hva som helst kan vel spille av en DVD og kjøre Word og WinAmp uten å kollapse totalt, slik jeg ser det.

Jeg har funnet en del alternativ, og håpte kanskje dere kunne synse litt om dem, eller komme med andre - forhåpentligvis bedre - forslag. Her er de mest aktuelle for tiden.

http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...tall=03.02.2005

Muligens med et ekstra 6-cellers batteri (dobbel levetid).

http://www.sddata.dk/indhold/produkter_vega/vega_223.php

Eventuelt en MyBook-versjon av denne.

Har også vært en del innom Whitebox og Fujitsu-Siemens, men har ikke heeelt funnet det jeg har vært ute etter hos dem, om noen andre har det så vil jeg gjerne høre om det, for jeg har hørt mye bra om begge to, det er bare det at jeg ikke ha funnet en som passer helt til mine spesifikasjoner enda...

Hadde også vært bra å få noen synspunkter på widescreen-skjermer, delt skjerm-minne, nødvendigheten av DVD-brenner og (den nye?) Penitum M low volt i forhold til (den gamle?) Pentium M.

Vel, beklager det lange og kjedelige innlegget, men håper likevel noen av dere tar dere bryet med å svare meg/henne/oss. Det hadde vært til stor hjelp. På forhånd takk.

Med vennlig hilsen Hogne3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EDIT: Så ikke at du var ute etter 12" Widescreen

Men i tilfelle det er aktuellt allikevel siden du sa "kompromiss på noen punkter":

http://www.netshop.no/aspx/cart/konfig.aspx?plid=5178

bytt i konfigurasjonen til:

8X dvd-brenner (DL)

1,8ghz P-M

80GB silentseek 5400rpm harddisk (veldig stillegående)

1024MB minne (2 x 512 standard 333mhz minne),

så får du en knallmaskin til 12.300,-, ring netshop, hvis du er heldig så kanskje du får den for 12.000,- nøyaktig.

Den har ATI Radeon Mobility 9600-64MB dediktert GPU med eget minne, den klarer fint å kjøre f.eks HL2 / Doom3 med god FPS på medium effekter.

Den er stillegående og har 4-5timer batteritid under normalt bruk (Centrino-maskin).

PS: Den er ikke 12", men 15" 1400x1050, Den veier 2,5-2,7 kg, men er bare 2cm høy, ser veldig fin ut, og kjennes lettere ut enn det den er imo. Dvs. den føles liten og slank ut.

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

Takk for forslaget!

Ingen dum datamaskin du har funnet til meg. Er jo, som du sier, ikke 12", men til å ha såpass stor skjerm så er det en ganske slank og lett laptop. Skjønt hjemmesiden til Aopen opplyser at den er 3 cm høy og ikke 2. Men det hadde nesten vært rart om den var så slank som 2 cm. Det er fortsatt ganske bra med 3 cm på en så kraftig laptop. Takk for hjelpa sålangt. Vet du noe om byggekvaliteten? Den ser nesten plastikk-aktig ut.

Hogne3

Lenke til kommentar
Takk for forslaget!

Ingen dum datamaskin du har funnet til meg. Er jo, som du sier, ikke 12", men til å ha såpass stor skjerm så er det en ganske slank og lett laptop. Skjønt hjemmesiden til Aopen opplyser at den er 3 cm høy og ikke 2. Men det hadde nesten vært rart om den var så slank som 2 cm. Det er fortsatt ganske bra med 3 cm på en så kraftig laptop. Takk for hjelpa sålangt. Vet du noe om byggekvaliteten? Den ser nesten plastikk-aktig ut.

Hogne3

Jeg målte den nå, den er 2,45cm nøyaktig. Men virket som 2 for meg, sikkert fordi den "ser" slank ut pga designen.

Den ser mye bedre ut i virkeligheten enn på bilder imo. Synes byggekvaliteten er helt fin.

Lenke til kommentar
Hei alle forumister.

Jeg skal hjelpe en veninne i kollektivet mitt med å kjøpe laptop. Hun kan ingenting, jeg kan en del, og så håper jeg at dere kan resten. :)

Dette er drømme-laptopen:

60 gb harddisk

512 mb ram

Pentium M Dothan 1,6 ghz

Over fire timer batteritid

Widescreen aktiv 12" skjerm

Under 3 cm høy

Under 2 kg tung

Under 12000 kroner

Ikke delt skjerm-/hoved-minne

Jeg vet dette er mye og be om, men så er det jo 'drømme-laptopen' også da. Jeg regner med å måtte kompromisse på noen felter.

Hun skal ikke bruke laptopen til så mange tunge ting, så strengt tatt er del vel viktigere at den er mobil og utholdende enn at den er så fryktelig kraftig. Hva som helst kan vel spille av en DVD og kjøre Word og WinAmp uten å kollapse totalt, slik jeg ser det.

Jeg har funnet en del alternativ, og håpte kanskje dere kunne synse litt om dem, eller komme med andre - forhåpentligvis bedre - forslag. Her er de mest aktuelle for tiden.

http://www.multicom.no/varedetaljinfo.asp?...tall=03.02.2005

Muligens med et ekstra 6-cellers batteri (dobbel levetid).

http://www.sddata.dk/indhold/produkter_vega/vega_223.php

Eventuelt en MyBook-versjon av denne.

Har også vært en del innom Whitebox og Fujitsu-Siemens, men har ikke heeelt funnet det jeg har vært ute etter hos dem, om noen andre har det så vil jeg gjerne høre om det, for jeg har hørt mye bra om begge to, det er bare det at jeg ikke ha funnet en som passer helt til mine spesifikasjoner enda...

Hadde også vært bra å få noen synspunkter på widescreen-skjermer, delt skjerm-minne, nødvendigheten av DVD-brenner og (den nye?) Penitum M low volt i forhold til (den gamle?) Pentium M.

Vel, beklager det lange og kjedelige innlegget, men håper likevel noen av dere tar dere bryet med å svare meg/henne/oss. Det hadde vært til stor hjelp. På forhånd takk.

Med vennlig hilsen Hogne3.

hmm.. du får jo en mye bedre laptopp til den prisen da...

Lenke til kommentar
Takk for hjelpa sålangt. Vet du noe om byggekvaliteten? Den ser nesten plastikk-aktig ut.

Hogne3

Har den selv og jeg synes byggekvaliteten på den er Grei nok(masse plast klipsa i sammen + noen skruer),er du kresen på byggekvaliteten så er dette ikke en maskin for deg.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Synd du har så vanvittig mange dyrbare krav.

Du/dere bør virkelig vudere å kjøpe en brukt bærbar til omtrentlig 12000. Hvis du er heldig og ikke minst tolmodig, vil du kanskje finne en bra brukt bærbar som faktisk møter alle kravene. IBMs X40 møter alle krav om jeg ikke tar helt feil, men denne er også tilsvarende dyr.

www.laptops.dk selger disse for en god del billigere enn i butikker i Norge. De trekker fra 20% som er den daske MVAen, men du må legge på 25% etter det, for den Norske MVAen.

Hvis du er heldig, vil du kanskje finne en pent brukt X40 til aktuell pris i Norge :)

Lenke til kommentar

send henne til en apple butikk (eller www.apple.no) så får hu seg en iBook og så slipper du noe mer krøll.. den spiller musikk og dvd fint og du kan skrive på den også :thumbup: I tillegg slipper du å jalle med all spyware/virus/adware/mm.

Jeg siterer fra Michael Hyatt blog (http://michaelhyatt.blogs.com/workingsmart/ - bra blog btw):

...almost everyone I know complains about their PC. This past weekend, I spent a couple of hours providing tech support for my family’s four PCs. One daughter needed a printer driver installed. Another was sure she had a virus. My wife wanted to install some anti-spyware software, but the installation program was asking all kinds of techie questions she didn’t understand.

It suddenly dawned on me: Mary, my lone Mac daughter, has never asked for my help! I was so stunned by this revelation, I called her on the phone to verify it. “That’s right, Dad. I just don’t ever have any problems.” No crashes. No pop-ups. No viruses. Just a computer that works!

Hentet fra http://michaelhyatt.blogs.com/workingsmart.../mac_quest.html

iBook med 12" koster fra 8790,-

iBook 12" ferdig oppgradert til 512MB RAM og 60GB disk koster 10050,-

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Ja, har sett lit på den. Og det er et bra kompromiss mellom å være ultraportabel og ha god ytelse, men det er synd med batteritiden. Har ikke hørt så mye om Elitegroup heller. Noen som har erfaringer med PCer fra Elitegroup? Har også sett litt på Tundra 1551:

http://www.psdata.no/ps.asp?it=108120&mlevel=090400

Eller den versjonen som er hakket billigere. Er det noen som har erfaringer med Tundra PC-er? Synes den høres litt plastikk og klumpete ut...

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg akkuratt en Dell 700m på QXL for 11 500 kr.

Denne var dog 2 uker gammel men nesten ubrukt.

Følgende specs:

- 1.6 Ghz Centrion

- 768 Mb Ram

- 60 Gb 5400 rpm disk

- Dog et Intel skjermkort

- DVD Leser og CD brenner

- 12.1" WideScreen med 1280 x 800

- FireWire og Kortleser

- 1.7 Kg

Er kjempe fornøyd, en slik koster ca 2200 $ i USA

For ikke tak i de i Norge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...