Fallingwater Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Vi har alle hørt om Radioshack, stedet der man får kjøprt all verdens elektriske duppedingeser. Har man en tilsvarnede butikk i Norge, der jeg for eksempel an få en 12v relay? Hmm, kan noen si meg det? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 12V Relay som i 12Volts relè ? I så tilfelle må du spesifisere mer. Hva skal du bruke det til? De som har mest elektriske dubbeditter er vel Clas Ohlson ? Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 16. november 2001 Forfatter Del Skrevet 16. november 2001 ja, hva søren relay er vel rele på norsk. Hva i "#¤¤"# er det egentlig? jeg trenger en nemlig for å koble psuene mine til ¨starte samtidi , men hva gjør et rele egentlig? Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Et rele er kort fortalt en elektronisk bryter. F.eks et vanlig 12Volts 87-rele til bil : (Tåler som regel ikke mer enn 30A) 30 = Konstant spenning 85 = Jord 86 = Styrespenning INN (fra PSU 1) 87 = Styrespenning UT (til PSU 2) Vet ikke hvor i PSU'n du skal koble de forskjellige ledningene. Det er sikkert noen på dette forumet som har vært borti det, eller har en link. PSU'n går jo på 220V, så du må kanskje ha et 220V rele. Har litt mer greie på bil-elektro en det elektriske i en PSU Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 16. november 2001 Forfatter Del Skrevet 16. november 2001 thx Jarle, u r tha bomb Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 16. november 2001 Del Skrevet 16. november 2001 Det er Pinne 14 i atx-kontakten (den grønne ledningen) som slår av og på strømforsyningen. Du kobler styrespenningen til releet til 12V (en hvilken som helst gul leder) på det psu'et som er tilkoblet hk'et, kobler deg inn på den grønne lederen i begge psu'ene og kobler disse sammen gjennom relee'et. Det er viktig at begge psu'ene har felles jord. (Koble sammen en sort leder fra hver.) Nå skal power knappen i kabinettet slå på begge psu'ene uten at du trenger å rote på primærsiden på noen av strømforsyningene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå