Lordfunkey Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Hei... jeg har tenk og sette opp Firewall og bandwitdh priority ( heter kanskje iptables? ) på en 300Mhz med 128mb ram. lurte på om noen vet om noe bra os for dette??? Endret 27. januar 2005 av Lordfunkey Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 emnefelt: det heter "hvilken" i dette tilfellet, ikke "hvem" iptables er vel bare en (avansert) brannmur. tc er qos. For en ren ruter, er smoothwall veldig grei. har tc også, men dette må settes opp manuellt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 FreeBSD er meget godt egnet til firewall-bruk. Nylig kom FreeBSD 4.11, som skapt for den maskinen du skal bruke. FreeBSD bruker ipfw. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Den maskinen klarer fint det aller meste. Jeg kjører faktisk fedora 3 med full GUI etc. på en svakere maskin enn den Lordfuncky referer til. (dog 3x RAM) Ingen problemer. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Kjører FreeBSD 4.10 med X.Org 6.7.0 med KDE 3.3 på en dual PII Overdrive 333 MHz med 512 MB RAM. Det går så det griner. Lenke til kommentar
Lordfunkey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 tester smoothwall nå ser ganske bra ut men den finer vist bare det enne nic korte.. er det noe kjent problem emd dlink og linux? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har vært borte i at smoothwall ikke finner et nettverkskort en gang tidligere - det viste seg at kortet var defekt... Generellt sett er det skjelden du får problemer med linux/ethernet-kort Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har vært borte i at smoothwall ikke finner et nettverkskort en gang tidligere - det viste seg at kortet var defekt... Generellt sett er det skjelden du får problemer med linux/ethernet-kort Med mindre kortet ikke er direkte støttet i Linux, og man plutselig må begynne å rote med driverinstallasjon, hvis produsenten av nettverkskortet har tatt seg bryet med å skrive linux-drivere. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 De fleste kort er direkte støttet, drivere følger med OS'et. De Linux-driverene som følger med på cd (etc) er vel somregel de samme som du finner inne i kjerna. Du kan jo prøve å bytte kortet med et kort i en annen maskin, se om det virker. Kansje har du vært uheldig å møtt på den 1%'en kort som ikke er direkte støttet... Eventuellt så er ikke el cheapo 100mb/s PCI nettverskort veeeldig dyre heller... Lenke til kommentar
Lordfunkey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 oaky for det lå noen linux drivere på cd plata jeg hadde... men er litt ny med akuratt å legge in driverene å sånt i linux. men den fant da heldig vis gammle isa nic korte Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 oaky for det lå noen linux drivere på cd plata jeg hadde... men er litt ny med akuratt å legge in driverene å sånt i linux. men den fant da heldig vis gammle isa nic korte Fins det linux-drivere for kortet, er det håp. Det går nok bra. Lenke til kommentar
Lordfunkey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 ja lå på cden... bare fine info om hvordan jeg legger dem inn.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 somregel er vel dette kildekode. smoothwall har ikke kompilator. Rart om ikke det i såfall allerede er inne i kjærna. Seriøst: sett det inn i en annen pc, og ta kortet dens å sett inn der, spar deg alt det styret. De aller fleste kort blir automagisk fiksa... Lenke til kommentar
Lordfunkey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 ja jeg kan prøve det.. håpe det funker takker Lenke til kommentar
comicz Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg har et Dlink-kort(10/100 - helt regulært nettverkskort, du har kanskje det samme?) jeg har satt i en gammel maskin her, det fungerer flott. Det er basert på et Via Rhine-chipset av noe slag. Dette er riktignok BSD, men jeg har startet opp en Debian-installasjon på denne maskinen, og der fungerte også nettverkskortet. Jeg vil gjette på at kortet ikke er støttet i Smoothwalls kjerne? Tja, har du mulighet til å bytte det med et i en annen maskin som fungerer uten videre er kanskje dette det letteste i og med at du ikke er så erfaren med Linux ;-) Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 som ren ruter/firewall vil jeg anbefale m0n0wall. har traffic-shaping og alt som er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Personlig foretrekker jeg Clark Connect framfor Smoothwall! CC Har også en go del ekstra egenskaper ! Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg husker jeg valgte SME server istedenfor Clarkconnect/smothwall den gangen jeg brukte linux som gateway OS. Sjekk det ut her: http://contribs.org/modules/news/ Ellers så jeg lyset i FreeBSD og har aldri levd i mørket siden:) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Som sagt, FreeBSD er nok det beste alternativet her. Litt vanskelig å komme i gang, men slett ikke umulig. Det ligger mye dokumentasjon om FreeBSD på www.bsdvault.net. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå