Gå til innhold

Kjøpe kamera i Sverige eller Danmark

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen som vet om man som normann kan få trekt fra momsen dersom man kjøper et kamera i sverige eller danmark? Mener og huske at vi hadde noen sånne skjemaer liggende i kasse på sporten når jeg jobbet der, og lurer på om det er samme ordning i danmark og sverige.

Hvis det er det, kan man fort spare en god del penger på å reise over grensa :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har handlet både hos www.pixeloo.no og www.scandinavianphoto.se, begge er svenske butikker, og totalprisen blir slik jeg skrev i forrige innlegg. Altså kan du trekke fra svensk moms (25%, lagt til på varens verdi), men må legge til norsk moms, som er like mye (25%), men den norske momsen er beregnet på grunnlag av både varens pris og fraktkostnaden.

Så egentlig kan man skrive regnestykket annerledes:

Totalpris = (svensk/dansk butikkpris inkl moms)*valutakurs+(frakt*1,25)

Dette skal gi samme resultat..

Dette forutsetter naturligvis at det er 25% moms i Sverige, men det tror jeg det var sist jeg handlet der, og nå har norsk moms steget til 25% i Norge også for å gjøre det enklere og dyrere for deg.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Momsen i Danmark er også 25%, men siden priserne i Danmark er noget lavere end i både Sverige og Norge er der sikkert penge at spare på flere kameramodeller. Kan anbefale siden www.edbpriser.dk for sammenligning af priser i danske (og nogle få tyske) (net)butikker.

PS: I Danmark er der 2 års garanti på alle produkter

Lenke til kommentar
Har dere reklamasjonsfrist i Danmark (eller det er kanskje den du snakker om når du sier garanti)? Den er fem år i Norge.

I følge den danske købelov ( http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/3/ )

så har man kun to års reklamationsret, men man har kun garanti hvis butik/firma giver det, det er ikke et lovkrav men nogle butikker/firmaer giver fra 1/2 til to års garanti.

Cut/paste fra nævte side.

0-6 måneder: fejl der viser sig i denne periode formodes at have været tilstede på købstidspunktet, medmindre sælgeren sandsynliggør at det ikke er tilfældet.

7-24 måneder: forbrugeren skal bevise, at den fejl eller mangel, der klages over, var til stede på købstidspunktet. Forbrugerklagenævnet kan evt. lade en uafhængig sagkyndig undersøge varen.

Cut/paste slut

Jeg vil skyde på, at de samme regler gælder i Sverige, da det er EU regler.

Lenke til kommentar

Som convoy skriver er der tale om reklamationsret i 2 år i Danmark, og ikke en decideret garanti, som jeg skrev. Dette er standard EU-regler, så der er ikke noget ekstra at hente i andre EU-lande, selvom man før disse reglers indførelse havde 2 års reklamationsret i Tyskland i mange butikker. Om man her giver mer end 2 år nogle steder ved jeg ikke.

Som tillæg til convoys indlæg kan jeg tilføje at der for nylig i Danmark i hvert fald er indført regler om hvor længe butikken må have en defekt vare til reparation og hvor mange gange de må have lov at reparere på varen før man har krav på en ny, ubrugt vare. Disse tal er hhv. 1-2 uger og 1-2 gange, afhængig af fejlen.

Håber det kan opklare lidt omkring handel i EU-lande.

Lenke til kommentar

Da er det jo totalt sett dårligere ordninger i EU landene enn i Norge.

I Norge har man altså fem års reklamasjonsrett. Garanti som gis av produsentene, er ikke lovpålagt, men skal dekke mer enn reklamasjonsretten (som for øvrig ikke dekker slitasjeskader... det kan garanti gjøre). Garantitiden bestemmer produsenten selv, men normalt er det ett år.

Hvis gjenstanden er inne til reparasjon i mer enn en uke har kunden rett på lånegjenstand.

Hvis gjenstanden er forsøkt reparert for samme feil to ganger, og den fortsatt ikke er i orden, kan kunden heve kjøpet eller kreve ny vare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...