Gå til innhold

Nærmer vi oss en ny istid?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg satt å leste på VG nå og så fikk jeg se DENNE artikkelen.

Har det egentlig noen gang vært slike forhold i løpet av de siste 100 årene? Bare se på det bildet der, det er ganske vanvittig! Begynner nesten å bli engstelig for en ny istid! Med tanke på global oppvarming og etter å ha sett "The day after tomorrow" så er det ikke så rart, eller? Hva mener dere? Er det vanlig?

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neste istid er ca. 2000 år unna. Det er syklusen til en av de store istidene. Istider vil man imidlertidig "lett" overleve.

Det som er mer bekymringsfullt, er reverseringen av polene. Den er heller ikke langt unna, og man er veldig usikre på hvordan dette vil foregå. Dvs. hvor lang tid det tar når de begynner å reverseres, etc... Magnetfeltet rundt jorden er et skjold for ganske mye stråling fra verdensrommet, og tar reverseringen lang tid (feks en uke), snakker vi om store skader på livet på jorden. At kommunikasjon, strøm, etc.. sviker, er man ganske sikre på. Forskning og simuleringer tyder på at dette vil skje over 2-3 dager, men det vil som sagt bli store problemer uansett.

Lenke til kommentar

lestre om reversering av polene i illustrert vitenskap for et års tid siden (jada, jeg veit at det bladet er litt tvilsomt til tider) og der påstod de at det var stor usikkerhet om hvor lang tid det kan komme til ta, de snakket om uker og år...

Lenke til kommentar

Det er også en mini-istid-syklus på 400 år ute å går. Nå er vi midt i den varmeste tiden, om 200 år er det mye kaldere i verden om ikke forurensing fortsetter å øke. Dette var med på å motbevise teorien om at det var rotter som brakte svartedauen til Europa, for 600 år siden var det alt for kaldt til at rotter kunne leve i Nord-Europa. (Ta den du "historiebok" *se surt på historieboka mi*)

Lenke til kommentar
Dette var med på å motbevise teorien om at det var rotter som brakte svartedauen til Europa, for 600 år siden var det alt for kaldt til at rotter kunne leve i Nord-Europa. (Ta den du "historiebok" *se surt på historieboka mi*)

Hvis dette stemmer, hvorfor har vi da ikke hørt mer om det? Jeg vil tro at diverse historibøker osv. ville vært omskrevet hvis dette stemte. Har du forresten noen kilder jeg kan lese på *interrestert*

Lenke til kommentar
Dette var med på å motbevise teorien om at det var rotter som brakte svartedauen til Europa, for 600 år siden var det alt for kaldt til at rotter kunne leve i Nord-Europa. (Ta den du "historiebok" *se surt på historieboka mi*)

Hvis dette stemmer, hvorfor har vi da ikke hørt mer om det? Jeg vil tro at diverse historibøker osv. ville vært omskrevet hvis dette stemte. Har du forresten noen kilder jeg kan lese på *interrestert*

Må nok ta dette med en knype salt. På en annen side er forskning på jordens magnetfelt et relativt nytt emne.

Lenke til kommentar

"Nærmer vi oss en ny istid?"

En eller annen gang kommer vi nok til å få en ny istid, men er dette tegn på at det kommer? Tviler sterkt. Variasjoner i været er meget naturlig. Blant annet har ikke sola en jevn bane slik at vi får en syklus på 80 år fra minst lys, varme osv til mest lys, varm osv. En ting er sikkert, "The day after tomorrow"-lignende tilstander kommer vi aldri i verden til å få. Slikt skjer gradvis og ikke over natta. Det som riktig nok stemmer med filmen er at polsmelting pga. global oppvarming kan gi istid i nord-europa. Ganske skummelt å tenke på at noen land (ikke jeg som sa USA nå) gir rimlig f i å begrense CO2 som er en antatt drivhusgass (ingen kan vite det der med sikkerhet)

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar

Det som skal til for en istid er at golfstrømmen snur. Det kan skje på et par tiår faktisk. Men det skjer ikke i nærmeste framtid.

Det som er rart er at da det var istid mener jeg å huske at ikke hele europa var dekket av is. Det var nordvest europa. Altså istid i Europa vil vi fint overleve, og om dette kommer om mange hundre år er det stor sannsynlighet for at vi overlever

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slike kaldværsbilder er ikke uvanlige. F eks kan underkjølt regn kan ise ned store områder, og er ikke et ukjent fenomen. Heller ikke helt ufralig med tanke på strømledninger osv.

Vi er inne i en mellomistid no, og de pleier å vare rundt 10-15k år. Så vi er da i slutten av en slik periode. overgangen til en istid er jo ikke gjort på en dag, sannsynligvis sankk om 500-1000 år. Ikke noe dramatikk i det hele tatt.

Golfstrømmen kan ikke snu, men den kan flyttes lenger sør. Det vil være et resultat av en nedkjøling, og ikke en årsak til en nedkjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...