HASS Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg sliter for tiden med mitt C-765 UZ kamera. Ved senere tids knipsing har jeg fått en mengde uklare bilder. På denne lenken kan de siste eksemplene på dette sees: http://harald.askoy.net/Diverse/index.html Bildene er tatt innendørs med max ISO og innstilling på "Løperikonet". Et fåtall av bildene er tatt med"Auto" funksjon uten at jeg helt vet hvilke men tror det er de bildene som er klarest. Har tidligere tatt mange bilder med innstilling på løperikonet uten at problemet med uskarpe bilder har oppstått. Er det kameraet det er noe galt med eller er det meg som er helt på bærtur når jeg knipser ? Lenke til kommentar
NormanWhiteside Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Her har du nok hatt for lang lukkertid. Kjenner ikke til kameraet ditt, men du har sikkert et program som heter S (shutter). Prøv med lengere og blits, så får du nok bedre resultater. Eventuellt drass med deg et stativ. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Alle bildene ser ut til å være tatt med for lang lukkertid, ja. "Løperprogrammet" (sportsprogrammet) burde være egnet til slike bilder, men jeg har likevel noen tips: - hvis du har muligheten til å gå nærmere og zoome ut for å knipse, så GJØR det. ingen vits i å kun bruke zoomen fordi det er gøy. når du zoomer inn stiller du høyere krav til lukkertida, fordi alle bevegelser blir mangedoblet (like mye som zoomen). Hvis du bruker maks zoom bør du ha ca 1/400sek eller kortere lukkertid for å unngå slike uskarpe bilder. Hvis du zoomer ut og går helt innpå vil kanskje 1/40sek holde. Hvilken lukkertid brukte du her? - bruk S mode (shutter priority, lukkerprioritet) for å styre lukkertida. Sett den til ca 1/(brennvidden), der brennvidden kan være f.eks. 38-380mm på ditt kamera (jeg husker ikke), og se hva kameraet gjør med blenderåpningen. Hvis det blinker et blitzsymbol i søkeren bør du øke ISO-verdien eller zoome ut/gå nærmere, hvis dette ikke hjelper bør du bruke blitzen (men det er liten vits hvis du står langt unna). - siste tips er å lese en bok om fotografering. Særlig om lukkertider, blenderåpning, ISO-verdi etc. Hvis ikke kan du låne bok på biblioteket eller lese på internett. Se, les og lær, og dra ut og prøv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå