Gå til innhold

Klokking av Athlon 2800+ ?


Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle få litt mer hoi av pcen min så jeg begynnte å vurdere å klokke den littigranne, har klokka skjermkortet og greier, d funker bra :)

Men jeg gikk inn i biosen min, og skulle til å prøve å klokke, er ikke så god liksom, har aldrig klokka CPU før...

Hva skal jeg stille på??

Jeg tenkte jeg skulle ha CPU'en opp til en Athlon 3000+ eller noe, hva må jeg stille på for å få den til å bli det? Jeg prøvde å sette multiplieren opp til 13X men d gav ikke noe resultat... Settingsene mine er nå 12.5X på multiplyeren, og 166/33 et eller annet.. Vcore står på 1.650v..

 

Hvordan blir BIOS settingsene mine? Skal jeg stille på Vcore og den 166/33 eller noe??

Takker for alle svar!!

Endret av Shaper
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YO.

 

jeg fikk min kjørt glatt opp på 2.3 Ghz, litt usikker på antall volt på CPU(var ikke store endringen), men med 11-3-3-2 timings på minnet så klarte den stabilt å kjøre på 12.5 * 184.

 

Epz.

 

PS: har ganske standard Twinmos PC3200 minne, 512 MB.

Endret av EpziloN
Lenke til kommentar

min kjører også stabilt på 2,3GHz. Har invistert i en MIST Frostbite pure kopper m/Papst8412N2GMLE vifte på 19dB, idle temperatur ligger på 42*C og load 56*C. Jeg har tenkt å bytte ut vifta på kjøleren med en mer effektiv vifte, og da kommer idle/load temperaturen til å synke enda litt til, Jeg tror jeg vil klare 2,4 på luft..

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Vel, jeg prøvde da, fikk min opp til 170 på FSB'en og VCore på 1.650, all FSB over det klikker den på, dvs pcen begynner å dumpe fysisk minne til disk ved oppstart av windows.. (har ikke prøvd å øke VCore enda).. CPU speed er 2.13GHz nå, bedre enn 2.083MHz som d var før.. Men forstatt god for forbedringer. :)

Men kan jeg få den høyere om jeg fikser timingsen på rammen eller øker VCoren??? Åssen fikser jeg timingsen på rammen?? Og hvor høyt er det "tryggt" å sette VCoren min opp ??

Har 2XTwinMOS PC3200 512MB RAM-Brikker.

Takker igjen for all hjelp :)

 

 

/Edit:

Jeg kjørte sånn CPU Benchmark greier på den speeden jeg hadde på (170MHz FSB), etter 3 minutter dumpet pcen min fysisk minne... hva er grunnen til dette??

Kan dette fikses med å endre timingsen på rammen elelr noe??

Endret av Shaper
Lenke til kommentar
hullu.

 

har klart å få min XP2800Barton opp på 2375Ghz men MOSFETene blir så grusomt varme, hele 50 grader. tror jeg må fikse noe kjøling til dem.

 

CPU-Settings: 190*[email protected] Volt

minne.timings: 2.5-3-3-11

 

Epz.

Tenkte selv å kjøle ned mosfetene, har en gammel ribbe liggende, tenkte å sage den så den passer på mosfetene, men hvordan fester jeg den? Termisk dobbeltsidig tape?

Lenke til kommentar
hullu.

 

har klart å få min XP2800Barton opp på 2375Ghz men MOSFETene blir så grusomt varme, hele 50 grader. tror jeg må fikse noe kjøling til dem.

 

CPU-Settings: 190*[email protected] Volt

minne.timings: 2.5-3-3-11

 

Epz.

Tenkte selv å kjøle ned mosfetene, har en gammel ribbe liggende, tenkte å sage den så den passer på mosfetene, men hvordan fester jeg den? Termisk dobbeltsidig tape?

Til det kan du bruke vanlig superlim faktisk, broren min brukte det, han bare limte på ramsinks på skjermkortet sitt :p:)

Funker fint det :)

Lenke til kommentar

jeg har også en gammel CPU boxed ribbe liggende, tenkte jeg skulle ta den med til foreldrene mine på kommende søndag og sage litt på den og lage noen kjøle ribber til MOSFETene. tenkte jeg også skulle stikke innom digitalimpuls eller datakjeden og kjøpe litt Termisk lim, og mulig en tube til med AS5. da skal ejg nok klokke litt mer ja :D

 

Epz.

 

Edit: leif.

Endret av EpziloN
Lenke til kommentar

Fiesta: Hovedkortet ditt, Asus A7V8X-X, har ikke muligheter for å låse AGP- og PCI-bussen til faste frekvenser,

og overklokker disse i takt med FSB.

 

Dette igjen fører raskt til ustabilitet, og mulig skade på hardware,

som skjermkort, harddisker, lydkort(og andre PCI-enheter)...

 

 

Jo dette kortet Asus A7V8X-X har Agp lås trodde jeg, jeg har hvertfall satt den på 66 virker fett.

Endret av Mickidod
Lenke til kommentar
Fiesta:    Hovedkortet ditt, Asus A7V8X-X, har ikke muligheter for å låse AGP- og PCI-bussen til faste frekvenser,

og overklokker disse i takt med FSB.

 

Dette igjen fører raskt til ustabilitet, og mulig skade på hardware,

som skjermkort, harddisker, lydkort(og andre PCI-enheter)... 

 

 

Jo dette kortet Asus A7V8X-X har Agp lås trodde jeg, jeg har hvertfall satt den på 66 virker fett.

Her er det VELDIG viktig å skille mellom A7V8X og A7N8X(som du har),

da V står for VIA(i dette tilfelle VIA KT400, som IKKE støtter låsing av AGP/PCI),

og N som står for Nvidia/Nforce, som har muligheter for å låse AGP/PCI frekvensene...

Lenke til kommentar
kan man låse pci og agp på VIA kt 600?

Nei, VIA KT 600 bruker divider som vil si at chipsetet bruker et forholdstall mellom PCI:AGP:FSB, 1:2:3 til prosessore med default FSB på 100 Mhz, 1:2:4 til prosessore med default FSB på 133, 1:2:5 til prosessore med default FSB på 166, og 1:2:6 til prosessore med default FSB på 200

Det er noen få(muligens bare ABIT??) som har muligheter for å stille divideren uavhengig av hva som er default for prosessoren.

F.eks kan en 2500+,11 x 166 Mhz(1:2:5 divider), settes til 11 x 200 Mhz hvis man skifter til 1:2:6 divider, da vil PCI- og AGP- frekvensene være henholdsvis 33 Mhz og 66 Mhz som de skal være.

Hvis man prøver det samme med 1:2:5 divider, vil PCI- og AGP- frekvensene være henholdsvis 40 Mhz og 80 Mhz, noe som fort kan skade div. hardware!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...