Gå til innhold

Miniguide: Splitte filer med Winrar

Bruun

Anbefalte innlegg

Etter ønske har jeg laget en miniguide på hvordan man splitter opp filer med Winrar.

Det er to måter å dele opp et Winrar-kabinett:

-Du kan dele opp et eksisterende kabinett.

-Du kan lage et nytt kabinett som du automatisk deler opp.

Å dele opp et eksisterende kabinett:

Først og fremst må du vite at kabinettfilen må være av typen .rar. Du kan alikevel bruke en hvilken som helst kabinettfil og følge denne guiden, men da må du (som vist på bilde 3) velge at den skal komprimeres som RAR fil. Dette har jeg ikke prøvd selv, så hvorvidt det fungerer skal jeg ikke uttale meg om.

Når du har åpnet .rar-filen og ser på innholdet i Winrar klikker du på 'Tools' og deretter 'Convert Archives'. Der klikker du videre på 'Compression...'

1.JPG

2.JPG

Som vist på bildet under er det en boks som heter 'Split to volumes, bytes'. Merk deg at det står bytes, ikke kilobytes, så for all del: Ikke skriv 1024! Jeg skrev dette selv første gang jeg prøvde dette, og da endte jeg opp med 5315 kabinettfiler på 1KB hver.

3.JPG

Her kan du kjapt regne ut hvor mange bytes f.eks. 5,5 MB er

Når du har skrevet inn dette trykker du på OK og deretter på OK i det første vinduet. Da starter komprimeringen. Tiden på denne prosessen varierer etter størrelsen på kabinettet, og på hvor mange filer den skal deles opp i. Som standard skal filene havne i samme mappen som det orginale kabitnettet.

Merk: Den orginalen filen vil forsvinne.

Å lage et nytt kabinett som skal deles opp:

Dette gjøres enkelt og greit ved å høyreklikke på filen(e) du vil legge til og dele opp, og klikke på 'Add to archive...'

Da får du opp den samme boksen som over, hvor du kan bestemme hvor store de enkelte filene skal være. Her kan du også bestemme hva filene skal hete.

4.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...