Gå til innhold

S/PDIF og volumkontroll

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har nylig begynt å bruke SPDIF utgangen på lydkortet mitt for å få lyden over på forsterkeren min, for å få tatt i bruk DTS, DD5.1 etc når det er tilgjengelig. Til det bruker jeg AC3Filter for å benytte meg av passthrough-funksjonene i AC3 kodete filmer, og evt. andre lydkilder.

Etter at jeg bytta over til SPDIF har imidlertid volumkontrollen i Windows endret sin funksjon, og det er nå WAVE kontrollen som bestemmer volumet av det som spilles av (enten det er en film, TV eller musikk), mens om jeg prøver å justere volumet på hovedvolumskontrollen har dette ingen effekt på det faktiske volumet, med mindre jeg velger mute, da muter den alle kanaler.

Ellers har jeg også oppdaga at når jeg åpner enkelte program, går de automatisk inn under oppstart og endrer volumet på WAVE kontrollen i Windows, enten ved å justere opp/ned på volumet, eller ved å sette WAVE på mute. Hvordan kan jeg unngå dette, og få master volumkontrollen i windows til å være overprøvende over WAVE kontrollen, slik at jeg også kan bruke eksterne volumkontroller (som på tastaturet, fjernkontroller etc.)?

Jeg bruker det innebygde Realtek AC97 i hovedkortet med oppdaterte drivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktig med dette innbeygde lydkortet. IKKE INSTALLER DRIVERE FRA WIN UPDATE for da fungerer ingenting. Disse driverne sniker seg inn når du oppdatere windows. Avinstaller drivere og installer noen gamle drivere gjerne fra hovedkort cd. SPDIF har bare et volumnivå egentlig for å gi reinest mulig lyd samt konstant signal til feks 5.1.

Håper dette fyllasyk innlegget hjelper på noen måte :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...