Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Etablering av ADSL

Anbefalte innlegg

Har endelig tenkt å få meg adsl, fra telenor...

(Ikke kom å mas på at jeg må ha NGT)

Jeg har 2 maskiner i huset, mamma og pappa bruker den ene, de trenger seff. ikke adsl, men jeg MÅ ha det. Hva annet trenger jeg enn nettverkskort/kabel?

Kan mamma og pappa bruke den gamle isdn linja, mens jeg bruker adsl?

Hvis ikke må jeg vel ha en router. Hva er best(vil helst ikke over 1000, maks 1200kr) SMC?

Og nettverkskort, hva er best der? SMC?

BTW, er det noen som bor på nøtterøy som vet at telenor har bygget ut sentralen her? Vet at det skal bygges ut på nøtterøy, men ikke hvor det skal bygges ut på nøtterøy. Bor ca. 2,5km fra borgheim.

Edit: måtte bare legge til at jeg postet i riktig kategori :smile:

"There is never a genious without a teacher of madness" - Sokrates

My HW Spec's

[ Denne Melding var redigert av: Jakob på 2002-06-16 16:01 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-16 16:00, Jakob skrev:

Jeg har 2 maskiner i huset, mamma og pappa bruker den ene, de trenger seff. ikke adsl, men jeg MÅ ha det. Hva annet trenger jeg enn nettverkskort/kabel?

Du trenger bare nettverkort og kabel ønsker du å dele ADSL forbindelsen med "fosilene" kan du enten bruke din maskin som gateway (da må den alltid være på) eller kjøpe en router som du setter mellom modem og maskinene.

Quote:

Kan mamma og pappa bruke den gamle isdn linja, mens jeg bruker adsl?

Det er sikker lurt å vurdere å dele ADSL forbindelsen med dem, å ikke bruke ISDN til internett. ( hvorfor betale ekstra?)

Quote:

Hvis ikke må jeg vel ha en router. Hva er best(vil helst ikke over 1000, maks 1200kr) SMC?

Det er mulig å får en xDSL router for under 1000,-, men er det bra kvalitet? Jeg hadde nok vurdert å gå litt høyere 1500-1600,-?

Quote:

Og nettverkskort, hva er best der? SMC?

Kjøp et rimelig TP fuldupleks 10/100mbit kort.

Koster rundt 100-130,-

Pål Kallevåg

Hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-06-16 16:52 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Tom skrev:

Har man kun 1 maskin koblet til, så er jo ruter strengt tatt ikke nødvendig.

Koble modemet rett i pc'en er jo en like grei løsning.

Så sparer man noen kroner.

Nei det har jeg skjønt... Men det måtte være hvis vi skulle dele oppkoblingen.

Quote:

For å sjekke om din sentral er oppgradert for ADSL. kan du gå

hit

Min sentral skal være under utbygging, så jeg får negativt svar.

Quote:

Pål skrev:

Det er sikker lurt å vurdere å dele ADSL forbindelsen med dem, å ikke bruke ISDN til internett. ( hvorfor betale ekstra?)

De bruker nesten ikke internett. Maks 100 kr pr. kvartal, mens jeg bruker ca. 1700...

Bedre å spare på å ikke kjøpe router.

Quote:

Det er mulig å får en xDSL router for under 1000,-, men er det bra kvalitet? Jeg hadde nok vurdert å gå litt høyere 1500-1600,-?

Hva regnes kvalitet i da? Holdbarhet? Hastighet? Trenger jo kun router til deling av adsl, og ikke nettverk og andre ting.

Quote:

Kjøp et rimelig TP fuldupleks 10/100mbit kort.

Koster rundt 100-130,-

Hvor da?

"There is never a genious without a teacher of madness" - Sokrates

My HW Spec's

Edit: skriveleif

[ Denne Melding var redigert av: Jakob på 2002-06-16 19:39 ]

Lenke til kommentar

Du får med splitter og et "modem" fra telenor. du må ha nettverkskort selv. et 10mbit kort er nok men anbefales ikke :wink:. Tror du får med 4 eller 5 kabler i forskjellige lengder.

Hvorfor ikke bare sette på PCen til foreldra dine som en router? Trenger bare to nettverkskort og en switch.

[ Denne Melding var redigert av: MrA| på 2002-06-16 20:26 ]

Lenke til kommentar

Hvorfor router ? eller switch for den saks skyld......? Strengt tatt trenger man vel bare to nettverkskort og en hub.....- for hjemmenettverk med to pc'er og ditt forbruk (surfing på internett og nedlasting av filer i ny og ne) er alt annet "overkill". En minihub koster 300 - 400 kr. Joda, en switch eller router er mer fancy og gir større kapasitet, men strengt tatt er det kapasiteten på bredbåndet som vil være flaskehalsen ikke hub'en. Det er nå mitt syn....

Lenke til kommentar

>Jeg har 2 maskiner i huset, mamma og pappa bruker den ene, >de trenger seff. ikke adsl, men jeg MÅ ha det. Hva annet >trenger jeg enn nettverkskort/kabel?

adsl "modem" men det får du av telenor

>Kan mamma og pappa bruke den gamle isdn linja, mens jeg >bruker adsl?

Eh ja, men det blir jo forferdelig teit og dyrt. Det greieste

er å dele internett mellom begge maskinene.

>Og nettverkskort, hva er best der? SMC?

3com/intel lager bra kort til noen få hundrelapper.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-16 16:00, Jakob skrev:

Har endelig tenkt å få meg adsl, fra telenor...

(Ikke kom å mas på at jeg må ha NGT)

Hvorfor ikke? NGT var tregere med å levere men de har forbedret seg kraftig nå og fått mange flere på kundeservice. I tillegg er de billigere på mye høyere hastighet enn Telenor, du slipper å koble opp ettersom det er nettverksbasert (noe som forenkler deling noe enormt i forhold til telenor), minst like stabilt, enklere osv... I tillegg kommer ikke NGT til å innføre pris i forhold til bruk slik som Telenor kommer til å gjøre til høsten (de som bruker ADSL fryktelig lite må betale like mye som før eller bare noen få kroner mindre, mens de som bruker det mye må betale mer enn før).

Maser ikke, bare spør hvorfor du ikke vil ha alle fordelene som NGT gir deg (og i tillegg så må vi jo boikotte Telenor nå så de skjønner at de ikke kan behandle kundene sine på den måten de gjør).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...