Gå til innhold

Student må betale 100k for å lenke til mp3

Anbefalte innlegg

Er ikke lenge til det blir helt forbudt å laste ned musikk lengere.¨

Det blir kjipe greier å få bøter for å laste ned fra f.eks dc++.

er liksom ulovlig allerede da

Lov å laste ned, men ikke spre det til andre.

ulovlig å laste ned fra 01.01.2005...og dag er det 27.1.2005 :p

nye lover som kom 1 januar altså..les litt om det på www.itavisen.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt tidligere her, så kommer ofte folk som har vold/voldtekts/narkotika +++ dommer lettere unna.

Der er det i tilleg snakk om mennesker som lider, ikke er svært plateselskap som har "tapt" noen kroner.

Ikke for å starte noen debatt om det tildels kraftig dysfunksjonelle rettsystemet i Norge, men slike dommer kan nok fremstå som en direkte hån ovenfor privatpersoner som har fått livet sitt ødelagt i voldssaker uten å få skikkelig oppreising. :thumbdown:

Lenke til kommentar

Ja det er virkelig trist at rettssystemet ikke har noe mer fornuftig å bruke tid og ressurser på. Her er det storkapitalen som nok en gang presser igjennom sin agenda på bekostning av ofre for volds- og voldtektsforbrytelser. Høyesterett må virkelig få opp øynene for hva som er viktig her. Denne saken er en bagatell som aldri burde fått komme opp for noen norsk rettsinstans.

Lenke til kommentar

Du er ,etter min mening, sopp i hodet om du ikke forstår att å lenke til mp3 filer på nettstedet ditt ikke er lov. Det at en fil er tilgjengelig en plass på nettet betyr ikke at du har rett til å bidra til å spre den mer

Syntes straffen var streng, men kunne ikke ventet seg annet enn en streng reaksjon.

Endret av D_KILLAH
Lenke til kommentar

Andre har nevnt det allerede, men jeg er med på at det er en straff som ikke står til forbrytelsen. Hva med gutta som fikk 5 år i buret og 2 millioner kroner i bot for å ha drevet DC-hub? For å ta et eksempel:

Sitat Dagbladet: "Norske bilførere med over 0,5 i promille straffes med en bot tilsvarende halvannen måneds brutto arbeidsinntekt."

I mine øyne er dette adskillig mer alvorlig, da man setter både eget og andres liv i fare (eventuelle passasjerer, fotgjengere eller andre bilister). Jeg ser riktignok den andre siden av saken også - at piratkopiering på sikt kan gjøre det vanskeligere for platebransjen, men vi snakker fremdeles om tap av potensiell (IKKE NØDVENDIGVIS REELL) inntekt. Det er ingen som sitter igjen med varige fysiske eller psykiske mèn av at jeg laster ned et album eller ti.

Jeg forsøker å kjøpe det jeg virkelig synes er verdt pengene, og fildeling ER tross alt ulovlig (upload ja), men de bedrer sannelig ikke situasjonen ved å innføre så strenge straffer at folk slutter å respektere dem (hvilket også sies i disse tider om norske trafikkstraffer).

Dette er blown out of proportion, spør du meg.

Endret av Papirpose
Lenke til kommentar

For at noen skal kunne nedlaste MP3(lovlig), må jo noen dele det ut(ulovlig)...

Derfor må jo noen bryte loven for at andre skal kunne hente ned MP3

Lenke til kommentar

ulovlig å laste ned fra 01.01.2005...og dag er det 27.1.2005 :p

nye lover som kom 1 januar altså..les litt om det på www.itavisen.no

Sitat fra artikkelen:

"Regjeringen har i lang tid jobbet med et forslag til ny åndsverklov. Lovforslaget er egentlig en norsk tilpasning til et EU-direktiv, og skulle foreligge i fjor høst. Forslaget har blitt utsatt flere ganger, men målet er at loven blir vedtatt før sommeren."

AtW

Lenke til kommentar

Haha, retten slår jo fast at det er fullt tillatt å lenke til disse filene, men at han allikevel har begått en kriminell handling ved å gjøre nettopp dèt? Hadde han IKKE lenket til disse filene så hadde det jo ikke vært noen sak. Lenkene på siden hans er jo den konkrete essensen i saken. Så om Dagbladet hadde lenket til hans side i artikkelen for kildehenvisning, så kunne de også fått en dom for medvirkning til piratkopiering.

Lenke til kommentar

"MPA sporer selv opp nettpiratene og i de tilfellene som gjelder norske innbyggere vil det norske advokatfirmaet vurdere lovligheten av denne virksomheten. Strafferammen dersom man blir dømt for dette er bøter eller fengsel i opptil tre år, samt erstatningskrav."

Straffen for voldtekt: "....straffelovens paragraf 193, som omhandler voldtekt. Denne har en strafferamme på fem år, og åtte år ved skjerpende omstendigheter."

Hmm...

Lenke til kommentar

For at noen skal kunne nedlaste MP3(lovlig), må jo noen dele det ut(ulovlig)...

Derfor må jo noen bryte loven for at andre skal kunne hente ned MP3

Ikke nødvendigvis.

Det finnes land, der ikke sliker lover eksisterer.

Lenke til kommentar

Selv om det er ulovlig og fyfy er det en helt latterlig erstatning!

Du kan knuse trynet på en tilfeldig forbipasserende, og ødelegge livet til vedkommende pga fysiske og psykiske skader, og slippe unna med halvparten av summen.

Isolert sett er det greit, men ikke i sammenheng med resten av dommene fra rettsvesenet...

Pengene rår :no:

Lenke til kommentar
Om han er student eller en rik gammel gubbe spiller ingen rolle.

Fortjener straffen fordi det han bedrev med, var og er,  ren idioti.

Så hvis saken var helt så soleklar som du vil ha det til, hvorfor i all verden har det vært rettsak i tre instanser om dette? Hadde du fulgt med det minste istedet for å komme med latterlige utsagn hadde du kanskje også visst at i lagmansretten ble han dømt uskyldig. :roll:

Lenke til kommentar
Du er ,etter min mening, sopp i hodet om du ikke forstår att å lenke til mp3 filer på nettstedet ditt ikke er lov. Det at en fil er tilgjengelig en plass på nettet betyr ikke at du har rett til å bidra til å spre den mer

Syntes straffen var streng, men kunne ikke ventet seg annet enn en streng reaksjon.

Hva er det som prinsipielt skiller det fra ett google-søk?

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...