Gå til innhold

Student må betale 100k for å lenke til mp3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lagmannsretten la i sin avgjørelse vekt på at nettstedet til Bruvik bare inneholdt brukernes henvisninger til hvor filene fantes. Handlingen med å legge ut filer ulovlig var allerede utført og avsluttet, og det kan ikke regnes som ny tilgjengeliggjøring at brukere som klikker på en lenke fra Napster.no, kan laste ned låten, mente retten.

Så om du søker etter ein mp3 på google og finner link til andre sider der du kan laste dei ned så burde Google bli saksøkt?

Lenke til kommentar
Lagmannsretten la i sin avgjørelse vekt på at nettstedet til Bruvik bare inneholdt brukernes henvisninger til hvor filene fantes. Handlingen med å legge ut filer ulovlig var allerede utført og avsluttet, og det kan ikke regnes som ny tilgjengeliggjøring at brukere som klikker på en lenke fra Napster.no, kan laste ned låten, mente retten.

Så om du søker etter ein mp3 på google og finner link til andre sider der du kan laste dei ned så burde Google bli saksøkt?

Ja, det kan man spørre seg om. Lurer litt på hva som er tankegangen bak denne dommen, det er jo høyesterett også, så man kan jo ikke anke lenger.

AtW

Lenke til kommentar

Herregud, den dommen var latterlig og lukter ikke lite fisk. Han er jo ikke noe mer skyldig enn Google er..

Edit: Dette er bare nok et eksempel på at det norske rettsvesenet er fullstendig udugelig og korrupt. Jeg så en sak på VG.no for litt siden, der 5 ungdommer kidnappet en gravid 17 år gammel jente og mishandlet/drapstuet henne. Bare 1 fikk fengselstraff, de andre samfunnstjeneste...

Å lenke til mp3'er derimot, er tydeligvis verre.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Det som er det prinsippielle i dommen er at Høyresterett slår fast at det er fullt tillatt å lenke. Rettighetshaverne ønsket å få dom på at det å lenke i seg selv medfører en tilgjengeligjøring. Det fikk de ikke. Grunnen til at de har fått erstatning fordi dette ble rammet av medvirkningsbestemmelsen, siden retten mente lenkene var medvirkning til piratkopiering, sier Bruks advokat Magnus Stray Vyrje til Dagbladet.no.

Er ikke dette en motsigelse i seg selv? Du har lov til å lenke ettersom det ikke er du som har gjort det tilgjengelig, men du har ikke lov til å lenke fordi du da medvirker til ulovlig nedlasting!

Javisst...

Lenke til kommentar
Herregud, den dommen var latterlig og lukter ikke lite fisk. Han er jo ikke noe mer skyldig enn Google er..

Edit: Dette er bare nok et eksempel på at det norske rettsvesenet er fullstendig udugelig og korrupt. Jeg så en sak på VG.no for litt siden, der 5 ungdommer kidnappet en gravid 17 år gammel jente og mishandlet/drapstuet henne. Bare 1 fikk fengselstraff, de andre samfunnstjeneste...

Å lenke til mp3'er derimot, er tydeligvis verre.

Foreldra hennes hadde ikke råd til å drive rundt i lobby'n :-) Men d har plateselskapene vettu :-)

Lenke til kommentar
Dommen ble vel satt for å statuere et eksempel mot piratvirksomhet i vårt lille Norge... :ohmy:

Det er bare at dette knapt kan kalles piratvirksomhet i mine øyne.

AtW

Nei, det er jo en helt annen sak. Men at domme er satt for å statuere et eksempel mot dette er det jo ingen tvil om da

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man ikke si at google er skyldig i sånt. Det er sidene som hoster lenkene, ikke søkemotoren, det synes jeg sier seg selv...

Innledningsteksten på siden til fyren: «Du befinner deg nå på Norges største og beste nettside med gratis musikk. Her kan du laste ned så mye musikk du bare måtte ønske»

Helt klart ulovlig. Grei dom, skjønner ikke hva dere syter om.

Lenke til kommentar
Selvsagt kan man ikke si at google er skyldig i sånt. Det er sidene som hoster lenkene, ikke søkemotoren, det synes jeg sier seg selv...

Innledningsteksten på siden til fyren: «Du befinner deg nå på Norges største og beste nettside med gratis musikk. Her kan du laste ned så mye musikk du bare måtte ønske»

Helt klart ulovlig. Grei dom, skjønner ikke hva dere syter om.

Hva mener du er den prinsipielle forskjellen mellom goolge sine lenker, og denne fyren sine lenker? Google genere sine egne lenker, som google "hoster" (sågar cacher google potensielt ulovlig materiale). Akkurat som denne fyren "hoster" sine egne lenker.

AtW

Lenke til kommentar

Tror det var utformingen av selve nettstedet som gjorde at det ble felt dom her ja.

Hadde nettstedet vært litt annerledes designet kunne han sikkert ha sluppet unna. Dommen gikk helt sikkert på at han bevisst gjorde piratkopiert materiale tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Likevel drøyt at han må betale 100.000 i erstatning.

Som sagt tidligere her, så kommer ofte folk som har vold/voldtekts/narkotika +++ dommer lettere unna.

Der er det i tilleg snakk om mennesker som lider, ikke er svært plateselskap som har "tapt" noen kroner.

Antall mp3'er som ble lasted ned via lenker på denne siden kan jeg ikke tenke meg kan sammenlignes mot det som blir lastet ned daglig via p2p nettverk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...