Gå til innhold

LP plater til et litt greiere format

Demonfudge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å lese lista når den kommer.

Vil bare si at jeg liker veldig godt det at du tar vare på LP samlingen etter faren din. Med så mange album er det tydelig at den må ha betydd en del for ham. Jeg håper du har funnet mange godbiter der, og at du får stor glede av den! :)

Lenke til kommentar

Jepp, det gjør jeg også. :)

Husker at fattern fortalte om at han fikk komme først inn i et par platebutikker på åpningsdagen o.l. Bare fordi han hadde rykte på seg om at han hadde peiling på musikk. :)

Jeg fikk nesten ikke lov til å være i nærheten av platesamlinga når jeg var liten, så det er ekstra gøy å kunne gå igjennom samlinga nå og høre på musikken. Har allerede fått utrolig mye glede av å høre på den, og jeg er sikker på at jeg har en samling her som vil være med meg til den dagen jeg dør. :)

Legger med et bilde. En del av samlingen dere ser her, desverre ikke så bra kvalitet på bildet.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Har fått litt plass mangel, og dame, så har utsatt det litt. Men dama er nå borte, og jeg har fått litt mer plass, så jeg regner med å starte fortest mulig.

Skal hvertfall få skrevet en skikkelig liste over all vinylen jeg har, å få det over i et annet format blir hvertfall utsatt da jeg ikke har inntekt. (Og ikke råd til det jeg trenger.)

Men liste skal dere få!

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Joda, har kommet til 360 nå, og jeg skal flytte platene mine fra et rom til et annet neste uke, og kommer til å skrive en komplett liste da.

Får desverre ikke overført Excel-filen jeg har lagret alt på, får beskjed om at jeg ikke har tillatelse til det.

Lenke til kommentar

De færreste LP'er har nok 15 sanger. Det var kun samle-album i dårlig kvalitet som spilte så lenge som 45 minutter. Det var mer typisk med et kvarter på hver side. (Det er derfor det så ofte er "Bonusspor" på CD-utgivelser av gamle LP'er. CDer har lenger spilletid, og folk blir skuffet hvis plata bare varer noen minutter.)

Og i LP'en storhetstid var sangene oftest lenger enn 3 minutter. 3-minutter var typisk et singelformat, laget for å passe mellom reklamesnuttene på amerikanske radiokanaler. I LP-format tillot gjerne artistene seg å strekke ut litt.

Selve backup-prosessen tar den tiden den tar, siden du ikke kan spille av platene på høyere hastighet enn original. Du kan spille dem på 45, og så senke opptaket igjen elektronisk, men det sparer du lite tid på, og mister mye kvalitet, og siden du allikevel må skifte platene manuelt er det mye hyggeligere å faktisk høre på dem under prosessen.

Det du kan spare på er om du skal gidde å behandle lyden digitalt etterpå, og om du skal markere enkeltspor (en del software "hører" pausene mellom låtene, men det er ikke perfekt, og det er ikke alltid det er hørbare pauser mellom sporene på en LP), skrive inn låtnavn og artist og så videre.

Du er heldig som har en slik samling. Jeg har selv ca. 500 LP'er igjen i min samling, og har ofte tenkt på å gjøre samme jobben. Men jeg har endt opp med heller å kjøpe de jeg virkelig ønsker meg digitalt på CD.

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Dette er en underlig tråd.

Først må jeg bare si at jeg synes det er knallbra å ta vare på musikken sin. Vinyl er det suverent flotteste formatet, både lydmessig og visuelt.

Derfor greier jeg ikke å forstå hvorfor du har dette prosjektet gående.

La meg fatte noen argumenter:

• Vinyl har begrenset lydkvalitet i mange tilfeller, noe du kommer til å merke når du skal rippe. Jeg har selv gjort det mange ganger, og er vinylplaten i noe annet enn mint så vil du risikere å støte på sur lyd, "knepp" og lignende.
  • De to store fordelene med vinyl slik jeg ser det ligger i nettopp formatet, som jeg beskrev tidligere. Begge disse fordelene forsvinner når du spiller av en datafil.
  • FLAC eller 320 er antageligvis galskap å bruke, det blir som å skyte spurv med kanon. Det er rimelig å anta at flaskehalsene er mange og trange, og du vil trolig ikke være i stand til å høre forskjellen på variabel bitrate og tapsfritt opptak med de forutsetningene du har lagt.
  • Tidsaspektet er hinsides det meste, vinyl må rippes i 1:1 tidsmessig.
  • Excel er et svakt alternativ til profesjonelle musikkbibliotek, gode programmer er i aller høyeste grad verdt å betale for.

Jeg må stresse det første poenget. Hele magien i en vinylplate ligger i nettopp det å spille den, holde den, se på den, lukte den, kort sagt sanse den. Disse elementene forsvinner jo i stor grad om man må forholde seg til datafiler med hissing og annet rask.

I tillegg er det naturlig å anta at en relativt stor andel av platene er tilgjengelig på CD. Og om det ikke er CD så kan du vedde toer'n på at master-tapes ligger et eller annet sted og venter på restaurering.

Kort og godt kan jeg ikke se noen gode grunner til å fullføre prosjektet. Jeg beklager om dette virker ufint å skrive, men det er ment som gode råd. Veien til å bevare platesamlingen går, slik jeg ser det, gjennom å ivareta selve vinylen fremfor å bruke vanvittige ressurser på å digitalisere noe som er analogt. Man kan nesten sammenligne det med å ta bilder av maleriene en har på veggen for så å henge opp kopiene (og ja, jeg vet at akkurat det faktisk regnes som en kunstform, hehe).

Hva ville jeg så gjort om jeg var deg?

Først og fremst, last ned demo av Platearkivet eller Music Label 2006. Jeg bruker sistnevnte og er storfornøyd.

Disse programmene gir deg alle tenkelige muligheter til å legge inn informasjon om all musikken du eier.

Deretter ville jeg begynt på den tidkrevende prosessen med å registrere samtlige utgivelser.

Samtidig ville jeg investert i flunk nye plastlommer til platene. Om disse ikke er skiftet (eller ikke eksisterer, grøss), så er de kanskje både gule og sprø? Lite gunstig, bytt hele greia. Det koster noen tusen, men er definitivt verdt det.

Kompis, det finnes langt bedre måter å ære platesamlingen på

:)

Endret av Kowalski
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har nå bestemt meg for at jeg ikke skal kopiere hele samlingen. Dels fordi jeg har fått et par råd her inne, og fordi jeg ikke har råd/tid til det. Men! Liste skal jeg lage. Har flyttet platesamlinga inn på stua (takk til Hylo for hjelpen) og skal få lånt en laptop så jeg kan få gjort det litt enklere. Skal også spandere på meg et eller annet program så jobben blir litt enklere.

Plastlommer skal jeg muligens skifte snart, må se an litt på økonomien. (Og ja, Kowalski, alle platene har plastcover. :))

Ting tar tid.

Endret av DemonFudge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...