Gå til innhold

LP plater til et litt greiere format


Demonfudge

Anbefalte innlegg

Det er fullt mulig! Det er bare å koble platespilleren på line-in på lydkortet. Du må sannsynligvis også ha en RIAA-forsterker (phono pre-amplifier), hvis platespilleren ikke har det innbygd.

Er ikke helt sikker, rmen jeg tror ikke min platespiller har det innebygd. Det går likevel greit å ta opp fra den. Det kan hende det er fordi jeg lar den gå gjennom en vanlig forsterker før pc'n...... ? Anbefaler deg å teste det før du kjøper mer stæsj.

 

Tenk også på om du har et bra lydkort, det har endel å si for kvaliteten på opptaket.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor MP3? En gammel utdatert algoritme? Bruk heller ogg! Langt bedre kvalitet på lavere bitrate. ogg i 128bit låter etter mine ører minst like bra som mp3 i 256.

 

Om du er ute etter god kvalitet bør du også se på lossless komprimering! Skal du bruke såpass høy bitrate på mp3 tar de så mye plass at du like godt kan bruke FLAC.

Lenke til kommentar
Hvorfor MP3? En gammel utdatert algoritme? Bruk heller ogg! Langt bedre kvalitet på lavere bitrate. ogg i 128bit låter etter mine ører minst like bra som mp3 i 256.

 

Om du er ute etter god kvalitet bør du også se på lossless komprimering! Skal du bruke såpass høy bitrate på mp3 tar de så mye plass at du like godt kan bruke FLAC.

Hmm, det må jeg prøve :)

 

Kommer til å ta litt tid før jeg fort begynt på dette prosjektet, men skal absolutt sjekke mulighetene jeg har før jeg begynner. Kommer til å prøve meg fram med litt forskjellige format osv, så finner jeg ut hva jeg synes er best, men tar veldig gjerne imot flere råd og tips :thumbup:

Lenke til kommentar

hva med PlateArkivet for registrering av platene?

 

PlateArkivet er et avansert databasesystem for katalogisering av platesamlinger. Med PlateArkivet kan du raskt registrere CD'er ved å laste ned data fra CDDB-databasen på Internett.

 

PlateArkivet lar deg registrere informasjon om både plater og kutt, blant annet artist, platetittel, format (CD, LP, kassett, video osv.), utgivelsesår, platemerke, katalognummer, anskaffelsespris, verdi, musikk-kategori, status (har, ønsker, til salgs osv.), kvalitet for både omslaget og selve platen, spilletid, låttitler, låtskrivere, produsenter, studioer, musikere og instrumenter. Du kan lagre et bilde av plateomslaget og legge inn egne kommentarer om både plater og kutt.

 

PlateArkivet er lett å lære, og oversiktlig og enkelt i bruk.

 

 

link til demo

Endret av Gwaihir Vindherre
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hvorfor MP3? En gammel utdatert algoritme? Bruk heller ogg! Langt bedre kvalitet på lavere bitrate. ogg i 128bit låter etter mine ører minst like bra som mp3 i 256.

 

Om du er ute etter god kvalitet bør du også se på lossless komprimering! Skal du bruke såpass høy bitrate på mp3 tar de så mye plass at du like godt kan bruke FLAC.

Ville absolutt tatt en titt på flac eller lignende codex'er. Når du tenker på å legge så mye tid i et prosjekt er det jo lit duumt å ikke velge en lossless codex. Driver akkurat nå å kopierer inn alle cd'ene mine til flac, så det blir enklere å spille av. Godt fornøyd med kvaliteten så langt. Det eneste iriterende jeg plages med for tiden er disker med copy controlled beskyttelse. Får kjipe pop i lyden, men skal vel klare denne biffen ettervært også. :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Støtter det å bruke en forsterker med phono- inngang hvis du har tilgang til det. De er bedre enn løse RIAA- forsterkere, generelt sett.

 

Samtidig er jeg minst like ening at du bør koste på deg et skikkelig lydkort. Soundblaster duger ikke til slit.. det er stor hørbar forskjell.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

hakke peil på sånt egentlig, har bare klart å lete meg fram til et par lydkort av kvalitet.

men hvis du har penger kan du alltids ta en titt på dette som utifra det jeg kan se støtter stort sett det meste som er :)

men du bør vel kjøpe en preamp/mixer eller lignende uansett

 

forutsatt at det var meg d snakka til selvsagt ;)

Endret av Rykende_Kaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...