Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke skjønner jeg helt hva dere mener, men tror alikevel mye av det dere skriver er feil.

Jaha? Hvis du mener meg, hvor tar jeg feil da? Jeg skriver at reklamasjonsrett i Norge er fem år på varer som digitale speilrefleks. Lovdata skriver:

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Garantitiden er opp til produsenten å fastsette, men den er normalt ett år, og det er det den er på de produktene som selges her.

 

Foresten så jobber jeg i fotobutikk og har litt kjennskap til kjøpsloven.

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg helt hva dere mener, men tror alikevel mye av det dere skriver er feil.

Jaha? Hvis du mener meg, hvor tar jeg feil da? Jeg skriver at reklamasjonsrett i Norge er fem år på varer som digitale speilrefleks. Lovdata skriver:

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

 

Garantitiden er opp til produsenten å fastsette, men den er normalt ett år, og det er det den er på de produktene som selges her.

 

Foresten så jobber jeg i fotobutikk og har litt kjennskap til kjøpsloven.

Jeg får det ikke til å rime dette med kun ett års garanti, med mindre man det første året får rettigheter utover det som som Forbrukerkjøpsloven §§ fom 26 tom 36 gir. :hmm:

 

De to første årene ser det ut til at kjøper uomtvistelig står meget sterkt. Er det normalt å gi garanti som er mer i favør av kjøper enn hva loven sier for de to første årene??

 

Når rett til reklamasjon gjelder i fem år vil dette bety at feil eller mangel som har vært tilstede fra dag 1 må utbedres for selgers/produsentens regning hvis den påvises/reklameres på innen fristens utløp (fem år).

 

Sakser her fra lovens §27: Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

Lovgiver bruker her begrepet "garanti" om noe som gjelder utover, eller lengre tid, enn reklamasjonsfristen. :)

Lenke til kommentar
Jeg får det ikke til å rime dette med kun ett års garanti, med mindre man det første året får rettigheter utover det som som Forbrukerkjøpsloven §§ fom 26 tom 36 gir. :hmm:

Får man garanti i f.eks ett år, vil man det første året være bedre dekket enn om garanti ikke ble gitt. Garanti dekker også blant annet slitasjeskader, noe reklamasjonsretten ikke dekker.

 

Lovgiver bruker her begrepet "garanti" om noe som gjelder utover, eller lengre tid, enn reklamasjonsfristen.  :)

 

Garantiens lengde bestemmes av produsent, og kan altså vare lenger enn reklamasjonsfristen. På kamera og slikt utstyr, skjer det meget sjelden... vil vel heller si aldri.

Lenke til kommentar
Bare en liten fotnote for de som vurderer å kjøpe 300D akkurat nå. Oppfølgeren blir sannsynligvis lansert innen 17.februar, og kommer nok i salg innen utgangen av mars. Om man kan/vil vente får være opp til hver enkelt. Mvh. RKS

Hvis det kommer en oppfølger, betyr det at prisen på EOS 300D vil falle?

 

Og i hvilken prisklasse vil det nye kameraet eventuelt ligge, tror dere?

Det vil sansynligvis bety at det er lanseringspris på nytt produkt (høy som tusan) så vil denne falle med tid... akkurat som det har gjort med alle andre ting som kommer nytt... Så vil det også bli kjørt ut ett lass med 300D på bruktmarkedet etterhvert som folk kjøper nye kamraer (se hva som skjedde med 10D og D60)

Lenke til kommentar
xd.no selger 300d kitet for 6998,- Skulle gjerne hatt mer penger nå.

 

De selger jaggu meg Speedlite 580 EX til 3998,- også.

 

Er ikke dette billig?

Noen som har erfaring med xd.no?

 

Kan ikke skjønne annet enn at de er billigst i landet med det tilbudet.

Japan Photo selger samme kittet for 6999,-. De har også et kit med sort kamera, 18-55 USM og batterigrep for 7999,-.

Lenke til kommentar
xd.no selger 300d kitet for 6998,- Skulle gjerne hatt mer penger nå.

 

De selger jaggu meg Speedlite 580 EX til 3998,- også.

 

Er ikke dette billig?

Noen som har erfaring med xd.no?

 

Kan ikke skjønne annet enn at de er billigst i landet med det tilbudet.

Japan Photo selger samme kittet for 6999,-. De har også et kit med sort kamera, 18-55 USM og batterigrep for 7999,-.

Det går ikke frem av nettsidene til Japan Photo. Der står det at kameraet koster 7999,-

 

Men hvis det er sånn at prisen er 6999,- er det noen grunn til å IKKE handle der?

Lenke til kommentar
xd.no selger 300d kitet for 6998,- Skulle gjerne hatt mer penger nå.

 

De selger jaggu meg Speedlite 580 EX til 3998,- også.

 

Er ikke dette billig?

Noen som har erfaring med xd.no?

 

Kan ikke skjønne annet enn at de er billigst i landet med det tilbudet.

Japan Photo selger samme kittet for 6999,-. De har også et kit med sort kamera, 18-55 USM og batterigrep for 7999,-.

Det går ikke frem av nettsidene til Japan Photo. Der står det at kameraet koster 7999,-

 

Ser ikke ut til at web-sidene er helt oppdaterte. Dumt av dem. Jeg kjøpte en 300D sort m/batterigrep og 18-55 USM for 7999,- for en time siden hos Japan Photo i Sandvika. Testet med og uten batterigrep, men synes kameraet ble for lite uten. Vel verdt 1000 kr ekstra.

Lenke til kommentar

Så lenge man kan lese manualer på tysk eller engelsk er dette ikke noe problem. Menyen kan settes på norsk uansett.

 

Når det gjelder reklamasjon/garanti er man selvfølgelig avhengig av at Japan Foto ikke går konkurs...

 

Reparasjonstiden med å sende utstyret til utlandet er antagelig ikke lenger enn hvis man må sende vanlige nordiske modeller til Canons verksted i Oslo.

Lenke til kommentar
Reparasjonstiden med å sende utstyret til utlandet er antagelig ikke lenger enn hvis man må sende vanlige nordiske modeller til Canons verksted i Oslo.

Postgang pakker frem og tilbake til utlandet kan være ganske lang... og farefull for kameraet. Hvis det derimot skal sendes til Canon Norge, så kommer budbil og henter kameraet på butikken, og bringer det tilbake til butikken etterpå (ihvertfall butikker i Oslo-området). Så den påstanden holder nok ikke vann.

 

I tillegg kan du, om du ønsker, kjøre kameraet opp til Canon Norge selv... og hente det selv. Da sparer du til og med den tiden.

Lenke til kommentar

Hvis det er bra føre over fjellet tror jeg at jeg bruker 8-9 timer hver vei, skjønner ikke at det vil lønne seg?

 

Posten til Oslo brukte mindre enn 20 timer. (fra Oslo har det foreløpig gått over 2 døgn uten å ha hørt noe fra posten, men jeg har jo bare deres ord for at det skulle sendes tirsdag).

 

Liten pakke fra Hong Kong brukte 3 dager, og vi har har fått ting ekspress fra USA på 2 dager.

 

Med været vi pleier å ha på vestlandet kunne jeg nok av og til ønske vi bodde på østlandet, men jeg er glad at jeg flyttet fra Oslo for 34 år siden.

 

Er Canon-verkstedet i Bergen i et brukbart alternativ, eller er all kompetansen på digital og SLR i Oslo?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...