Gå til innhold

RAID disker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en disk til på 100GB, slik at jeg har 2*100GB som skal settes opp i raid. Så har jeg forstått at jeg må formatere når disse skal settes opp ( i raid 0) og dermed må noe gjøres. Jeg har fått låne en disk på 120GB av en venn, og her er hva jeg tenker på å gjøre : først kopiere over alt med commanden (denne commanden skal vistnok kopiere over ALT) XCOPY C:*.* D:*.* /s/c/h/e/r/k, deretter formatere C: , så sette opp diskene i raid, så bruke kommandoen tilbake, XCOPY D:*.* C:*.* /s/c/h/e/r/k

Vil dette da funke, og vil raid disken da være dønn lik den gamle og bootable? Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nitpick: /s er overflødig pga. /e.

Og nei, de raidede diskene vil ikke være bootable fordi xcopy ikke kopierer MBR.

Du må ghoste 100GB-disken til 120GB-disken med f.eks. Northon Ghost.

Det kan gjøres på andre måter også, men da må du fortelle hvilke(t) OS du kjører (dualboot?)

Lenke til kommentar

Skjønner. Men jeg har Abit kr7a raid hovedkort. I den posten du linker til, står det at man IKKE trenger å formatere diskene. Stemmer dette? Kan jeg bare sette i den nye disken på kabelen og sette kabelen med de to diskene på raid-slotten i hovedkortet?

Lenke til kommentar

Jeg har kun 2 spørsmål til:

1) Jeg har to raid slotter. Skal jeg koble diskene som skal settes i raid på hver sin kabel eller kan jeg bruke en kabel med master/slave (diskene skal i raid 0)

2) Vil det funke å kopiere alt tilbake igjen fra 120GB til en stripet ( raid ) disk? Takler Ghost det?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-17 16:58, gthaman skrev:

Jeg har kun 2 spørsmål til:

1) Jeg har to raid slotter. Skal jeg koble diskene som skal settes i raid på hver sin kabel eller kan jeg bruke en kabel med master/slave (diskene skal i raid 0)

Koble de til som master på hver kanal - altså med hver sin kabel.

Quote:

2) Vil det funke å kopiere alt tilbake igjen fra 120GB til en stripet ( raid ) disk? Takler Ghost det?

Det gjør du ganske enkelt med disc-to-disc (el. partition-to-partition?) i Ghost.

Kom forøvrig til å tenke på at du kunne ta en backup/kopi av MBR ifra 100GB-disken din og lagre den på en diskett (finner et verktøy som heter MBR Tool tror jeg på http://www.downloads.com). Deretter kopiere data til 120GB-disken. Opprette Raid-arrayet på de 2 100GB-diskene. Kopiere tilbake data ifra 120GB-disken til Raid-diskene. Til slutt kopierer du tilbake MBR-imaget du har på disketten. Problemet er bare at den gamle MBR tror at du har 1 100GB-disk, mens du nå har "1" 200GB-disk.

Så jeg tror nok at Norton Ghost-løsningen er best - hvis du ikke har lyst til å fordype deg i hvordan MBR er bygget opp og så hacke litt på det :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...