fakey Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg akkurat innstallert Mandrakelinux 10.1 på den gamle pcen. Men når jeg starter opp maskinen kommer jeg inn i en slags tekstbasert greie som ligner en del på MS-DOS hvor jeg kan skrive inn kommandoer go sånt. Åssen skal evt. få bort dette/komme meg forbi "hinderet"? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Du er då komt inn i Linux-kommandolinja (konsollen). Vel, det skal ikkje skje. Om du har installert dei rette pakkane (X, KDE, GNOME osv) så bør du få opp grafisk. Prøv å logg inn med brukaren du laga under installasjonen og skriv "startx". Du vil sikkert få nokon errors sidan X ikkje startar automatisk. Skriv dei inn her. Endret 27. januar 2005 av objorkum Lenke til kommentar
fakey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) xauth: creating new authority file /home/fakey/.Xauthority xauth: creating new authority file /home/fakey/.Xauthority execve failed for /ete/X11/X errno2 giving up. xinit: No such file or directory (errno2) unable to connect to X server. xinit: No such process (errno3): Server error. Btw har jeg innstallert cd1, cd2, cd3 Endret 27. januar 2005 av banansplitt Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Prøv å kjøre "XF86Config" som root. Kjør "su" for å blir root. Endret 27. januar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
fakey Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Jeg fikk da en masse spørsmål om mus, farger og annet, jeg besvarte de greiene, og så skulle den gjøre noe med en fil og fant ikke filen. Lenger kom jeg ikke. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Trolig har (bl.a) ikke riktige servere for grafikk-brikkene dine blitt installert. Konfigurering av grafikken er en post under installasjon som du må velge, og som du trolig har hoppa over eller har gått galt. Det er mange utveier, for deg er kanskje det enkleste å prøve å kjøre installasjonen på nytt, men denne gangen velge "Upgrade 10.1". Da kan du forhåpentligvis få muligheten til å konfigurere grafikken med installasjonsprogrammet. Lenke til kommentar
fakey Skrevet 28. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg prøvde å innstallere på nytt. Og da gikk jeg gjennom en sånn greie hvor jegskulle velge hvilket grafikkkort jeg har. Men det har jeg faktisk ikke peiling på.. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg prøvde å innstallere på nytt. Og da gikk jeg gjennom en sånn greie hvor jegskulle velge hvilket grafikkkort jeg har. Men det har jeg faktisk ikke peiling på.. Da velger du "VESA" eller "VGA" som er drivere som er dårlige, men passer alle skjermkort. Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 Jeg prøvde å innstallere på nytt. Og da gikk jeg gjennom en sånn greie hvor jegskulle velge hvilket grafikkkort jeg har. Men det har jeg faktisk ikke peiling på.. I gamle dager hadde dette vært et håpløst utgangspunkt for en Linux-oppsetter. Men ikke nå lenger.. Likevel: Både for din egen del, og for at du skal gi andre bedre sjanser til å hjelpe, bør du samle informasjon. Er du forresten sikker på at det ikke kom opp et bra forslag under X-konfigureringa? Noen måter å samle info på: 1. Prøv å logge deg inn som root (text-mode) og noter deg resultatet av kommandoen lspci . Her vil du få opplyninger om hardware. 2. Prøv å starte X, sjekk innholdet i /var/log/Xorg.0.log (eller liknende navn på loggfila til X). Du kan f.eks prøve X -probeonly 2>/dev/null 3. Prøv å fyre opp maskinen med Knoppix 3.7, og hent ut systeminfo fra et forhåpentligvis kjørende X-system. Stå på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå