Gå til innhold

Gjenkjenner ikke riktig CPU, hvordan stille riktig

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt ett ASRock K7S41 HK og plassert en AMD Sempron 2200+ CPU på det.

Problemet er: Etter jeg har installert WinXp og ser i Control panel->System->General så står det at det er en AMD Athlon 900 MHz CPU.

Jeg booter å kikker i bios, der står det også at det er en Athlon prosessor som kjører på 900 MHz (se bilde), men jeg kan ikke trykke inn der og endre på det... skriften til disse opplysningene er grå, og det går bare ikke an å flytte markøren ned til de.

(trykk for å forstørre)

im0006149yp.th.jpg

I advanced settings i bios, kan jeg heller ikke gjøre mye, men jeg måtte her sette opp DRAM frequencyen min, pga den var også satt på "auto" og var DDR266 når minnet mitt kjører på DDR400. Det som står om CPU host frequency der inne, har jeg ikke villet fikle med, siden det står at det omhandler overklokking, bytting av jumpere m.m.

(trykk for å forstørre)

im0006171qx.th.jpg

Jeg har lest igjennom manualen som fylde med HKet og den som lå inne på driver CDen, uten å få hjelp til hvordan jeg skal sette riktig CPU og MHz på denne.

Noen som vet råd?

Endret av superreven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4,5-5 multiplyer og 333mhz fsb skal bli ca 1500mhz som den prosessoren er. bare endre de i BIOS så burde det fungere.

Prøv å oppdatere BIOS.

Mener du jeg skal sette opp den der CPU host frequency til 333 MHz FSB? Må jeg flytte noen jumper settings på HKet da? Dette med multiplyer som du nevner, er det noe annet igjen? Kan ikke huske jeg så at jeg kunne stille det i bios..

Jeg leste på ASRock sine sider at denne biosen (v.1.70 release date: 20-08.2004) skulle være ny nok til å gjenkjenne prosessoren, så jeg trodde ikke det skulle være nødvendig å oppdatere bios, tror det er den nyeste faktisk..

edit: kjørte CPU-Z nå, den sa at FSBen kjørte på 101 MHz (forøvrig så sa også dette programmet at det var en athlon prosessor.. ikke at det er sempron, som det nå engang er), er det bare til å stille opp dette i bios... eller må jeg som nevnt endre på jumper settings i tillegg?

Endret av superreven
Lenke til kommentar

høres ut som du har en litt gammel bios liggende...

( for og finne instillnger for multiplyer etc. se etter i bios etter "Standard clock" ( eller lignende ) og sett den til "manual clock". Da vil du få opp valg for bla. multiplyer og fsb )

( dette kan variere fra hovedkort til hovedkort.. Så mulig jeg sier feil )

Lenke til kommentar

Edit:Slettet der over. Var ikke mye mening i. Tok meg den friheten å laste ned manualen din..Der er vist noen FSB select jumpers. Og det står i manualen hvordan jumperene skal stå for å få den til å kjøre på 333 mhz fsb.....Og som jeg la merke til..Multiplier og fsb stilles med jumpere på hovedkortet. Hvordan du går frem står jo i manualen..

Edit: Jeg tipper at det blir multiplier 12x ganger 166(166*2=333 fsb)=1500 mhz.

Skal nok ikke være så vanskelig.. :thumbup:

Edit: Actual Frequency er 166 så det er sagt. Hvis f.eks multiplier nå står på 9x siden actual frequency er 100 * 9=900 mhz. Hvis du setter den på 166 skal det i teorien gå. Jeg vet ikke om man må stille på jumperene. Kan være sikrest hvis man gjør det..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...