roar1961 Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Forsøker å installere aksess punktet men under setup så får jeg beskjed om at "The Setup Utility was unable to locate a Wireless-G Access Point on your network. Please make sure your Wireless-G Access Point is powered on and cables are properly connected." Aksesspunktet er koblet mot en 3COM officeconnect switch. Switchen er koblet mot Netopia adsl-router fra NGT, og mot pc'en via vanlig ethernet-kort. Internett fungerer utmerket. Alle lamper som skal lyse på switch og aksess-punkt er der. Etter hva jeg har forstått skal jeg kunne finne aksess-punktet med å pinge 192.168.1.245. Ingen respons. Får heller ikke lastet inn denne ip-adressen i browseren. Har disablet NIS, slik at det er ingen brannmur utenom adsl-routeren. Mistanken min går mot Netopi-routeren. Jeg får nemlig pinget enheten hvis jeg setter opp fast ip-adresse, f.eks. 192.168.1.15 på pc'en. Jeg har tidligere brukt Dlink DI-624 og hadde jeg ingen vansker med å sette opp den. Forsøkte WRT54G, altså tilsvarende med router innebygd, men den fant ikke internet, og jeg ville helst unngå router og router, selv om det funket med Dlink. Kobler jeg på Dlink DI-624 fungerer alt ok. Grunnen til at jeg forsøker Linksys er at jeg trenger bedre rekkevidde, sliter med det med nevnte Dlink. Noen som har peil og kan hjelpe? Lenke til kommentar
lceger Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 hvilken IP range bruker du på nettet lokalt ellers da? Det du kan gjøre er å sette den opp som den skal være når du har satt ip en din til en fast adresse. Da skal du kunne komme inn på admin grensesnittet Lenke til kommentar
roar1961 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Fortsatt er det ikke helt bra. smilie Har endret ip-adresse på Linksys til 10.0.0.245 og jeg får kontakt med aksesspunktet. Så langt så bra. Har problemer med DHCP som skal tildele ip-adresser. Har 3 pc'er som er koblet via kabel eller trådløst. For å få enhetene til å fungere må jeg sette fast ip-adresse og DNS. På min bærbare med trådløst kort får jeg av en eller annen merkelig grunn ikke satt hele ip-adressen, dvs ikke det tredje sifferet i siste segment i ip-adressen for DNS. Har aldri sett lignende, hvordan kan det være mulig? Dette er et Dlink dwl-G650 kort som ellers fungerer glimrende på andre nett, også når jeg forsøker å sette inn DNS-ip. Aller helst vil jeg ha DHCP til å fungere, og det gjør det mye enklere. Jeg gjorde også en oppgradering av Netopia-routeren, samtidig. Det var ikke så lurt, fordi nå kan jeg ikke logge meg på den lenger med det gamle admin/no*** som var vanlig. Skal vistnok være P+ (kundenr - 10000) og det tilsendte passordet jeg opprinnelig fikk. Dette funker ikke for meg. Derfor kan jeg ikke logge meg på som før, men jeg kan gå via NGT-endringssider men kan ikke se noe om DHCP er av eller på. Kan også nevne at jeg har en annen trådløs enhet på switchen, Dlink, og den virker som den skal bortsett fra at jeg må ha fast ip. Puh... komplisert dette, men er det noen som kan hjelpe? Hvis jeg får DHCP til å virke er det viktigste løst. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Hvis du kobler inn netopian inn i port 1 i steden for wan, så hvil all informasjon om dhcp gateway osv bli sendt rett fra netopia routeren til resten av nettverket, også dine trådløse brukere. Husk og skru av dhcp serveren i Linksysen. Endret 22. august 2012 av kpolberg Lenke til kommentar
Coney Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 Fortsatt er det ikke helt bra. smilie Har endret ip-adresse på Linksys til 10.0.0.245 og jeg får kontakt med aksesspunktet. Så langt så bra. Har problemer med DHCP som skal tildele ip-adresser. Har 3 pc'er som er koblet via kabel eller trådløst. For å få enhetene til å fungere må jeg sette fast ip-adresse og DNS. På min bærbare med trådløst kort får jeg av en eller annen merkelig grunn ikke satt hele ip-adressen, dvs ikke det tredje sifferet i siste segment i ip-adressen for DNS. Har aldri sett lignende, hvordan kan det være mulig? Dette er et Dlink dwl-G650 kort som ellers fungerer glimrende på andre nett, også når jeg forsøker å sette inn DNS-ip. Aller helst vil jeg ha DHCP til å fungere, og det gjør det mye enklere. Jeg gjorde også en oppgradering av Netopia-routeren, samtidig. Det var ikke så lurt, fordi nå kan jeg ikke logge meg på den lenger med det gamle admin/no*** som var vanlig. Skal vistnok være P+ (kundenr - 10000) og det tilsendte passordet jeg opprinnelig fikk. Dette funker ikke for meg. Derfor kan jeg ikke logge meg på som før, men jeg kan gå via NGT-endringssider men kan ikke se noe om DHCP er av eller på. Kan også nevne at jeg har en annen trådløs enhet på switchen, Dlink, og den virker som den skal bortsett fra at jeg må ha fast ip. Puh... komplisert dette, men er det noen som kan hjelpe? Hvis jeg får DHCP til å virke er det viktigste løst. Bare en ting for å prøve å hjelpe deg å komme inn på routeren Prøv brukernavn "ngt" og passord "Tshml55" Du kan endre brukernavn/passord inne i router hvis du kommer deg inn Lenke til kommentar
roar1961 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Hvis du kobler inn netopian inn i port 1 i steden for wan, så hvil all informasjon om dhcp gateway osv bli sendt rett fra netopia routeren til resten av nettverket, også dine trådløse brukere. Husk og skru av dhcp serveren i Linksysen. mvh Knut Petter Ølberg Er ikke helt sikker på hva du mener med post 1 i istedet for wan. Nå har jeg ikke utstyret foran meg nå, men jeg mener det ikke står noe om wan på min 3com switch. Det er kun 5 porter. Jeg har endret og satt ip på linksys til 10.0.0.245 og det er ingen dhcp-server på aksess-punktet. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 (endret) Må tydeligvis begynne og lære meg å lese poster skikkelig før jeg skriver. Altså oppsettet er Netopia--&--#62;3Com--&--#62;Linksys? Og dhcp er satt på i Netopian? Da kan jeg ikke forstå hvorfor ikke dine klienter skal få ip/gateway... Beklager forvirringen. Endret 22. august 2012 av kpolberg Lenke til kommentar
elmo Skrevet 31. januar 2005 Del Skrevet 31. januar 2005 har du prøvd å oppdatere firmwaren på linksys saken? kjøpte selv nylig en linksys WRT54GS, fikk ikke saken til å fungere ordentlig før jeg hadde oppdatert firmwaren. Lenke til kommentar
roar1961 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Var ikke nødvendig å laste ned ny firmware, aksesspunktet ble levert med v2.08 og skal være den nyeste. Lenke til kommentar
roar1961 Skrevet 31. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 31. januar 2005 Må tydeligvis begynne og lære meg å lese poster skikkelig før jeg skriver. Altså oppsettet er Netopia-->3Com-->Linksys? Og dhcp er satt på i Netopian? Da kan jeg ikke forstå hvorfor ikke dine klienter skal få ip/gateway... Beklager forvirringen. mvh Knut Petter Ølberg ja oppsettet er som du skriver. Jeg har ikke endret dhcp-oppsettet i netopia. Men jeg gjorde samtidig en oppgradering av Netopia-routeren. Problemt nå er at jeg ikke får logget meg på routeren via telnet. Skal sjekke flere tips om pålogging nå ikveld. Men uansett er det merkelig ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå