espenta Skrevet 26. januar 2005 Del Skrevet 26. januar 2005 Hei Har bygd en pc med asus k8n socket 754, amd 64 3200, sata disk.... Når jeg skal installere xp, henger pcen seg ved teksten "setup is inspecting your computer configuration". Noen som vet hva dette problemet kan skyldes? Har prøvd flere cder, alle med xp pro. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Skjønner ikke hva det kan være. Ingen jeg kjenner har noen gang hørt om dette problemet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Edit. Man bør våkne først Endret 27. januar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Nei, trodde de lå på xp-cden? Eller er det kanskje bare med sp1 eller sp2? Får høre med broren min hva han har prøvd. Takk for svar! Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Nå er det vel snakk om det første bildet i installasjonen. S-ATA driveren skal vel legges inn senere hvis jeg ikke husker helt feil. Er alle instillinger i BIOS riktig? Altså minneinstillinger og cpu hastighet osv... Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Ja, alt virker greit etter det jeg kan se. Det stemmer at det låser seg med en gang ja, før installasjonsprogrammet starter opp. Begynner å jobbe på cden, mens teksten kommer opp, og så blir skjermen bare svart. Lenke til kommentar
SEeK Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Skjedde det samme hos meg en gang.. Fant ut at det var pga begge harddiskene mine stod som master, men hvis du bare har én skal vel ikke det være noe problem.. (Selv om det ikke er en direkte løsning kan det sees på som et innspill for å hjelpe til med tankegangen) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Nå er det vel snakk om det første bildet i installasjonen. S-ATA driveren skal vel legges inn senere hvis jeg ikke husker helt feil. Er alle instillinger i BIOS riktig? Altså minneinstillinger og cpu hastighet osv... Riktig det, er vel feil jumper-config ang. IDE/ATAPI enheter ? Er SATA enablet i bios ? Endret 27. januar 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Rooster Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har du prøvd med en annen XP cd? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Takker for alle svar. Har prøvd med 3 xp-cder, norsk og engelsk. Skjer det samme hver gang. Prøvde win2000 og da fungerte det. Merkelig. Lenke til kommentar
maitruckz Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Alltid sagt at XP suger :-P Står ved det ennå, selv om jeg måtte bruke det, pga manglende drivere i win2k. Men altså, burde ikke ha noe å si i denne saken da. Ikke under installasjonen. Lenke til kommentar
mylife Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Du sier du har prøvd flere cder. Er dette cder du har brent fra samme ISO eller forskjellige ISO? Kan rett og slett være noe i veien med ISO du har brukt om du brukter "uorginal" software I og med Win 2000 virker ser jeg ikke noe annet det kan være. Btw skjønner ikke hva som gjør XP dårligere enn Win 2000, men det er offtopic Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Har du vært i BIOS og satt S ATA til 2. boot device? 1: boot device Floppy 2: boot device SATA 3: boot device CD-rom. Sjekke om der er en jumper på dette kortet som må flyttes for å kjøre SATA. Lykke til Lenke til kommentar
grimsqueak Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 mailtruckz: i tillegg slutter microsoft å utgi sikkerhetsoppdateringer til win2k i juni, hvis du ikke ønsker å betale for en utvidet periode... espenta: en grei start er vel å ta ut cpu, minne, skjermkort og eventuelle andre enheter. Så setter du bare inn cpu, 1 ram-brikke og skjermkortet og ser om det funker. Alternativt bør du nesten gå gjennom innstillingene i BIOS, og verifisere at alt er som det skal være. Jeg har hatt problemer med å installere WinXP på en maskin før, da hang installasjonsprogrammet seg tidlig i installasjonen. Win2k kom en god del lengre, men hang seg til slutt den og. Feilen var da i HK, og konklusjonen min er at Win2K ikke er så nøye på evt. feil i hardware som WinXP. (Noe som ikke bare er positivt for stabiliteten på lengre sikt..) Får du på død og liv ikke til å installere Windows XP, så vil jeg foreslå at du returnerer hele maskinen til webshoppen du kjøpte fra, og lar dem feilsøke den. /ronny Lenke til kommentar
applet Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 (endret) Jeg hadde lignende problem. Løsningen min var å ta ut AGP-kortet som stod i og sette inne et PCI-kort (jeg prøvde flere nvidia agp-kort). edit: Kan nevne at dette har løst problemet ved tre andre tilfeller (som jeg vet om). Endret 27. januar 2005 av applet Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Takker for alle svar! Cdene jeg har prøvd er i orden, så det har ikke noe å gjøre med det. Har lest om andre som hadde samme problemet med p4, og de måtte først disable og enable com1 for å få det til å funke. Virket som en løsning som fungerte for mange, men dessverre ikke for meg... Har sendt inn og byttet hk, prosessor, ram og skjermkort, så alt skal være i orden av komponenter. Ser også i bios at den finner det den skal, og ting ser riktig ut... Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 hvilken PSU har du.??? du setter ikke Q.tec eller annen dritt på et slikt system..prøv å flytt en rambrikke...sjekk spenninger og temp i bios... Lenke til kommentar
applet Skrevet 27. januar 2005 Del Skrevet 27. januar 2005 Eh.. Når jeg sa lignende så mente jeg klin lik. Så jeg anbefaller det å forsøke med et et eller annet skrap-pci kort. Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Hehe, det er ikke q-tec det her nei, men har det på min egen pc. Men det har fungert så langt, så får håpe det holder. Chieftec kabinett m/strøm. Men hvis det hadde vært noe med psu ville jeg vel ikke kommet så langt som jeg gjør? Lenke til kommentar
espenta Skrevet 27. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2005 Når har vi faktisk fått startet installasjonsprogrammet, men når filene er kopiert over til disken og pcen starter på nytt får å begynne installeringa, kommer det "disk read error". Dette skjer både med xp og 2k. Veit ikke åssen han greide å løse første problemet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå